Introductie
In de snel evoluerende wereld van elektrische voertuigen heeft NIO opnieuw de schijnwerpers op zich gericht met de introductie van hun nieuwste model, de NIO ET5. Met deze auto richt het Chinese merk zijn pijlen op auto’s als de BMW i4. Wij gingen met de auto op pad en namen een diepere duik in de verschillende aspecten van deze elektrische auto en ontdekken of de NIO ET5 zich kan onderscheiden in het steeds drukker wordende EV-segment.
Design en interieur
Het design van de NIO ET5 straalt verfijning uit, met een balans tussen futuristische elementen en een tijdloze esthetiek. De vloeiende lijnen en aerodynamische contouren dragen niet alleen bij aan het esthetische aspect, maar helpen ook bij het verminderen van luchtweerstand, wat op zijn beurt de efficiëntie van het voertuig ten goede komt. De slanke koplampen en achterlichten dragen bij aan het moderne uiterlijk en zorgen voor een opvallende visuele identiteit. NIO kiest er bij al zijn modellen voor om de sensoren en camera’s prominent aan de buitenzijde te tonen. Het blijft voor ons wennen, maar ook bij de ET5 is het gelukt om ondanks dit een erg mooi design neer te zetten.
Het interieur van de ET5 is net zo indrukwekkend als het exterieur. Bij het samenstellen van je ET5 kun je overigens kiezen uit 9 exterieurkleuren en vier verschillende designs voor het interieur. Geen eenheidsworst bij NIO! De materialen van hoge kwaliteit en doordachte details scheppen een luxueuze sfeer. Het minimalistische dashboard wordt gedomineerd door een groot touchscreen dat dienstdoet als centrum voor infotainment en voertuigbediening.
Comfort staat voorop in het interieur, met ruime zitplaatsen en geavanceerde technologieën die zorgen voor een aangename rijervaring. De zitplaats is wel wat hoog en dat voelt in het begin wat onwennig, het went echter snel. Uiteraard is ook Nomi, de digitale assistent weer aanwezig. Onder andere hier merk je dat NIO flink aan de weg timmert en de feedback van gebruikers aangrijpt om verbeteringen door te voeren. Waar we Nomi in de ET7 nog irritant aanwezig vonden, hield ze zich nu een stuk meer bij zaken die nuttig zijn.
Aandrijflijn en rijden
De NIO ET5 maakt gebruik van een geavanceerde aandrijflijn die zorgt voor opwindende prestaties en een indrukwekkend rijbereik. De elektrische motoren levert krachtige acceleratie, waardoor de auto in 4 seconden van 0 naar 100 km/u kan sprinten.
NIO heeft in Nederland inmiddels 6 van zijn unieke batterijwisselstations geopend. Later dit jaar worden er nog meer geopend. We hebben dit getest en het is erg indrukwekkend om te zien hoe dit in zijn werk gaat. De auto wordt opgetild en er wordt volautomatisch een nieuwe (volle) batterij onder gezet. Binnen 5 minuten ben je weer op pad. Met een WLTP bereik van tot 590 km verwachten we dat je dit nauwelijks nodig zult hebben, maar als je naar Zuid-Frankrijk op vakantie wil is dit echt een uitkomst.
Zoals eerder vermeld merk je dat NIO zich continu blijft ontwikkelen. De rijhulpsystemen lijken een verbetering te hebben doorgemaakt ten opzichte van onze eerdere ervaring in de ET7. De kleinere ET5 voelt op dit vlak een stuk zekerder van zijn zaak.
Conclusie
De NIO ET5 is een welkome verschijning in het straatbeeld. Bij het rijden met de ET7 waren we nog wat terughoudend in onze conclusie of westerse fabrikanten zich zorgen moesten maken. Met de ET5 hebben ze weer erg goede auto gebouwd, qua design, interieur en rijbeleving. We zien hoe veel NIO in een aantal maanden heeft kunnen verbeteren aan hun software. Dit belooft wat voor de toekomst van het Chinese merk.
Nio ET5
2 elektromotoren 490pk en 700Nm
Gewicht in kg (rijklaar) 2.215
Energielabel A
0-100 in sec 4,0
Top in km/h 200
Vanafprijs in euro 50.700 (met battery as a service), koop vanaf 62.700
Prijs testauto in euro 64.151