In de wereld van luxe en premium auto’s hebben de Duitse merken lange tijd de toon gezet. Merken als Mercedes-Benz, BMW en Audi zijn synoniem geworden voor kwaliteit, innovatie en prestaties. Er is echter een nieuwe speler op de markt verschenen die de gevestigde orde uitdaagt: de NIO EL7. Deze Chinese elektrische SUV positioneert zichzelf naar eigen zeggen naast de bekende Duitse premiums.
Het eerste wat opvalt aan de NIO EL7 is zijn imposante verschijning. De SUV heeft een krachtige en dynamische uitstraling die direct de aandacht trekt. Met zijn gestroomlijnde carrosserie, opvallende LED-koplampen en prominente grille straalt de EL7 zelfverzekerdheid uit.
Autonoom rijden niveau 2
De reacties op de NIO EL7 zijn overwegend positief. Mensen prijzen het uiterlijk, de prestaties en de technologie van de auto. De EL7 is uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen, waaronder autonoom rijden op niveau 2, adaptieve cruisecontrol en geavanceerde parkeerhulp. Het interieur van de auto is luxueus en ruim, met hoogwaardige materialen en een modern ontwerp.
Een van de opvallende kenmerken van de NIO EL7 is de virtuele assistent genaamd Nomi. Nomi is vergelijkbaar met systemen als Mercedes’ MBUX en BMW’s iDrive, maar heeft zijn eigen unieke kenmerken. Op dit moment spreekt Nomi alleen nog Engels, wat een beperking kan zijn voor niet Engels sprekende gebruikers. Desondanks biedt Nomi handige functies, zoals stemgestuurde navigatie, entertainmentbediening en het regelen van de klimaatregeling. Het is een handige toevoeging die het rijden in de EL7 nog aangenamer maakt.
Algehele indruk
Hoewel de NIO EL7 veel positieve punten heeft, zijn er ook enkele kritiekpunten te noemen. Een van de belangrijkste aandachtspunten is de bouwkwaliteit. Hoewel de auto over het algemeen goed is gebouwd, zijn er hier en daar wat kraakjes en rammeltjes in het interieur te horen. Dit is iets wat je niet zou verwachten in een auto van dit kaliber en kan de algehele indruk van kwaliteit verminderen.
De Nederlandse NIO -importeur importeur heeft hierover het volgende te zeggen: “Rammels en kraakjes horen niet thuis in een NIO en zijn we ook niet gewend. Dit hebben we nog niet eerder gehoord, dus we gaan uitzoeken wat er mis is met de NIO waarmee je hebt gereden.” Inmiddels heeft de importeur onderzoek gedaan en de volgende reactie gestuurd.
“We hebben de auto nagekeken en nu blijkt dat de armsteun, middenconsole van deze auto stuk gemaakt is. Als de armsteun dicht is, zie je dit niet en bij openen kan hij net goed openen, maar als je er even goed aan zit, heb je het geheel los in de hand. Dit hebben wij helaas niet gecontroleerd voordat we de auto hebben meegegeven. De auto heeft de week ervoor op een event gestaan waar veel mensen in de auto hebben gezeten dus ik gok dat aldaar bruut is omgegaan met de middenconsole. Kortom: dit verklaart een hoop gerammel en gekraak in het midden. Excuses dat wij dit niet eerder hebben opgemerkt en ik zal deze unit laten vervangen.”
Een ander aspect waarin de NIO EL7 nog ruimte voor verbetering heeft, is de afwerking van het interieur. Hoewel het over het algemeen luxueus is en hoogwaardige materialen bevat, zijn er enkele details die niet helemaal op het niveau van de Duitse concurrenten zitten. Dit omvat bijvoorbeeld de pasvorm van sommige panelen en knoppen die minder solide aanvoelen. Deze kleine gebreken kunnen de algehele indruk van de auto beïnvloeden, vooral voor kopers die gewend zijn aan de onberispelijke afwerking van de Duitse premiummerken.
Plezierige ervaring
Het rijden met de NIO EL7 is een plezierige ervaring. Dankzij de luchtvering is het rijgedrag soepel en comfortabel, en de instelbare ophanging stelt de bestuurder in staat om de rijhoogte naar wens aan te passen. De EL7 stuurt goed en ligt stevig op de weg, wat zorgt voor een gevoel van vertrouwen in bochten. Met zijn krachtige elektromotoren die een indrukwekkende 653 pk en 850 Nm trekkracht leveren, is de EL7 ook snel en responsief, waardoor het inhalen en accelereren moeiteloos verloopt. Al met al biedt de NIO EL7 een aangename en bevredigende rijervaring.
Samengevat kan worden gezegd dat de NIO EL7 een indrukwekkende poging is om zich naast de Duitse premiummerken te positioneren. Met zijn imposante verschijning, positieve reacties en geavanceerde technologie is het duidelijk dat NIO serieus genomen moet worden. De EL7 is echter nog niet helemaal op hetzelfde niveau als de gevestigde Duitse merken. De bouwkwaliteit en afwerking van het interieur kunnen nog worden verbeterd om echt te kunnen concurreren op het hoogste niveau.
Innovatief batterijwisselsysteem
Volgens de Nederlandse NIO importeur is de aandrijfbatterij binnen vijf minuten verwisselbaar voor een volle in de NIO Power Swap Stations. “Hiervan zijn er op dit moment acht in Nederland, 28 in de EU en dit wordt verder uitgebreid. Hiermee heb je dus automatisch binnen 5 minuten een volle batterij en kan je weer door. Ook profiteert de auto in de toekomst van verbeteringen in batterijtechniek en zullen we volgend jaar gaan aanbieden dat je tijdelijk een grotere capaciteit batterij kan nemen voor bijvoorbeeld een lange reis, waarna je weer terug kunt wisselen naar een kleinere die voldoende is voor dagelijks gebruik.”
De importeur voegt hier aan toe dat je via NIO Subscription een NIO kunt rijden waar alles in zit verwerkt zoals via zakelijke lease, maar je kan de auto ook kopen. Bij NIO koop je de auto zonder batterij, voor de batterij betaal je een maandbedrag (Battery as a Service BaaS). Hiermee kun je de batterij altijd ‘swappen’. Wanneer je het wenst om de batterij te kopen dan kan dat ook maar dan kan je batterij niet meer ‘swappen’ want dan is de batterij onder jouw NIO ook echt jouw eigendom.”
Conclusie NIO EL7
De NIO EL7 is een veelbelovende auto die heel dicht in de buurt komt van de Duitse premiummerken. Met verdere ontwikkelingen en verbeteringen kan de NIO EL7 een geduchte concurrent worden en wellicht zelfs het niveau van de Duitse premiummerken bereiken. Als u op zoek bent naar een luxe elektrische SUV met een indrukwekkende uitstraling en geavanceerde technologie, is de NIO EL7 zeker een auto om in de gaten te houden.
Aandrijving 2 Elektromotoren, 653 pk, 850 Nm, vierwielaandrijving
Getest bereik ca. 385 km
Batterij Li-Ion 100 kWh
0-100 in sec 3,9
Top in km/h 200
Vanafprijs in euro 87.471,-
Prijs testauto in euro 99.069,-