Samenvatting
Met de nieuwe 408 slaat Peugeot een andere weg in. Lager dan een echte SUV uit de ’00’-reeks maar hoger dan bijvoorbeeld de 308. Met een sterk opvallend design, een prettige plug-in hybride aandrijflijn, en een fijn interieur dat sterk leunt op die van de 308, heeft Peugeot een onderscheidende auto op de markt gezet. Althans, dan vonden wij na een weekje testen.
Ontwerp
Het is even wennen, het ontwerp van deze nieuwe 408. Er gebeurt namelijk ontzettend veel tegelijk. Kijk bijvoorbeeld eens naar de voorzijde: strak vormgegeven LED-lampen die uitlopen in oplichtende hoektanden met daar omheen sierstukken met rechte lijnen die verschillende kanten opgaan. En dan de grille, die deels doorloopt onder de lampen om dan weer onderdeel van de bumper te worden. Een ander goed voorbeeld zijn de velgen, die deze zelfde ‘drukke’ ontwerptaal spreken.
De achterzijde met zijn omhooglopende taillelijn is iets rustiger. Mooi zijn de 3D-achterlichten en de twee kleine spoilers die als de oren van de Peugeot-leeuw over de achterruit uitsteken. Maar hoe druk het ontwerp ook mag zijn, het klopt allemaal wel. Onze raad: zet de auto om een fijn plekje neer en bekijk ‘m eens tien minuten. Hij wordt dan alsmaar mooier.
Interieur
Het dashboard van de 408 is duidelijk afkomstig uit de 308, waar overigens weinig mis mee is. Het 10 inch scherm boven het kleine stuurtje met zijn 3D-techniek is nog even fraai als altijd. En het eveneens 10 inch infotainmentscherm in het midden is duidelijk en onder handbereik. Het systeem zou iets sneller op input kunnen reageren, maar werkt over het algemeen prima.
Onder het infotainmentscherm bevinden zich de configureerbare i-Toggles: een rij digitale knoppen die je zelf in kunt delen voor het snel kiezen van bepaalde menu’s. Handig, mooi en slim gedaan. Extra punten krijgt de 408 van ons voor de beenruimte en de stoelen, waardoor je werkelijk fantastisch zit, zowel voor- als achterin.
Aandrijving
De 408 is in Nederland verkrijgbaar als benzine of als plug-in hybride. Die laatste is er in twee uitvoeringen: 180 of 225 pk. Technisch zijn deze aandrijflijnen nagenoeg identiek. Ze bestaan allebei uit een combinatie van een 1,6-liter PureTech benzinemotor, een 136 pk sterke elektromotor en een 8-traps automaat. Het enige verschil is dat brandstofmotor bij de 180 wat minder pk levert, waardoor het systeemvermogen lager uitkomt. Wij reden met de 225 variant.
De elektromotor wordt gevoed door een 12,4-kWh accupakket. Dat zou theoretisch genoeg moeten zijn voor zo’n 60 km vol elektrisch rijden, wat in de praktijk neerkomt op ergens rond de 45 kilometer. Voor veel mensen ruim voldoende. De sprint van 0-100 gaat in 7,8 seconden en de topsnelheid ligt op 233 km/u.
Het rijden
De 408 is gebouwd op het onderstel waar ook de Citroën C5X op staat en niet verbazingwekkend is deze nieuwe Peugeot dan ook vooral een comfortabele auto. Onvolkomenheden in het wegdek worden netjes weg gefilterd en de kilometers zoeven onder je door. Gelukkig heb je nog wel het idee contact met de weg te houden, waardoor sportief rijden ook tot de mogelijkheden behoort. Vooral op hogere snelheid klaverbladen nemen is waar de auto in excelleert. Het is alleen bij zeer plotselinge richtingswisselingen dat je het toch wel stevige gewicht van 1.700 kilogram merkt.
De aandrijflijn is soepel en biedt, mede dankzij de elektromotor, op ieder moment ruim voldoende trekkracht. Zelfs even doortrekken hoog in de toeren gaat ‘m goed af, maar een echte sportieve auto, ondanks prima prestaties, zal de 408 niet worden. Dit is duidelijk een comfortabele kilometervreter. Natuurlijk is de 408 ook voorzien van alle, inmiddels bekende veiligheids- en rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, automatische noodstap, rijstrookassistentie, night vision, dodehoekbewaking en parkeerassistentie.
Conclusie
Wat ons betreft is de Peugeot 408 een mooie toevoeging voor het merk Peugeot. Een lekker wild ontwerp, een bekende maar prima aandrijflijn, comfortabele rijeigenschappen en een prettig en ruim interieur. De auto is verkrijgbaar vanaf 41.420,- euro voor de ‘standaard’ Allure 1,2-liter benzine. Voor onze luxe 225 plug-in hybride in de GT-uitvoering loopt de teller op tot 58.148,- euro, maar dan is er ook weinig wat je nog mist.
Peugeot 408 GT Hybrid 225
Aandrijving 1,6-liter benzine + elektromotor
Vermogen 225 pk 360 Nm, voorwielaandrijving
Batterij Li-Ion 12,4 kWh
Gewicht in kg (leeg) 1.681
0-100 in sec 7,8
Top in km/h 233
Vanafprijs in euro 41.420,-
Prijs testauto in euro 58.148,-