Door zijn combinatie van een bovengemiddeld goede wegligging, prima motoren en ten opzichte van zijn concurrenten goed geprijsd, is de Ford Focus altijd een van de bestverkochte modellen in zijn segment geweest. De nieuwe, opgefriste versie moet deze fakkel overnemen en de toekomst inbrengen met zijn ‘half-hybride’-technologie, die de auto veel zuiniger moet maken. Maar blijft het daarbij nog wel een echte Focus? Wij zochten het uit!
Uiterlijk
De update van de Focus is vooral te herkennen aan de nieuwe voorzijde. Zo zijn de grille, de bumper en de motorkap subtiel maar duidelijk aangepast en heeft de auto fraaie nieuwe LED lampen, waarmee deze populaire middenklasser weer een fris en modern gezicht heeft.
Zeker als de auto, zoals ons testexemplaar, voorzien is van het ST-line pakket en een set fraaie velgen, staat er een sportief, fijn ogende auto, die veel mensen zal aanspreken. Hij voelt daarbij net even wat specialer dan zijn grote concurrent uit Duitsland, de Volkswagen Golf.
Interieur
Binnenin vinden we een nieuw interieur van voornamelijk goede materialen een hoog niveau van afwerking. De sportstoelen zijn in vele standen te verzetten, zitten fijn en houden je tevens goed op je plek tijdens het wat sportievere werk.
Het nieuwe infotainmentsysteem, SYNC 4, is eveneens een welkome aanvulling. Het werkt een stuk sneller dan zijn voorganger en met draadloze Apple Carplay en Android Auto ook weer helemaal van deze tijd. Achter het stuur is nu een nieuw 12,3-inch volledig digitaal instrumentenpaneel te vinden, die zelf in te delen is en zich tevens aanpast aan de verschillende rijmodi, waarover zo meer.
Motoren
De nieuwe Focus is verkrijgbaar in een Ecoboost Benzine (100 pk), een Ecoboost MHEV (in 125 of 155 pk) en zelfs een Ecoblue Diesel (120 pk). Wij gingen op pad met de handgeschakelde 155 pk sterke MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) of zoals Ford het noemt, de half-hybride.
Hierbij werkt de 1,0-liter driecilinder Ecoboost benzinemotor samen met een 48V elektromotor die een extra 16 pk kan leveren. Deze is als een generator aan de motor gekoppeld en wordt opgeladen tijdens het afremmen en uitrollen. Het doel is in eerste instantie om zoveel mogelijk kilometers uit een liter benzine te pompen. En dat werkt!
Zuinig en gretig
Rijd je in de Eco- of normale modus en houd je je aan de schakelindicator- waarbij je bij 60 km/u al in zijn zes zit- dan kun je in de buurt komen van de 1 op 20. Je voelt daarbij dat de elektromotor zijn brandstof gevoerde collega vooral helpt bij de zeer lage toeren. Het resultaat is een zeer elastische aandrijflijn, die dus flink zuinig kán zijn.
De wat sportievere rijders zullen de auto echter in de sport-stand zetten, waarbij de elektromotor bijdraagt aan een fellere en snellere acceleratie. En dit is waar de auto ons het meest verbaasde. Want het is genot om te ervaren hoe bij de pinken dit kleine motorblok is. Gretig voert hij de toeren op, waarbij de driecilinder een lekkere roffel laat horen. Goed, van 0-100 km/u in 9 seconden is niet wereldschokkend, maar geloof ons als we zeggen dat het sneller aanvoelt. En een top van 211 km/u (uit een motor met de inhoud van en pak melk) is weer echter niets om je over te schamen.
Rijden
Gelukkig stelde de Ford Focus ons ook niet teleur op het gebied waar hij altijd in excelleert: de rijeigenschappen. Nog altijd is het, mede dankzij zijn relatief lage gewicht, een scherp insturende auto, die een bovengemiddeld strakke wegligging combineert met ruim voldoende comfort. Het gevoel bij het insturen is iets waar je als autoliefhebber keer op keer van zult genieten, geholpen door het heerlijke ST-sportstuur.
Tot onze blijde verrassing was onze testauto voorzien van een erg goede handgeschakelde versnellingsbak. Wat is het toch fijn om zelf de versnellingen in te leggen metje hand op een echte pook. Autorijden zoals het bedoeld is. Overigens is de nieuwe Focus ook verkrijgbaar met een volledig nieuwe automaat met dubbele koppeling.
Aandacht voor de details
En wat overal, door de hele auto, te merken is, is de grote mate van aandacht voor details en gebruiksgemak. Het zit in het infotainmentsysteem, in de makkelijke manier waarop je de hoofdsteunen bedient en in de plastic kapjes, die zich bij het openen van de deuren automatisch om de rand ervan heen vouwen om ze te beschermen.
Maar je voelt het ook in de aandrijflijn, in de versnellingsbak, koppeling en remmen. Alles is zeer wel doordacht en op zo’n manier vormgegeven en ingesteld, dat het de bestuurder zoveel mogelijk helpt en plezier verschaft. En dat maakt de nieuwe Ford Focus tot een bijzonder vriendelijke en charmante auto.
Conclusie
De nieuwe Ford Focus MHEV doet in feite alles goed. Zuinig als hij zuinig moet zijn, maar met een druk op de knop heerlijk sportief. Rijeigenschappen die door een ringetje te halen zijn met een fantastische handgeschakelde bak. Het interieur, hoewel minder flashy dan sommige concurrenten, steekt goed in elkaar én is zeer gebruiksvriendelijk. Het nieuwe uiterlijk bevalt ons ook erg, hoewel dat natuurlijk een persoonlijke observatie is. De Focus is er vanaf 34.740,- euro, waarbij onze luxe ST-line met al zijn opties op 43.076,- euro kwam.
Ford Focus MHEV
Aandrijving 1,0-liter benzine driecilinder turbo (155 pk, 190 Nm) + elektromotor (16 pk), voorwielaandrijving
Gewicht in kg (leeg) 1.222
Energielabel B
Gemeten verbruik 1 op 19 (eco) – 1 op 13 (sport)
0-100 in sec 9
Top in km/h 211
Vanafprijs in euro 34.740,-
Prijs testauto in euro 43.076,-