De Fiat 500X heeft een update gehad én is voorzien van nieuwe motoren. Wij mochten als een van de eersten hier op Nederlandse bodem mee op pad.

Een nieuw gezicht en nieuwe kont

Om maar direct met de deur in huis te vallen: de uiterlijke update is wat ons betreft geslaagd. Nu hadden wij sowieso al een zwak voor het vriendelijke en mooie uiterlijk van deze grote cinquecento, maar de nieuwe punten maken hem net weer even wat moderner.

Aan de voorkant zien we een nieuwe neus voorzien van gloednieuwe LED-verlichting. Niet alleen zien ze er eigentijds uit, ze bieden ook een buitengewoon helder en scherp beeld in donkere omstandigheden. De achterkant heeft een nieuwe bumper en nu dezelfde achterlichtunits als de nieuwe 500, waardoor hij niet weer wat eleganter is dan de oude
Rijtest Fiat 500X FireflyIn de auto is de grote verandering het veel grotere en vele malen beter werkende infotainmentsysteem met navigatie. Het is duidelijker, sneller en beter te bedienen. Tevens is het voorzien van Apple Carplay en Android Auto, die beide uitstekend werken en de auto tevens op dat vlak weer van deze tijd maken. Daarnaast heeft Fiat sterk ingezet op moderne veiligheidssystemen, zoals Lane Departure, Traffic Sign Recognition en Intelligent Speed Assist, waardoor de auto ook op dit vlak weer helemaal bij is.
Rijtest Fiat 500X Firefly

De nieuwe Firefly motoren

Het echte grote nieuws zijn de nieuwe turbobenzinemotoren, die Fiat de Firefly noemt. Het is een modulair concept van cilinders die ieder 0,33 liter inhoud hebben. Deze kunnen in een driecilinder variant met 999 cc, en een viercilinder variant met 1.322 cc geleverd worden en vervangen de oudere 1.4 (turbo) motoren.

Het grote voordeel van deze compleet nieuwe motorblokken is dat ze veel lichter zijn -de driecilinder weegt bijvoorbeeld slechts 93 kilogram- en daarnaast ook stiller en zuiniger. De motoren maken gebruik van de zogenaamde MultiAir III-technologie, een doorontwikkeling van de al bestaande en bekende MultiAir kennis.
Rijtest Fiat 500X FireflyDriecilinder turbo, is dat wat?

Onze testauto was voorzien van de driecilinder die dankzij de turbo 120 pk en 190 Nm levert, de viercilinder biedt 150 pk en 270 Nm. We kunnen direct al zeggen dat deze nieuwe motor ons blij verrast heeft. Al vanaf 1.750 tpm is het maximale koppel beschikbaar en komt de 500X goed van zijn plek.

En naarmate de toeren stijgen, produceert de motor ook nog eens een leuk sportief geluid. Toegegeven, 120 pk is niet extreem veel, waardoor je op de snelweg soms even een versnelling terug moet schakelen om snel in te halen. In alle andere gevallen zul je aan deze 120 pk sterke Firefly meer dan genoeg hebben.
Rijtest Fiat 500X FireflyHet rijden

De Fiat 500X biedt nog altijd een prettige rijervaring. Je zit net even wat hoger, waardoor je mooi zicht op de weg hebt. Daarnaast biedt de auto een goede combinatie van sportief sturen en comfort. Daar is weinig aan veranderd en eerlijk gezegd was dat ook niet nodig.

Het interieur oogt nog steeds fris, zeker met het nieuwe systeem, maar hou er wel rekening mee dat de kleur van de carrosserie binnenin terugkomt. Onze testauto had dezelfde prachtige maar heftige kleur blauw als de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio die wij laatst testten, waardoor een deel van het dashboard wel heel erg blauw was. Houd daar rekening mee als je een kleur uitkiest!
Rijtest Fiat 500X FireflyConclusie

Met het nieuwe opgefriste uiterlijk, het veel modernere infotainment systeem en vooral met de nieuwe motoren is de Fiat 500X klaar voor de komende jaren. Hij bevindt zich in een zeer drukbezet segment, maar met zijn vrolijke Italiaanse uiterlijk, biedt hij iets unieks. De rijkwaliteiten zijn prima, de ruimte in de auto is voldoende. Je rijdt al een nieuwe Fiat 500X driecilinder vanaf 25.395 voor de dik uitgeruste opening Edition (instapper volgt later), voor onze testauto betaal je 26.975 euro.
Rijtest Fiat 500X FireflyFiat 500X 1.0

Motor: 999 cc driecilinder turbobenzine
Vermogen: 120 pk bij 5.750 tpm
Koppel: 190 Nm bij 1.750 tpm
Transmissie: 6 v., handgeschakeld
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 188 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 10,9 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.320 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 1 op 17
CO2-uitstoot: 133 g/km
Energielabel: D
Prijs vanaf: 25.395 voor de rijk uitgeruste opening Edition (instapper volgt later)
Prijs testauto: 26.975 euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: