Introductie
Met de introductie van de elektrische Ariya, betreedt de Japanse autofabrikant Nissan opnieuw de markt van de elektrische voertuigen. Hoewel Nissan al in 2010 pionierde met hun eerste volledig elektrische auto, de Nissan Leaf, bevindt de markt zich nu op een heel ander niveau. Dit is ook de reden waarom Nissan heeft besloten een nieuw model uit te brengen dat niet alleen concurreert met andere elektrische auto’s, maar ook met de wat luxere merken. Maar hoe presteert de nieuwe Nissan Ariya in dit nieuwe speelveld?
Design en interieur
Wanneer we kijken naar het design van de Nissan Ariya, valt het al snel op dat het een compleet nieuw ontwerp is. De auto is niet alleen langer dan zijn concurrenten, maar ook hoger en hij heeft een grotere wielbasis. Dit zorgt voor meer interieurruimte, met name voor de benen, zowel voor- als achterin. Het mag door de aflopende daklijn wellicht geen verrassing zijn dat de hoofdruimte achterin voor de wat langere medemens beperkt is. Wat ons betreft had de auto iets ruiger gemogen zoals het concept voor de Ariya dat voor het eerst getoond werd in 2019. Bij het productiemodel liggen de wielen wat ver naar binnen in de wielkasten waardoor hij net iets minder stoer oogt.
Het interieur van de Ariya is modern en strak vormgegeven, met een dashboardafwerking van hout en een touchscreen voor alle multimedia zaken. Onderscheidend daarbij is dat de auto geheel in Japanse stijl rust uitstraalt door het materiaalgebruik, kleurstelling en het design. Het ontbreken van te veel knoppen in het interieur en de gelamineerde ramen versterken dit.
De open middenconsole die in lengterichting elektrisch verstelbaar is, veraangenaamd de zitervaring voor de bestuurder en bijrijder. De stoelen van de Nissan Ariya zijn zeer comfortabel en bieden uitstekende ondersteuning.
De Ariya is uitgerust met geavanceerde technologieën, zoals een augmented reality heads-up display en een touchscreen-infotainmentsysteem met spraakherkenning. Dit zorgt voor een intuïtieve bediening van alle functies. Erg gaaf is dat de bediening van de climate control is weggewerkt in de houten sierlijst op het dashboard.
Aandrijflijn en rijden
De Nissan Ariya is verkrijgbaar met verschillende aandrijflijnen, zoals een enkele elektromotor die de voorwielen aandrijft of vierwielaandrijving met twee elektromotoren. De Nissan Ariya heeft indrukwekkende prestaties. Het vermogen varieert van 217 tot maar liefst 396 pk, afhankelijk van de gekozen configuratie. De acceleratie is snel, maar in tegenstelling tot veel andere elektrische auto’s lijkt de Ariya niet zijn volledige vermogen ineens vrij te geven. Vermoedelijk is dit met opzet zo gedaan, omdat de auto voorwielaandrijving heeft en je anders overal met piepende voorwielen weg zou rijden. Het onderstel is comfortabel afgestemd, maar biedt voldoende vertrouwen bij bochtenwerk, het voordeel van een laag zwaartepunt.
De actieradius is vergelijkbaar met die van de concurrentie. Volgens de WLTP-meetmethode kan de meest luxe versie met een 87 kWh batterijpakket een actieradius van maar liefst 536 km halen. Bovendien maakt de Ariya gebruik van een warmtepomp, wat resulteert in een efficiënt gebruik van energie en een verbeterde actieradius, zelfs bij koude weersomstandigheden.
Ons viel tijdens onze test nog wel op dat het NIEB (Nissan Intelligent Emergency Braking) wel wat enthousiast lijkt afgesteld, we stonden meerdere keren abrupt stil bij het parkeren vanwege een bewegende struik bijvoorbeeld.
Conclusie
De Nissan Ariya is een uitstekende elektrische auto die verschillende aandrijflijnen heeft om uit te kiezen, waaronder een enkele elektromotor of vierwielaandrijving. Het interieur van de auto is modern en biedt veel comfort, terwijl de warmtepomp zorgt voor een verbeterde actieradius. Het ontbreken van te veel knoppen in het interieur en de gelamineerde ramen bieden een ontspannen sfeer in het interieur. Kortom, de Nissan Ariya is een uitstekende elektrische auto die een goede prestatie levert in een markt waar een sterke concurrentie heerst.
Nissan Ariya
Enkele elektromotor op de voorwielen
Gewicht in kg (rijklaar) 2.121
Energielabel A
0-100 in sec 7,6
Top in km/h 160
Vanafprijs in euro 47.990
Prijs testauto in euro 60.201