Met 300 pk, vierwielaandrijving, een potent onderstel en enkele uiterlijke aanpassingen, heeft Opel de vriendelijke en comfortabele Grandland omgetoverd tot een heuse GSe. Voor liefhebbers van Opel gaat bij deze drie letters een oude bel rinkelen, want in het verleden sierden ze auto’s als de Kadett, Manta en Commodore. Toen stond het voor ‘Grand Sport Enspritzung’, nu betekent het ‘Grand Sport Electric’. Wij gingen een week op pad met deze sterke SUV en dit is wat we ervan vonden.
Aandrijflijn
Om te beginnen met de aandrijflijn, die wordt gevormd door een 1,6-liter benzine turbomotor die samen met een elektromotor de voorwielen aandrijft. Op de achteras vinden we de tweede elektromotor, waardoor de Grandland voorzien is van vierwielaandrijving. Gecombineerd hebben we het over 300 pk en 520 Nm. Goed voor een 0-100 sprint van 6,1 seconde en een topsnelheid van 235 km/u.
Deze aandrijflijn is niet nieuw, want was al in de vorige Grandland X te vinden onder de naam Hybrid4. Maar na de facelift (waarbij de letter X is komen te vervallen) kiest Opel er dus voor deze uitvoering te laten vervangen door de meer op sportiviteit gerichte Grandland GSe.
Aangepast
De GSe is op verschillende punten aangepast. Zo is het onderstel nu voorzien van strakkere vering, bijgestaan door FSD (Frequency Selective Damping) dempers van de Nederlandse firma Koni, een ingenieuze techniek die zonder tussenkomst van elektronica, sportiviteit combineert met comfort (voor meer info, check de site van Koni).
Daarnaast is de stuurinrichting aangepast, voor een (veel) directere besturing. Ook in het uiterlijk zijn enkele aanpassingen gedaan, zoals zwarte inzetstukken in de voorbumper. En de GSe is verkrijgbaar in de aantrekkelijke wit-zwart two-tone lak van onze testauto.
Hoe rijdt dat?
Het moet gezegd worden, Opel heeft met de GSe de Grandland een fikse dosis sportiviteit meegegeven. De directe kracht van de twee elektromotoren zorgen dat je ten alle tijden rap kunt versnellen en als de benzinemotor erbij komt, is de auto écht snel.
Het onderstel voelt totaal anders dan de reguliere Grandland. De auto helt nauwelijks over en je kunt klaverbladen met enorme snelheid nemen. Ook tijdens snelle bochtenwisselingen, weten vering en dempers goed om te gaan met de 1.776 kilo van deze strakgelijnde SUV. Om deze sportiviteit te behalen, is er ondanks de FSD dempers, een flinke concessie gedaan op het comfort. Het onderstel is aan de harde kant, wat je overigens alleen merkt op slechte wegdekken. Op de snelweg is hij ruim voldoende comfortabel.
Zuinig?
Dat hybrides populair zijn, mag duidelijk zijn. Op dit moment bieden ze de beste combinatie tussen zuinigheid en toch het onbegrensde gevoel van een brandstofmotor. Maar is de GSe, met al zijn pk’s, nu wel zuinig? Tsja, dat is met een plugin hybride voornamelijk afhankelijk van hoeveel je de auto aan een laadpaal zet. Met een volle accu kun je namelijk circa 45 kilometer vol elektrisch rijden.
En omdat de GSe voorzien is van twee elektromotoren, is de auto, in tegenstelling tot andere PHEV’s, dan nog altijd flink snel. Die volle accu is trouwens ook een basisvoorwaarde voor maximale prestaties. Maar zelfs als de batterij nagenoeg leeg is, blijft de aandrijflijn zuinig met een gemiddelde van rond de 1 op 16.
Interieur
Het interieur van de Grandland GSe heeft een kalme uitstraling. Een groot digitaal scherm achter het stuur laat alle rijinformatie op een rustige manier zien, zonder wilde vormgeving en animaties, waar veel andere auto’s steeds meer last van lijken te hebben.
Het infotainmentsysteem laat zich eenvoudig bedienen met het scherm midden op het dashboard en is voorzien van alles wat de moderne bestuurder nodig heeft. Datzelfde geldt ook voor de rijhulp- en veiligheidssystemen, zoals Lane Departure Control, adaptieve Cruise Control, automatische noodremsysteem, enz.
Hoewel de naam Grandland een enorme auto doet vermoeden, is deze SUV in feite helemaal niet zo groot. Desalniettemin heb je op de voorste en achterste zitrij meer dan genoeg ruimte. Overigens zitten de AGR-gecertificeerde alcantara sportstoelen heerlijk. Alleen daarom zouden we de GSe al aanvinken.
Conclusie
Met de Grandland GSe heeft Opel een potente SUV neergezet voor díe mensen, voor wie de normale uitvoering net even iets te gezapig was. De aandrijflijn biedt meer dan voldoende kracht, is lekker snel en weet een mooi samenspel met het aangepaste onderstel te creëren. Daarnaast rijdt de auto ook vol elektrische buitengewoon fijn, door de aanwezig van twee elektromotoren. De Grandland GSe begint vanaf 55.999,- euro, wat volgens ons een zeer reële prijs is voor zoveel vermogen en luxe.
Opel Grandland GSe
Aandrijving 1,6-liter benzine + 2 elektromotoren, vierwielaandrijving
Gecombineerd vermogen 300 pk, 520 NM
Batterij Li-Ion 14,2 kWh
Gewicht in kg (leeg) 1.776
Energielabel A
0-100 in sec 6,1
Top in km/h 235
Vanafprijs (GSe) in euro 55.999,-