De nieuwe Prius is een bijzondere auto. Hoewel trouw gebleven aan zijn oorspronkelijke opzet, namelijk technologisch vooruitstrevend in extreme zuinigheid, is het een zeer aantrekkelijk en, durven we het te zeggen, sexy auto geworden die je zelfs zo nu en dan betrapt op een sportieve inborst. Dat hadden we tijdens de introductie van de eerste Prius in 1997 ook niet verwacht. Wij gingen een week op pad voor een uitgebreide rijtest met deze efficiënte knapperd.
Design
De afgelopen jaren wist de Prius qua ontwerp steeds meer zijn saaie, grijze trui uit te gooien en aantrekkelijker te worden; zo vonden wij al in 2019. Maar wat het ontwerpteam onder leiding van design chef Simon Humpries nu voor elkaar gekregen heeft, is werkelijk van grote klasse. Het lelijke eendje is een volwaardige, elegante zwaan geworden. Op z’n Japans, dan wel te verstaan.
Vanaf de zijkant is de wedge-shape, zo kenmerkend voor de Prius en bijdragend aan zijn lage luchtweerstand, duidelijk te herkennen. Hij is, mede doordat het kantelpunt helemaal naar achter is verschoven, nu echter zoveel dynamischer en krachtiger. Vanaf zijn spitse neus is het haast één strakke lijn tot achter de B-stijl.
De voorzijde is niet minder indrukwekkend met zijn minimalistische neus met modernistische koplampunits die zich om de voorkant heen vouwen. Ook de achterkant is een fraai staaltje styling met een scherp getekend zwart vlak waarin de lichtunits zitten, die als het ware in de zijkant van de auto snijdt en tevens een geïntegreerde spoiler vormt. Het maakt eigenlijk niet uit van welke kant je ‘m bekijkt, hij is hoe dan ook indrukwekkend.
Van binnen
Het interieur van de Prius zit goed in elkaar met fijn aanvoelende, hoogkwalitatieve materialen. Het dashboard deelt hij met de onlangs door ons gereden Toyota BZ4X. Het is duidelijk, en heeft een heldere bediening van onder andere het infotainmentsysteem, maar het is niet zo fraai als de buitenkant van de auto. Het stuur is wat groot, misschien zelfs iets log ogend, en het schermpje met alle rijinformatie, nu boven het stuur geplaatst, heeft een wat druk aandoende vormgeving.
De stoelen zijn daarentegen weer heel erg mooi en zitten fenomenaal. En het pookje van de automaat is een genot om beet te pakken. Dit klinkt wat overdreven, maar als u ooit in de mogelijkheid bent in de nieuwe Prius te zitten, dan begrijpt u meteen wat wij bedoelen.
Techniek
De nieuwe Prius staat op een doorontwikkeling van Toyota’s TNGA-platform, dat wij hebben leren kennen als een buitengewoon goed onderstel. Opvallend is deze vijfde generatie een kleine vijf centimeter korter is dan zijn voorganger. Hij heeft wel een vijf centimeter grotere wielbasis, die samen met twee centimeter meer breedte, voor meer binnenruimte zorgt.
De auto wordt in Japan gebouwd als Hybride en PHEV, maar in ons land is alleen de laatste verkrijgbaar. Deze combineert een 2,0-liter viercilinder benzinemotor die werkt volgens het Atkinsonprincipe en 152 pk levert met een elektromotor van 163 pk. Samen goed voor een totaalvermogen van 223 pk.
Elektrisch
De accu van de PHEV is een nieuw ontwikkeld 13,6 kWh pakket, dat zo klein ontworpen is, dat hij onder de achterbank past. Volgens de WLTP-meetmethode zou je hier, mede door de Prius’ lage luchtweerstand, 69 kilometer volledig elektrisch mee moeten kunnen rijden. Dat hebben wij niet kunnen halen, maar 45 kilometer is met rustig rijden zeker haalbaar.
De batterij is alleen op te laden met een wallbox of wisselstroomlaadpaal met een maximum snelheid van 3,3 KW. Het duurt dan ook wel een uur of drie á vier voordat hij weer vol is. Uiteraard laadt de accu ook op tijdens het afremmen én kun je de benzinemotor ook de accu laten volladen. Interessant is ook dat je de Prius kunt bestellen met zonnepanelen. Op een dag met veel zon zou je volgens Toyota dan zo’n 8 kilometer aan extra bereik kunnen ‘tanken’.
Rijden
Het nieuwe onderstel is om door een ringetje te halen. De Prius ontpopt zich als een lichtvoetige rijdersauto die zich gemakkelijk door het verkeer laat manoeuvreren zonder daarbij aan comfort in te leveren. Sterker nog, hij lijkt ons net even wat comfortabeler dan zijn voorganger.
De 223 pk zorgen voor een prettige acceleratie, zelfs op hogere snelheden op de snelweg. Van 0 tot 100 km/h kost slechts 6,8 seconden, maar helaas is de topsnelheid beperkt tot 177 km/h.
Zuinigheid
Naast zijn zuinige aandrijflijn, lage luchtweerstand en zonnepanelen, zit de auto vol andere slimme technieken die het verbruik zo laag mogelijk moeten houden. Zo kun je de auto zo instellen dat hij bij gas los via de camera jouw voorganger controleert. Remt deze harder af, dan past de Prius zijn recuperatievermogen daar op aan. Toch weer goed voor wat extra stroom in de accu’s.
Hoe vertaalt zich dit alles in de praktijk? Zoals met alle PHEV’s is veel afhankelijk van hoeveel je de accu laadt. Doe je dit geregeld en rijd je geen lange afstanden, dan verbruik je geen druppel benzine. De ware test van de zuinigheid is wat de auto doet met een nagenoeg lege accu. Met de batterij op zijn laagste stand wisten wij een gemiddelde van rond de 1 op 20 te behalen, wat indrukwekkend is. Met een beetje lading, zon op je dak en in de Eco-stand haal je met twee vingers in je neus 1 op 30 of beter.
Conclusie
Trouw gebleven aan zijn oorspronkelijke opzet, is de nieuwe Prius wederom een auto met de nieuwste technieken voor extreme zuinigheid, gebouwd op een hoog niveau. Maar het is vooral zijn nieuwe ontwerp die monden doet openvallen. Want wat een krachtig design! Scherpe sexy lijnen, die van alle kanten kloppen. Met zijn PHEV-aandrijflijn- momenteel toch het beste van beide werelden- is het een zeer aantrekkelijk aanbod. De nieuwe Toyota Prius PHEV is verkrijgbaar vanaf 44.695,- euro. Onze aangeklede testauto met zonnepanelen kwam uit op 53.560,- euro.
Toyota Prius PHEV
Aandrijving 2,0 liter benzine viercilinder + elektromotor, 223 pk en 208 Nm, voorwielaandrijving
Batterij Li-Ion 13,6 kWh
Gewicht in kg (leeg) 1.520
Gemeten verbruik vanaf 1 op 20
CO2-uitstoot (g/km) 11
Energielabel A
0-100 in sec 6,8
Top in km/h 177
Vanafprijs rijklaar in euro 44.695,-
Prijs testauto in euro 53.560,-