De Nissan Qashqai die halverwege 2017 opgefrist werd, is nog mooier geworden dan hij al was. En gezien de hoeveelheid complimenten die we tijdens onze rijtest op social media en onderweg kregen, zijn we niet de enigen die dat vinden.
Je rijdt in een Nissan Qashqai vanaf 26.690 euro en dat is serieus geld. Je rijdt dan in de DIG-T 115 Visia. DIG-T staat hierin voor directe injectie, beter bekend als GDI, de T staat voor turbo en 115 geeft aan dat de motor zoveel paardenkracht kan leveren als je dat zou willen.
Nissan verkoopt de Qashqai in de uitvoeringen Visia, Acenta, N-Connecta, Business Edition, Tekna en Tekna+. Er zijn een een 115 en 163 pk benzine- en 130 pk dieselmotor verkrijgbaar. De 115 pk benzinemotor en de diesel kun je ook kopen met een ‘automatisch schakelende’ Xtronic continu variabele transmissie. Wil je vierwielaandrijving? Dan heb je geen keuze en kun je op dit moment alleen dieselen.
Om mij zo positief mogelijk te stemmen zodat ik een mooie review over hun auto schrijf, gaf de importeur mij natuurlijk een, helaas handgeschakelde, met luxe, comfort en veiligheid volgepropte Qashqai Tekna+ mee. Je moet daar 35.290 euro voor neerleggen, maar dan wordt de toch al fraaie crossover in het C-segment nog mooier, luxer en comfortabeler. Als je overigens niet meer zelf wil schakelen, moet je nog 2.500 euro dieper je portemonnee in.
Tekna+, dat belooft wat
Maar wat je echt wil, is veiligheid. Daarvoor heeft Nissan het Chassis Control System CCS ontwikkeld. De techniek bedient de motor en remmen en probeert de auto in bochten en bij zijwind zo recht en stabiel mogelijk te laten rijden. Dat is niet alleen veiliger, het geeft je ook een beter gevoel waardoor je meer vertrouwen in de auto krijgt.
De standaarduitrusting van de Nissan Qashqai is uitgebreid. Voor die 26.690 euro heb je namelijk 16 inch wielen, chromen raamomlijsting, handbediende airco, een vijf inch TFT kleurendisplay, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektronische handrem met autohold, een 60/40 neerklapbare achterbankleuning, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en een audiosysteem met cd-speler, usb, vier speakers, digitale DAB radio en bluetooth om je smartphone mee te connecten.
Met de Tekna+ verwent Nissan je in ieder geval onder andere met een immens groot panoramisch glazen dak. Als je niet wil dat vrachtwagenchauffeurs je van bovenaf bekijken, kun je de zonwering van het dak elektrisch sluiten. Zilverkleurige spiegelkappen accentueren het sportieve design van de Qashqai.
De nappa lederen stoelbekleding in de Tekna+ is met zijn blokjes onderscheidend vormgegeven, maar voegt wat mij betreft niets toe. De elektrisch verstelbare stoelen zijn breed waardoor ook grote, lange en brede mensen in de ruime Qashqai passen om comfortabel korte en lange ritten te maken. Nadeel van de brede stoelen is dat je minder steun hebt waardoor je het gevoel dat je op in plaats van in de stoel te zitten.
Het Bose premium sound systeem met acht speakers is beschikbaar vanaf de business edition. Ik ga ‘m echter niet aanvinken want het geluid is de 600 euro die je er voor af moet tikken niet waard.
Meer tussen hemel en aarde
Voor 35 duizend en 290 euro heb je dus een dik uitgeruste Nissan Qashqai. Maar er is meer tussen hemel en aarde, zoals de Ford Kuga, Peugeot 3008, Kia Sportage en Renault Kadjar die op hetzelfde platform als de Qashqai staat. En hierover gesproken, de Nissan is iets stugger geveerd dan de Fransman. Nissan heeft dit gedaan omdat ze de berijder een degelijker gevoel en meer vertrouwen in de auto willen geven. Op strakke wegen merk je niets van de stugheid, maar maar als de ondergrond wat slechter is, of als je over een drempel rijdt, is het verschil duidelijk merkbaar.
De stille 1.200 cc viercilinder benzinemotor is sterk genoeg om de 1.250 kilo wegende Qashqai te verplaatsen. Verwacht echter niet de snelste stoplichtsprintjes en snelle inhaalacties. De kleine turbo heeft even nodig om de boel op gang te brengen. Dit zie je wel weer in positieve zin terug in het brandstofverbruik. Want als je je aan de Nederlandse regels houdt en rustig rijdt, lijkt het alsof de tank nooit leeg raakt.
Het enige waar Nissan iets aan moet veranderen, is de koppeling. Het pedaal staat relatief hoog waardoor het in verhouding tot andere auto’s langer duurt voordat de motor verbinding maakt met de wielen. Daarbij maakt de koppelingsplaat resoluut contact met het vliegwiel, waardoor je schokkend optrekt. Dit kun je voorkomen door de koppeling te laten slippen, maar dat is niet wat je wil.
De 2017 Nissan Qashqai is een mooie, sportieve en ruime auto. Hij is niet de goedkoopste in zijn segment, maar heeft wel een rijke standaarduitrusting. De vering is aan de stugge kant, maar geeft je daardoor wel een degelijk en sportief gevoel. Er is veel concurrentie in het overvolle C-crossover segment dus om te weten of de Qashqai helemaal jouw auto is, kun je het beste naar de dealer gaan om er een proefrit mee te maken.
Nissan Qashqai DIG-T 115 Tekna+
Motor: 1.197 cc viercilinder benzine met turbo
Vermogen: 115 pk bij 4.500 toeren
Koppel: 190 Nm bij 2.000 toeren
Transmissie: handgeschakeld, zes versnellingen
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 185 km/h
Acceleratie: 0 – 100: 10,6 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.250 kilo
Gemiddeld verbruik: 5.6 l/100 km
CO2-uitstoot: 129 g/km
Energielabel: C
Uitstootniveau: Euro 6b
Basisprijs (rijklaar): 26.690 euro
Prijs testauto (rijklaar): 35.290 euro
2 Comments
Ik vind de Nissan Qashqai echt een top auto! vorige week heb ik er een proefrit in gemaakt en ik ben helemaal verliefd. Dus de laatste overwegingen worden gemaakt, maar het is voor mij een grote kanshebber.
Hoi Lisanne,
Dank voor je reactie!
We horen graag van je waar je uiteindelijk voor gekozen hebt.
Driving-Dutchman