De Omoda E5 EV is een elektrische auto uit China, gemaakt door Chery. Hoewel de auto nog niet te koop is in Nederland, wordt hij al in andere landen verkocht en komt hij waarschijnlijk in 2025 naar onze markt. Wij mochten een pre-productiemodel testen, en hier is onze ervaring.
Eerste indruk
De Omoda E5 ziet er van buiten goed uit en heeft zelfs iets van een premium uitstraling. Hij doet een beetje denken aan de Jaguar I-Pace, wat niet gek is omdat sommige ontwerpers bij Jaguar Land Rover hebben gewerkt voordat ze overstapten naar Chery. Als je de auto nadert met de afstandsbediening, ontgrendelt hij automatisch en klappen de spiegels uit.
Binnenin voelt de auto modern en technologisch aan. Het dashboard heeft een strak design met een langwerpig scherm dat zowel als instrumentenpaneel als multimedia-systeem dient. Het contrast tussen de kleuren van het dashboard, de stoelen en de bekleding geeft een luxe uitstraling. Bovendien is er veel opbergruimte, waaronder een gekoeld vak voor een waterfles.
De stoelen voorin zijn comfortabel en bieden goede steun. Achterin is de hoofdruimte prima, zelfs voor langere mensen, maar de beenruimte is wat krap. De kofferbak heeft een inhoud van 360 liter, wat aan de kleine kant is in vergelijking met concurrenten zoals de BYD Atto 3 en de MG ZS EV.
Rijeigenschappen
Tijdens het rijden valt meteen op dat de Omoda E5 erg direct stuurt. Een kleine beweging aan het stuur heeft een groot effect op de richting van de auto. In de Eco-modus is de besturing fijner, omdat de gevoeligheid dan wordt aangepast. In de Sport-modus voelt het onderstel wat minder stabiel, vooral bij hogere snelheden, en neigt de auto soms een eigen leven te leiden. Dit wordt deels opgevangen door de rijhulpsystemen, maar het blijft wennen.
Het onderstel is in de Eco-modus comfortabel, maar in de Sport-modus hebben de voorwielen moeite om het vermogen goed over te brengen op de weg. Dit zorgt soms voor onverwacht gedrag. Volgens de importeur is dit iets dat alleen in het pre-productiemodel voorkomt en wordt het opgelost in de definitieve versie.
Technologie en gebruiksgemak
De Omoda E5 is uitgerust met een breed scala aan rijhulpsystemen, maar niet alles werkt soepel. De rijstrookassistent reageert soms te agressief, vooral op smalle wegen, en kan plotseling ingrijpen als de auto een wegmarkering ziet. Dit kan als storend worden ervaren.
Het multimediasysteem biedt Android Auto, maar de bediening voelt soms onhandig aan. Als je bijvoorbeeld instellingen wilt aanpassen terwijl je Android Auto gebruikt, moet je eerst terug naar het hoofdmenu van de auto. Bovendien stopt Android Auto soms onverwacht en moet het opnieuw opstarten.
Het audiosysteem van Sony levert redelijke geluidskwaliteit, maar het mist net dat beetje extra om echt indruk te maken. Het menu van de auto is alleen in het Engels beschikbaar, wat voor sommige gebruikers een drempel kan zijn. Ook is de navigatie naar instellingen niet intuïtief, en er ontbreekt vaak een terugknop in de menu’s.
Prijs en verwachtingen
De verwachte prijs van de Omoda E5 ligt tussen de 35.000 en 40.000 euro. Hiermee positioneert hij zich als een interessante optie in het EV-segment. Dit maakt hem aantrekkelijk voor kopers die op zoek zijn naar een stijlvolle en betaalbare elektrische auto.
Pro’s en con’s Omoda E5 EV
Pro’s:
- Stijlvol design met premium uitstraling
- Modern interieur met veel opbergruimte
- Comfortabele stoelen en voldoende hoofdruimte
- Automatische ontgrendeling bij nadering
Con’s:
- Stuurgedrag kan onvoorspelbaar zijn, vooral in de Sport-modus.
- Krappe beenruimte achterin en kleine kofferbak.
- Rijhulpsystemen reageren soms te abrupt.
- Android Auto en menu’bediening zijn niet gebruiksvriendelijk.
- Alleen Engels als taaloptie in het menu (Nederlands volgt bij introductie)
Belangrijke specificaties Omoda E5 EV
- Batterij en actieradius: lithium-ijzer-fosfaat batterij .
- Geschatte actieradius: ongeveer 450 km op een volle lading (afhankelijk van de testcyclus, waarschijnlijk WLTP).
Motor en prestaties:
- Elektromotor met ongeveer 150 kW (circa 204 pk).
- Voorwielaandrijving.
- Acceleratie van 0-100 km/u in 7,6 seconden.
Opladen:
- AC-oplaadcapaciteit: tot 11 kW (3-fase).
- DC-snelladen: tot 80 kW, waarmee de batterij in ongeveer 30-40 minuten tot 80% kan worden opgeladen.
Afmetingen en ruimte:
- Lengte: 4,42 meter.
- Breedte: 1,83 meter.
- Kofferbakcapaciteit: 360 liter.
Interieur en technologie:
- Dual-screen dashboard met geïntegreerd infotainmentsysteem en digitaal instrumentenpaneel.
- Ondersteuning voor Android Auto en Apple CarPlay.
- Sony-audiosysteem (in de Premium-uitvoering).
- Diverse rijhulpsystemen (ADAS), zoals rijstrookassistentie, adaptieve cruisecontrol, en noodremassistentie.
Conclusie
De Omoda E5 EV is een auto met veel potentie, maar er zijn nog enkele verbeterpunten. Het design en interieur zijn sterke pluspunten, en de prijs maakt hem een interessante keuze in het EV-segment. Toch moeten zaken als stuurgedrag, rijhulpsystemen en gebruiksvriendelijkheid worden aangepakt voordat hij in Nederland op de markt komt. Als Chery deze punten weet te verbeteren, kan de Omoda E5 een serieuze concurrent worden voor andere elektrische auto’s in zijn klasse.