De eerste Citroën Cactus was een bijzondere auto, die je óf heel gaaf vond óf helemaal niks, er leek geen middenweg. En hoewel het model in ons land een grote schare fans trok, bleek dat wereldwijd minder het geval en dus is de nieuwe Cactus minder extreem. Maar is hij nog wel uniek en echt Citroën?
Rijtest Citroen C4 Cactus
Mooier maar serieuzer

Hoewel de dimensies nagenoeg identiek zijn, is de nieuwe Cactus qua uiterlijk een hele andere auto. Was de vorige versie speels en apart, de nieuwe is vooral elegant, iets serieuzer en meer ingetogen. De befaamde airbumps zijn verdwenen en teruggebracht als stijlelementen onder aan de deur.

Ook de voorzijde is stevig onderhanden genomen, waarbij de grote stukken zwart plastic zijn verdwenen. In plaats daarvan zien we losse koplampen en dagrijverlichting, die mooi doorloopt in een dubbele lijn die één geheel vormt met de double chevron. Minder speels maar wel erg fraai.

Ook aan de achterzijde zijn de grote stukken zwart plastic verdwenen en in plaats daarvan zijn elegante moderne lichten geplaatst. Al met al is de nieuwe Cactus een erg mooie maar minder uitgesproken auto geworden.
Rijtest Citroen C4 CactusCactus volgt C4 op

Voor dit alles is naast teleurstellende verkoopaantallen wereldwijd van de vorige versie, nog een andere reden: dit nieuwe model is niet alleen de opvolger van de oude Cactus maar tevens van de C4, die van het toneel verdwenen is. Hierom heeft Citroën de C4 Cactus gepromoveerd tot het C-segment, waar het de concurrentie aan moet gaan met modellen als de Ford Focus, Opel Astra en Volkswagen Golf.

Om dit gevecht aan te kunnen, moest het nieuwe model wel meer ingetogen zijn om een zo breed mogelijk publiek te kunnen aanspreken. Maar gelukkig heeft men zich wel gehouden aan de formule van het oorspronkelijke model: zo licht mogelijk. Want hoewel de auto de afmetingen van een C-segment heeft, wordt hij nog altijd gebouwd op het kleine en lichte onderstel van de C3.
Rijtest Citroen C4 CactusNog altijd licht

En ook in de auto is zoals voorheen gestreefd naar gewichtsreductie. Nog altijd zien we twee volledig digitale schermen -deze wegen minder dan meer traditionele tellers- en zijn achterin alleen nog steeds klapraampjes. Dat scheelt toch weer het gewicht van twee raammechanieken.

Door al deze aanpassingen weegt de nieuwe Cactus een prettige 1.045 kilogram, wat natuurlijk weer zijn weerslag heeft op zaken als wegenbelasting en verbruik. Onze testauto was voorzien van de sterkste versie van de 1.2-liter driecilinder turbo met 130 pk en wij haalden met gemak een gemiddeld verbruik van 1 op 16 met toch af en toe stevig doorrijden.
Rijtest Citroen C4 CactusComfort, comfort en nog eens

Bij de ontwikkeling van deze nieuwe C4 Cactus was comfort een belangrijk woord. De opzet was om de auto de meest comfortabele rijervaring in zijn klasse te geven. Hiervoor werd allereerst een nieuwe vering ontwikkeld met een systeem dat de Fransen de Progressive Hydraulic Cushions (PHC) noemt. Hierbij zijn in iedere veerpoot twee hydraulische ‘kussens’ geplaatst, die zowel bij inveren als uitveren de beweging dempen.

Het resultaat hiervan is meteen te merken. De auto is daadwerkelijk zeer comfortabel in praktisch alle omstandigheden. Over hobbels en kuilen zoef je heen alsof je tien centimeter boven de grond zweeft, waarbij je direct moet denken aan Citroëns van weleer. Deze nieuwe vering zullen we in de toekomst overigens in veel modellen van Citroën tegenkomen.

De volgende stap in de Franse tweetrapsraket van comfort zijn de optionele Advanced Comfort Seats, die ontwikkeld zijn in samenwerking met de beddenindustrie. Brede stoelen die kunnen wedijveren met de meest relaxte fauteuils thuis en er ook nog eens mooi uitzien. Ze bieden wellicht wat weinig zijsteun in bochten, maar gecombineerd met de special vering zorgen ze voor een ongeëvenaard niveau van comfort in deze prijsklasse.
Rijtest Citroen C4 CactusGefinetuned

Daarnaast merk je dat alle aspecten van de auto net even iets beter zijn dan de vorige. De navigatie werkt veel sneller, zeker het invoeren van een adres. De digitale tellers hebben een net even wat betere en vooral logischer indeling én er zijn nu twee bekerhouders voorin.

Voor de liefhebbers van een automaat is er ook goed nieuws, want de oude hakkelige gerobotiseerde handbak is nu vervangen door een echte automatische transmissie. Wij hebben deze niet kunnen testen want ons exemplaar was voorzien van een verder prima schakelende handgeschakelde zesversnellingsbak.
Rijtest Citroen C4 Cactus

Conclusie

De nieuwe C4 Cactus is op alle vlakken een betere auto dan zijn voorganger. Hij is mooier, strakker, biedt meer comfort en rijdt lekkerder. De motoren zijn sterker, de versnellingsbakken beter en het interieur logischer. En ondanks dat hij veel van zijn eigenaardige uiterlijke kenmerken heeft moeten inleveren, blijft het een apart model dat niet makkelijk in een hokje te plaatsen is. En dit alles zorgt ervoor dat deze nieuwe Cactus nog meer Citroën is dan zijn voorganger. Ga maar na: een mooi, bijzonder en op en top Frans uiterlijk, gecombineerd met een extreem comfortabele vering. Hoe Citroën wil je het hebben?

Citroën C4 Cactus

Motor: 1.199 cc driecilinder
Vermogen: 130 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 230 Nm bij 1.750 tpm
Transmissie: 6v. handgeschakeld
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 207 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 9,1 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.045 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 16
CO2-uitstoot: 110 g/km
Energielabel: C
Prijs vanaf: 21.990- euro
Prijs testauto: 25.890,- euro
Rijtest Citroen C4 Cactus

 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: