Introductie
Niet voor het eerst dit jaar mogen we weer met een nieuw model van NIO op pad. Met de EL6 voegt het Chinese merk een mid-size SUV toe aan het gamma. Met de belofte van wederom verbeterde software zijn we benieuwd hoeveel indruk hij kan maken.
Design en interieur
Het design van de NIO EL6 straalt een futuristische elegantie uit, met vloeiende lijnen en een gestroomlijnde carrosserie die zowel functioneel als esthetisch klopt. De EL6 is, zoals de naam al doet vermoeden, een maatje kleiner dan de eerder door ons geteste EL7. Nog steeds staat er echter een zeer ruime auto.
Een interessant aspect in het modellengamma van NIO is de mogelijkheid om te kiezen uit diverse lakkleuren, die variëren van gedurfd tot klassiek. Ons testexemplaar was gespoten in het prachtige Arctic Green. Met de optionele 21-inch wielen en oranje remklauwen een zeer smakelijk geheel om naar te kijken.
Het interieur van de NIO EL6 is een meesterwerk van comfort en technologie. De aandacht voor detail blijkt uit de combinatie van hoogwaardige materialen en luxe afwerkingen. Voor het interieur geeft NIO je ook de mogelijkheid om je auto te personaliseren. Zo kun je een unieke sfeer creëren die past bij je smaak en stijl. Of het nu gaat om een strakke, moderne uitstraling of een meer klassieke ambiance, met de NIO EL6 kan het beide.
De ruimte in het interieur is indrukwekkend en we vragen ons af waarom je nog voor een EL7 zou moeten kiezen. Je hebt zowel voor- als achterin veel ruimte om je heen en iedereen zit erg comfortabel. De passagiers achterin hebben veel been- en hoofdruimte en ook een klein scherm om de ventilatie en muziek te bedienen.
Voorin wordt het dashboard grotendeels ingenomen door een groot centraal geplaatst infotainmentscherm, waarmee je alle functies in de auto kan bedienen. Het vergt wat gewenning, zeker omdat er diverse functies zijn waar je meerdere menu’s voor moet openen. Dit is bij bijvoorbeeld Tesla intuïtiever gedaan. Wel erg fijn is het digitale instrumentarium achter het stuur, zo heb je in ieder geval altijd zicht op de belangrijkste informatie.
Uiteraard is Nomi ook weer aanwezig. De assistente helpt je tijdens je rit met diverse instellingen en wijst je de weg. Een leuke gimmick, die helaas nog niet in het Nederlands met je kan converseren. In de toekomst kan dit middels “over-the-air” updates nog wel toegevoegd worden. Overigens ontvangen alle Nio modellen continu deze updates en zal de verbeterde software waar we het in deze rijtest over hebben ook zijn weg vinden naar de andere Nio modellen.
Aandrijflijn en rijden
NIO maakt in de EL6 gebruik van de bekende aandrijflijn uit de ET5 en ET5 Touring. Daarbij heb je de keuze uit een accupakket van 75 kWh of 100 kWh. De range voor het kleinere pakket zal rond de 400 kilometer zijn en met het grote accupakket zo’n 530 kilometer.
De aandrijflijn is voor beide varianten gelijk, je krijgt altijd een elektromotor op de vooras en een elektromotor op de achteras. Gezamenlijk leveren ze 490 pk en 700 Nm koppel. Zoals je met dit soort getallen mag verwachten is de NIO een vlotte auto. Als het nodig is kan je met de EL6 in 4,5 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur accelereren.
Belangrijker bij een auto als de EL6 is het comfort en daar is hij erg goed in. De elektrische aandrijving zorgt voor een stille en comfortabele rit. De dempers in de EL6 zijn elektronisch geregeld, waarmee je indien gewenst de auto in de Sport of Sport+ stand een wat steviger onderstel kunt geven. Het onderstel is goed afgesteld en geeft veel vertrouwen bij wat hogere snelheden.
Conclusie
De NIO EL6 is misschien wel de fijnste NIO die we tot nu toe hebben gereden. De auto heeft een zeer fijn formaat. Hij is niet te groot aan de buitenkant, maar biedt wel enorm veel ruimte in het interieur. Datzelfde interieur is ook nog eens zeer fraai en een comfortabele plek om te zijn. Tel daarbij de fijne aandrijflijn en onderstel bij op en je zou kunnen stellen dat NIO de ideale reisauto gebouwd heeft. Een paar kleine verbeterpuntjes zijn er echter ook, zo zijn de menu’s in het infotainment soms wat verwarrend en kan Nomi je nog niet in het Nederlands helpen. Al met al is het zeer indrukwekkend wat NIO in korte tijd heeft gerealiseerd en dat belooft wat voor de toekomst.
Nio EL6
2 elektromotoren 490pk en 700Nm
Gewicht in kg (rijklaar) 2.398
Energielabel A
0-100 in sec 4,5
Top in km/h 200
Vanafprijs in euro 55.900 (met battery as a service), koop vanaf 67.900
Prijs testauto in euro 85.351