Veel dingen veranderen, maar gelukkig blijven sommige zaken hetzelfde, of in ieder geval bekend. Neem nu de Opel Astra. De eerste versie kwam in 1991 op de markt en nu, 32 jaar later, bestaat hij nog steeds. De huidige zesde generatie werd ontwikkeld in de PSA-tijd en is nu onder Stellantis gesternte volledig elektrisch gemaakt. Is het daarmee dé Opel voor de toekomst?
Gedeelde techniek
Dat de huidige Astra, sinds 2019 op de markt, veel techniek deelt met de Peugeot 308 is geen geheim. Ze deelden al dezelfde benzine- en dieselmotoren en hybrideaandrijving en sinds vorig jaar zijn ze er ook beide in een volledig elektrische uitvoering. Dat betekent hetzelfde 54 kWh-batterijpakket dat verborgen ligt in de vloer van de auto. Je zit dus deels op de accu’s.
Desondanks voelt, en is de Astra qua interieur behoorlijk ruim. Voorin heb je sowieso niets te klagen, maar ook achterin zit je tot een lengte van 1,85 meter meer dan prima met voldoende hoofdruimte. Ten opzichte van de brandstofmotoren lever je wel een kleine 70 liter aan bagageruimte in, wat alleszins meevalt.
Zuinig?
Het accupakket biedt energie aan een 156 pk, 270 Nm sterke elektromotor die de beide voorwielen aandrijft. Dat doet hij theoretisch 418 kilometer lang, waarna de batterijen weer moeten worden opgeladen. In de praktijk komt dit neer op een reëel bereik van circa 350 kilometer.
Opladen kan thuis, aan een laadpaal of met een maximale snelheid van 100 kW aan een snellader. Allemaal geen baanbrekende cijfers, maar prima bij het concept van een Astra passend. Waar de auto wel redelijk in vooroploopt is zijn zuinigheid, want hij zou een theoretisch verbruik van 14,8 kWh/100 km moeten hebben. Zo zuinig hebben wij het niet gered, maar als je een beetje oplet en de omstandigheden goed zijn, zit je er niet ver vandaan.
Onderstel
Dat Stellantis zijn onderstellen goed voor elkaar heeft, merk je al bij de eerste meters in de Astra Electric. Vergeleken met de benzineversie merk je dat hij meer gewicht aan boord heeft en daardoor wat aan lichtvoetigheid heeft moeten inleveren. Maar buiten dat is de Astra een hele fijne auto om in te rijden. Dat is wellicht een wat vage en subjectieve beoordeling, maar het vat de beleving goed samen.
Het onderstel is namelijk opvallend comfortabel en stil, waardoor je in alle rust over de weg heen zoeft. Tegelijkertijd hoef je je ook geen zorgen te maken als er wat bochten opduiken. De wegligging is voorspelbaar en strak waardoor de auto veel vertrouwen wekt en zich al snel ontpopt als een ontspannen reispartner.
Tot rust komen
Die rust komt ook naar voren in het interieur. Je zit in goede stoelen met de bekende AGR-certificering (Aktion Gesunder Rücken), die zowel veel steun als comfort bieden. En natuurlijk verwarmd zijn voor die koude Nederlandse winterdagen.
Het dashboard is rustig en kalm vormgegeven en wordt gedomineerd door twee grote digitale schermen die samen één geheel vormen. Daaronder zitten gelukkig nog een aantal fysieke knoppen voor de meest gebruikte functies. De indeling van beide schermen is wederom kalm en rustig, zonder overbodige fratsen. Typisch Opel no-nonsens. Veel van de luxe functies in de Astra, zoals de AGR-stoelen, stuurverwarming en een efficiënte warmtepomp, zijn standaard in de Electric GS. De ‘gewone’ Electric moet het met iets minder opties doen, maar is dan ook wel 3.000,- euro goedkoper.
Conclusie
De elektrische Astra is wat ons betreft op en top een Opel. Een mooi vormgegeven auto (winnaar van de RedDot Car Design ’23) die door een ieder gewaardeerd zal worden, met een zuinige elektrische motor en goed rijbereik. De rijervaring is er vooral één van rust, kalmte en comfort, een concept dat ook in het interieur te ervaren is. Het maakt de Opel Astra Electric bij elkaar misschien niet tot een van de meest hippe of baanbrekende EV’s op de markt, maar wel tot een verdomd fijne auto. De Astra Electric is er vanaf 39.999,- euro voor de Electric, en vanaf 42.999,- voor de luxere GS.
Opel Astra Electric GS
Aandrijving Elektromotor, 156 pk en 270 Nm, voorwielaandrijving
Getest bereik ca. 360 km
Batterij Li-Ion 54 kWh
Gewicht in kg 1.636
0-100 in sec 9,2
Top in km/h 170
Vanafprijs in euro 39.999,-
Prijs testauto 47.395,-