Lange tijd is hij afwezig geweest in ons land, maar hij is terug en hoe: de nieuwe Toyota Corolla. Met meteen maar liefst drie verschillende varianten verwachten de Japanners een stevige positie in te kunnen nemen in het drukbezette C-segment. Hier moet hij het onder andere opnemen tegen verkoopknallers als de Volkswagen Golf en Ford Focus. Gaat dat ze lukken? Wij zochten het voor jullie uit tijdens een uitgebreide rijtest.
3 varianten
De nieuwe Toyota Corolla komt in drie verschillende uitvoeringen: een Sedan, een Touring Sports ofwel een stationwagon (alleen leverbaar in Europa), en een Hatchback. De Touring Sports en Sedan zijn voornamelijk voor gezinnen en zakelijk rijders bedoeld, de Hatchback is meer gericht op een wat jonger dynamischer publiek.
Allen zijn gebouwd op het TNGA onderstel, dat wij al eerder zagen in bijvoorbeeld de Toyota CHR, en waarvan we uit ervaring kunnen zeggen dat dit een enorm goed onderstel is dat een strakke wegligging goed weet te combineren met een juiste mate van comfort.
3 aandrijflijnen
Voor de Corolla zijn 3 aandrijflijnen beschikbaar. Ten eerste is er de 1.2-turbo benzine met 116 pk en 185 Nm gekoppeld aan een handbak of CVT. Daarnaast biedt Toyota twee verschillende benzine-hybrides aan, beide met alleen CVT. De eerste is de bekende 1.8-liter hybride met 122 pk, uit onder andere de Prius, die aangeduid wordt als de Refined Hybrid.
Nieuw is de High Power Hybrid die bestaat uit een 2.0-liter viercilinder benzine met elektromotor met een totaal vermogen van 180 pk. Deze variant wordt door Toyota aangeduid als de vervanger van de dieselmotor. Met 190 Nm zou deze combinatie de trekkracht van een diesel moeten evenaren en tevens dezelfde of betere verbruikscijfers hebben.
Om deze nieuwe aandrijflijn te ervaren, gingen wij op pad met de Hatchback High Power Hybrid, een auto die de meest sportieve variant binnen de huidige Corolla familie is. En we moeten zeggen, afgaand op het uiterlijk is dat goed gelukt.
The looks
Zeker in de kleurcombinatie van onze testauto komt het nieuwe design erg goed uit. We zien strakke spannende lijnen, die zeker de voorkant erg gaaf maken. Smalle LED strips en smalle lichtunits vormen de grens van een imposante grille die de hatchback zeer sportief ogend maakt.
Ook de achterkant wordt gekenmerkt door hele strakke lijnen, zoals de vouw op de zijkanten van de bumper. Het is wellicht wat veel allemaal, maar als je het een tijdje op je in laat werken zie je de kracht van het ontwerp, modern en erg Japans.
Van binnen
Binnenin heb je op de voorste stoelen een prettig ruimtelijk gevoel. Het dashboard is rustig, veel rustiger dan de buitenkant, met in het midden een groot scherm waarin het infotainment systeem huist.
De tellers zijn digitaal en naar je smaak in te stellen, maar bieden vooral op een eenvoudige manier alle informatie die je als bestuurder moet hebben. De optionele sportstoelen in onze testauto zaten erg goed, zowel in snel bochtenwerk als langere ritten. Waar je de Hatchback echter niet voor moet kopen is de beenruimte op de achterbank. Kleine kinderen zouden hier nog wel op kunnen zitten, maar volwassen komen al snel in de knoop met hun benen.
Het rijden
De nieuwe High Power Hybrid aandrijflijn is erg fijn. Ondanks het hoge koppel voelt het niet aan als een diesel, maar biedt wel altijd meer dan voldoende kracht. Je sprint hiermee in 7,9 seconden naar de 100 km/u en hebt een topsnelheid van 180 km/u. Dat is zeker niet slecht, maar ook niet direct heel erg snel te noemen.
De wegligging daarentegen is erg goed. Het gaat te ver de Hatchback een Hothatch te noemen, daarvoor ontbeert hij pk’s en echt sportieve vering, maar je merkt dat het TNGA onderstel bijzonder goed is. In bochten en met hoge snelheid blijft hij bijzonder stabiel, waarbij vooral opvalt hoe kalm de achterzijde is. We maken dit namelijk nog wel eens anders mee.
Daarnaast biedt de auto een comfortabele rijervaring en dat is fijn. Op wat liefhebbers van sportief rijden na, willen de meeste mensen wel een auto die lekker doorrijdt maar vooral een die veel comfort biedt. En dat doet hij goed. Onvolkomenheden in de weg worden goed weg gefilterd, mede dankzij de standaard onafhankelijke multi-link ophanging voor de achterwielen. Samen met het puike onderstel en de goede geluidsisolatie biedt rijden in de Corolla een ontspannen gevoel.
Veiligheid en verbruik
Standaard zit op de nieuwe Toyota Corolla het Toyota Safety Sense 2 pakket, dat bestaat uit Pre-Collision system, Full Range Adaptive Cruise Control, Lane Trace Assist, Automatic High Beam en Road Sign Assist. Met andere woorden, alle moderne hulpsystemen die je nodig kan hebben.
Een van de belangrijkste redenen om te kiezen voor een hybride aandrijflijn van Toyota is het verbruik. Tijdens onze testperiode, waarin we toch stevig hebben doorgereden om de sportiviteit van de Hatchback te ervaren, kwamen wij op een gemiddelde van 1 op 17,5. We hebben ook enkele kilometers ‘normaal’ gereden, waarbij we zonder al te veel moeite boven de 1 op 20 uitkwamen.
Conclusie
De nieuwe Toyota Corolla heeft zeer veel in huis. Een modern design, dat misschien niet iedereen zal bevallen, maar ons zeker kon bekoren. Een erg goed onderstel en drie prima aandrijflijnen, waarvan de hybrides buitengewoon zuinig zijn. En daarnaast natuurlijk de bekende Toyota kwaliteit en afwerking. Dat de Corolla hoge ogen gaat gooien in het C-segment lijkt ons dan ook zeer waarschijnlijk. Hoe goed hij het gaat doen, zal de toekomst uitwijzen. Je rijdt een nieuwe Corolla Hatchback vanaf 23.995,- euro voor de 1.2 turbo benzine. Onze luxe aangeklede High Power Hybrid kost 40.095,- euro.
Toyota Corolla Hatchback High Power Hybrid
Motor: 1.987 cc viercilinder benzine hybride
Vermogen: 180 pk bij 6.000 tpm
Koppel: 190 Nm bij 4.500 tpm
Transmissie: Continu Variabel Transmissie
Aandrijving: Voorwiel
Topsnelheid: 180 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 7,9 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.415 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 17,5
CO2-uitstoot: 89 g/km
Prijs vanaf: 23.995,- euro
Prijs testauto: 40.095,- euro