Opel heeft het GSI label onder het stof vandaan gehaald en steekt de Insignia daarmee in een sportief jasje. Maakt het de grote sedan begeerlijk? Wij probeerden het voor je uit.
De letters GSI stammen uit de 80er jaren waarbij autos als de Kadett GSI en Manta GSI de meest begerenswaardige versies van de respectievelijke modellen waren. In tegenstelling tot wat je zou denken is de GSI geen opvolger van OPC.
GSI moet het nieuwe sportieve instaplabel van Opel worden, een beetje zoals de Audi S-modellen waar de RS-jes de echte raspaardjes vormen. Dit wordt mede onderstreept door het feit dat er ook een Insignia GSI diesel te koop is. Die zal je in Nederland echter weinig gaan zien, hij is 10 duizend euro duurder dan de benzineversie.
Lees ook onze tests met de Opel Insignia 2.8 V6 Turbo OPC en Opel Insignia Sports Tourer.
De Insignia GSI steekt zijn sportieve ambities niet onder stoelen of banken. Aan de buitenzijde zien we een andere voor- en achterbumper en sideskirts. Een 10 millimeter verlaagd onderstel, dubbele uitlaten, grote 20-inch lichtmetalen velgen met daarachter Brembo remmen en getint glas maken het plaatje compleet. Het is een mooie auto om te zien en zeker in wit metallic trekt hij veel bekijks.
Ten opzichte van de vorige meest sportieve Insignia gaat de GSI er qua vermogen op achteruit. Had de OPC nog een V6, de GSI moet het met een vierpitter doen. Hij levert met 260 pk maar liefst 65 pk minder dan de vorige Insignia, maar de nieuwe is wel 160 kilo lichter. De motor is gekoppeld aan een fijne 8-traps automaat die, indien gewenst, met flippers achter het stuur te bedienen is.
Interieur
Ook in het interieur maakt Opel er geen geheim van dat je met de sportiefste Insignia op pad bent. Als je instapt word je door sportieve kuipstoelen stevig vastgehouden en kijk je uit over een breed dashboard. Sportieve pedalen en een aantal GSI-badges maken het interieur af, maar niet overweldigend sportief. Het infotainmentsysteem werkt goed en ondersteunt zowel Apple Carplay als Android Auto. Opel geeft de Insignia alle mogelijke gadgets mee, lane departure warning, lane assist en adaptive cruise-control.
Conclusie
Tijdens het rijden valt op dat de Insignia vooral erg comfortabel snel is. Ondanks de grote wielen zoef je rustig over de weg. Door de vierwielaandrijving heb je veel grip en kun je bij het uitkomen van de bocht al vroeg op je gas. Je merkt in alles wel dat de Insignia nog steeds geen lichtgewicht is, behalve met remmen want die Brembo’s zijn erg goed te noemen. Al met al voelt de Insignia niet enorm snel aan
De Opel Insignia GSI is een mooi verschijning en het is Opel wat ons betreft gelukt om een begeerlijke auto neer te zetten. Het oordeel of deze Insignia -die toch vooral erg comfortabel is- eer doet aan het roemruchte GSI label laten we in het midden.
Opel Insignia GSI
Motor: 1.998 cc 4-cilinder lijn
Vermogen: 260 pk bij 5.300 toeren
Koppel: 400 Nm bij 2.500 toeren
Transmissie: 8-traps automaat
Aandrijving: Vierwielaandrijving
0-100 km/h: 7,3 seconden
Topsnelheid: 250 km/h
Gewicht voor wegenbelasting: 1549 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 8,6l/100 km
Co2 uitstoot: 197 g/km
Prijs: vanaf 64.004,- euro