Introductie
Peugeot heeft recent de 2008 in een nieuw jasje gestoken. Het voor de Fransen zeer succesvolle model is in veel opzichten vernieuwd. Wij mochten op pad met de elektrisch aangedreven E-2008 voorzien van een nieuwe aandrijflijn.
Design en interieur
Aan de buitenkant van de auto valt met name het gewijzigde front op. Het inmiddels kenmerkende gezicht van Peugeot met de brede grill en de verticale dagrijverlichting maken van de E-2008 een stoere verschijning. De koplampen zijn ook gewijzigd en er zijn nieuwe designs voor de wielen beschikbaar. Aan de achterzijde zien we eveneens gewijzigde achterlichten en de letters Peugeot prijken nu prominent op de kofferklep.
In het interieur zien we ook een aantal kleine wijzigingen. Het infotainmentscherm heeft een flinke update gekregen, het scherm werd 3 inch groter en meet nu 10 inch. Er zijn gewijzigde materialen beschikbaar. Zo waren de stoelen in onze GT-versie voorzien van alcantara en groene stiksels, die ook te vinden zijn op het GT-stuurwiel. De E-2008 is ook voorzien van Peugeots i-cockpit, met een kleiner stuurwiel en een daarboven geplaatst digitaal instrumentarium. Het vergt wat gewenning omdat je het stuurwiel wat lager moet instellen dan je gewend bent. De bagageruimte is ongewijzigd gebleven en meet ongeveer 400 liter.
Aandrijflijn en rijden
De E-2008 waar mij mee mochten rijden is voorzien van een nieuwe elektrische aandrijflijn. Voor de facelift was de E-2008 al verkrijgbaar met een 136 pk sterke elektromotor en een 50 kWh batterij, waarmee je op papier 350 kilometer ver zou moeten kunnen komen. De nieuwe elektromotor heeft 156 pk en is gekoppeld aan een 54 kWh batterij, waarmee je meer dan 400 kilometer zou moeten kunnen afleggen voor je weer moet laden.
In de praktijk is de E-2008 met de sterkere elektromotor behoorlijk efficiënt en lukt het ons om in de buurt te komen van het theoretische bereik, wij kwamen zo’n 380 kilometer ver op een acculading bij koude buitentemperatuur. Dat betekent dat je in de zomer waarschijnlijk wel de genoemde 400 kilometer kunt afleggen.
De 156pk sterke motor is voldoende om goed met het verkeer mee te komen. Belangrijk om te weten is dat je het volledige vermogen alleen beschikbaar hebt in de sportstand. De auto is verder comfortabel te rijden en niet bijzonder sportief. Het onderstel is soms wat stug bij korte oneffenheden, wat waarschijnlijk zo is afgesteld vanwege het hogere gewicht waar je bij een elektrische auto nou eenmaal mee te maken hebt.
Conclusie
De vernieuwde Peugeot E-2008 is in veel opzichten een prima keus. De nieuwe aandrijflijn maakt de auto vlot en de vergrote actieradius is een welkome toevoeging. Qua uiterlijk kan de E-2008 weer met de tijd mee en qua interieur is met name het grotere infotainmentscherm prettig. Het succes dat de 2008 al is voor Peugeot wordt hiermee waarschijnlijk alleen maar groter.
Peugeot e-2008 GT 54kWh 156
1 elektromotor 156pk en 270Nm
Gewicht in kg (rijklaar) 1.523
Energielabel A
0-100 in sec 9,1
Top in km/h 150
Vanafprijs in euro 42.120
Prijs testauto in euro 47.860