Toyota heeft hun kleinste, de AYGO, een update gegeven waarmee deze weer een stapje gezet heeft naar volwassenheid. Biedt de Toyota AYGO nu alles wat een moderne autoliefhebber nodig heeft in ons land?
Zuinig, niet groot, maar wel ruimte
Wat héb je eigenlijk nodig van een auto in Nederland? Ten eerste een zuinige motor. We staan toch maar in de file en brandstof kost inmiddels net zoveel als een van je nieren. Gelukkig hebben de ontwerpers naar ons geluisterd, want de inmiddels bekende 1.0-liter driecilinder is nu nog zuiniger. Wij reden met een redelijke sportieve rijstijl, snelweg en stad, een gemiddelde van 1 op 18,5.
Daarnaast willen we wel een beetje behoorlijk zitten, maar de auto mag dan weer niet al te groot zijn. Onze steden zijn inmiddels zo dichtgeslibd dat je al blij bent dat je er met een scooter doorheen komt. En laat de AYGO nu juist gemaakt zijn voor die drukke centra. Klein, zeer wendbaar maar toch nog voldoende ruimte voor vier volwassen en wat kratten bier, de AYGO voelt zich het meeste thuis in de drukke binnenstad.
Design en comfort
Natuurlijk is de moderne rijder al lang niet meer blij met een simpel vierkant hok op wielen, de gewenste auto moet design hebben, het liefst zelfs iets hips. En daar heeft Toyota het meest op ingezet met deze nieuwe versie. Met een andere, vooral mooiere neus en nog strakkere lijnen kom je aan designtaal niets te kort. En als je hem besteld in de heftige kleur ‘Reddish Purple’ van onze testauto, ben je ook nog eens hip, in bepaalde kringen dan.
Comfort is natuurlijk ook wat iedereen wil, maar verdomd lastig te bereiken in een klein, relatief goedkoop autootje als een AYGO. Maar ook daar is deze nieuwe versie op vooruit gegaan. Hij is een stuk stiller geworden. Helaas zijn de stoelen nog altijd dezelfde. Op de een of andere manier zitten wij daar nooit echt lekker op.
Sturen en stay connected
Als verwende Nederlandse willen we ook dat onze auto lekker stuurt, de tijden van vage stuurinrichtingen zijn voorbij. Met Max V. als leidend voorbeeld wil iedereen op zijn minst de mogelijkheid hebben tot wat sportief stuurwerk. Gelukkig hebben ze daarbij Toyota ook naar geluisterd. De nieuwe AYGO heeft een aangepaste stuurinrichting gekregen. Het verschil daarvan is niet heel groot, maar het moet gezegd worden dat hij prettig instuurt en netjes zijn lijn houdt.
Met Apple CarPlay en Android Auto, de laatste is officieel nog niet beschikbaar in Nederland, heb je een groot deel van de mogelijkheden van de smartphone tot je beschikking. Wij hebben (stiekem) Android Auto uitgeprobeerd en dat werkt feilloos. Hetzelfde geldt voor de Apple-variant.
Keuzes, keuzes en nog eens keuzes
Als iets onze huidige maatschappij in één woord samenvat, dan is het wel ‘keuzes’. Het maakt niet uit waar het om gaat, we willen en kunnen uit haast onmeetbaar veel varianten kiezen. En dit geldt zeker ook voor kleine hippe stadauto’s. Het idee van de verwisselbare neus van de oude AYGO is echter wel vervallen. Kennelijk zat men niet op dit soort keuze te wachten.
Maar je hebt nu wel 6 verschillende varianten om uit te kiezen, lopend van de simpele AYGO X, omhoog via de X-FUN en X-PLAY tot drie speciale edities, de X-JOY, X-CITE EN X-CLUSIVE. Kortom, keuze genoeg.
Prijs en conclusie
En dan misschien nog wel het belangrijkste motief om voor een kleine auto als de AYGO te gaan: de prijs. Want we zijn en blijven Hollanders. De goedkoopste variant, de X, is er vanaf 11.695,- euro, de duurste X-CLUSIVE is er vanaf 16.495,- euro en alle andere vallen daartussen. Tevens biedt Toyota de mogelijkheid tot private lease, waarbij je voor al 199,- euro per maand in een AYGO rijdt, waarbij je na één jaar maandelijks kan opzeggen.
Met deze nieuwe AYGO heeft Toyota zijn kleinste zeker weer een stuk beter gemaakt. Met toevoeging van Apple CarPlay en Android Auto is hij ook weer een stuk moderner. Verder biedt hij nog steeds waarvoor een dergelijk auto bedoeld is: voordelig rijden in relatief comfort, genoeg ruimte voor dagelijks gebruik en dat alles ook nog eens in een leuk modern jasje.
Toyota AYGO X-CITE
Motor: 998 cc driecilinder benzine
Vermogen: 72 pk bij 6.000 tpm
Koppel: 93 Nm bij 4.400 tpm
Transmissie: 5 v., handgeschakeld
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 160 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 14,1seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 830 kilogram
CO2-uitstoot: 86 g/km
Energielabel: B
Prijs vanaf: 11.695,- euro
Prijs testauto: 15.245,- euro