Introductie
In de nieuwste generatie van de X-Trail, presenteert Nissan ons met trots het revolutionaire e-Power concept. Met deze geavanceerde aandrijflijn kunnen bestuurders genieten van de voordelen van elektrisch rijden, zonder zich zorgen te maken over het vinden van een oplaadpunt of het gedoe met het aansluiten van een stekker. Maar hoe presteert deze innovatieve technologie in de praktijk? En belangrijker nog, is de X-Trail in zijn nieuwste vorm een auto die je hart sneller doet kloppen? Om antwoorden te vinden op deze prangende vragen, hebben we grondig onderzoek gedaan en zijn we op ontdekkingsreis gegaan met de X-Trail met e-Power aandrijving.
Krachtige prestaties en efficiënte aandrijving
De Nissan X-Trail e-Power beschikt over een innovatieve aandrijflijn die het beste van elektrische en hybride technologieën combineert. Je kunt de X-Trail e-Power beschouwen als een brug tussen de wereld van volledig elektrische voertuigen en conventionele benzineauto’s. De auto wordt aangedreven door een elektromotor die wordt gevoed door een batterij, en een benzinemotor die als range-extender fungeert om de batterij op te laden. Het systeemvermogen van de X-Trail e-Power is 213 pk en 530 Nm. Deze configuratie biedt de voordelen van een elektrische aandrijving, terwijl de benzinemotor zorgt voor een grotere actieradius zonder dat opladen nodig is. Je moet dus wel gewoon tanken, opladen aan de stekker kan niet.
Dit is een bewuste keuze van de Japanners. De X-Trail e-Power is uitgerust met een relatief kleinere batterij van 1,97 kWh, zodat het totale gewicht van de auto niet te hoog wordt. Met een rijklaar gewicht van 1965 kg is de X-Trail al geen lichtgewicht. Een grotere batterij zou daarom niet bijdragen aan de wendbaarheid en de algemene prestaties van de X-Trail.
Design en interieur
De nieuwe X-trail is duidelijk herkenbaar als Nissan, maar ook als X-trail. Het design past binnen de designtaal van het Japanse merk. In het interieur geldt hetzelfde. De gebruikte materialen voelen hoogwaardig aan en de algemene afwerking is van een hoog niveau. Van ons had de donkerbruine kleur bovenop het dashboard niet per se gehoeven, dit voegt in het verder zwarte interieur niets toe en staat vreemd.
De zitpositie is comfortabel en biedt een goed zicht op de weg. Daarnaast biedt de X-Trail e-Power voldoende ruimte voor passagiers en bagage, waardoor het een ideale keuze is voor gezinnen. De derde zitrij is echt alleen bedoeld voor gezinnen met kleine kinderen. Als volwassene kun je hier niet langer dan een half uur zitten. Het interieur is ergonomisch prima in orde en het infotainmentsysteem is van alle gemakken voorzien die je anno 2023 mag verwachten. Zo is er bijvoorbeeld draadloze connectiviteit voor Apple Carplay en Android Auto.
Rijden
In de praktijk merk je dat de aandrijflijn de voordelen van elektrisch rijden biedt: directe acceleratie en stilte aan boord. Je hoort de benzinemotor af en toe op de achtergrond wanneer je veel vermogen vraagt, bij normaal rijden merk je niet dat hij de batterij laadt. Door het ontbreken van een versnellingsbak heb je ook geen last van schakelmomenten. Ten opzichte van de meer conventionele hybrides is dit erg fijn. Het verbruik is voor een grote zevenzitter prima, maar niet wereldschokkend zuinig, met 7,5 liter op 100 kilometer.
Verder rijdt de nieuwe X-Trail aangenaam. De demping is goed en de auto blijft stabiel. Allemaal niet heel spannend, maar dat hoeft voor de doelgroep van de X-Trail ook niet. Het sterke punt van de grote Nissan is ongetwijfeld de ruimte en zijn geremde trekgewicht van 1.650 kg. Bestel je de auto met 5 zitplaatsen dan is het zelfs 1.800 kg.
Conclusie
De Nissan X-Trail e-Power biedt een aangename rijervaring. De elektrische aandrijving zorgt voor een vlotte acceleratie en een stille rit, terwijl de benzinemotor zorgt voor een grotere actieradius. In dit opzicht is het e-Power concept wat ons betreft geslaagd. Of je kiest voor een plug-in hybride of voor Nissans e-Power hangt wat ons betreft samen met hoe trouw je bent met laden. Ben je dit, dan kun je met een plug-in een stuk zuiniger rijden. Wil je wel de voordelen van elektrisch rijden, maar niet laden, of heb je last van range-anxiety, dan is de e-Power aandrijflijn een welkome optie.
Nissan X-Trail e-Power
1.5 liter benzine en een elektromotor
Gewicht in kg (rijklaar) 1.986
Energielabel C
0-100 in sec 7,0
Top in km/h 180
Vanafprijs in euro 50.390
Prijs testauto in euro 63.949