Eerder reden wij met zijn technische nagenoeg identieke tweelingbroer, de Opel Astra E, maar nu was het tijd voor de Peugeot e-308. Met hetzelfde onderstel, dezelfde aandrijflijn en dezelfde accucapaciteit was onze verwachting dat de uitkomst en bevindingen nagenoeg dezelfde zouden zijn, maar dat bleek toch anders. Stellantis heeft van de Peugeot toch een opvallend andere auto weten te maken.
Platform en bereik
De Astra E en de e-308 delen hetzelfde elektrische platform van de Stellantis groep. Dat betekent qua aandrijflijn een 156 pk, 270 Nm sterke elektromotor op de voorwielen, die door een 54 kWh batterij van energie wordt voorzien. Dat zou volgens de WLTP-methode genoeg moeten zijn voor een actieradius van 416 kilometer.
Net als bij de Astra, is er bij de e-308 veel aandacht naar efficiëntie gegaan. Zo zijn alle componenten gericht op een zo laag mogelijk verbruik, wat zich terugbetaald in de actieradius. Tijdens onze test, waarbij flink wat snelwegkilometers zaten, was het niet moeilijk dicht bij de 400 kilometer te komen, wat neerkomt op 13,4 kWh per kilometer. De accu is vervolgens op te laden aan een publiek laadpunt met 11 kW en bij een snellader tot 100 kW. Tot zover nog weinig verschil.
Uiterlijk
Qua ontwerp wordt het een heel ander verhaal. Waar de Astra een allemansvriend is, fraai maar evenwichtig, is er bij de Peugeot duidelijk gekozen voor een meer uitgesproken styling. Strakke lijnen met veel scherpe hoeken zorgen voor een krachtige en dynamische uitstraling, die nog eens onderstreept wordt door de ‘hoektand’-lichtunits aan de voorkant.
De grille, bij de elektrische variant dicht maar gelukkig nog wel aanwezig, is voorzien van vele kleine lichte vlakken, die samen een soort 3d-effect vormen. En ook de achterzijde, met zijn wulpse vormen en brede lichtunit spreken tot de verbeelding.
Interieur
Ook binnenin is de Peugeot een totaal andere auto. Met zijn kleine sportstuurtje opvallend laag geplaatst, dwingt de auto je tot een meer actieve rijhouding, passend bij de sportieve inborst van het Franse merk. Omdat het stuur zo laag, is er boven ruimte voor wat Peugeot de i-cockpit noemt. In de testauto was deze ook nog eens voorzien van hun fraaie 3d-techniek. Dit wordt bereikt door voor het daadwerkelijke digitale scherm een schuine doorzichtige plaat te monteren waarop een tweede scherm wordt gereflecteerd met als resultaat twee lagen.
De rest van het dashboard wordt gevormd door een groot aanraakscherm voor de infotainment en navigatie, met daaronder de i-toggles. Dat zijn digital aanraakknoppen die je grotendeels zelf in kan stellen met je meest gebruikte functies. Niet alleen bijzonder fraai, maar het werkt ook nog eens goed.
Het rijden
Het is verdomd lastig om een elektrisch auto met dezelfde aandrijflijn een eigen karakter te geven. EVs voelen sowieso allemaal al hetzelfde aan, maar met exact dezelfde specificaties wordt het helemaal moeilijk. Qua acceleratie, tussenacceleratie en remgedrag, is er dan ook weinig verschil te merken met de Astra. Dat is overigens in het geheel niet slecht, want anders dan de 156 pk doen vermoeden, is ook de e-308 een vlotte auto, die zijn kracht goed op de voorwielen kwijt kan.
Zodra je echter een bochtig traject tegenkomt, lijken er verschillen te zijn. Sowieso reageert de Peugeot sterker door zijn kleinere stuur. Een kleine beweging resulteert in een grotere stuuruitslag. Daarnaast is de stuurbekrachtiging anders ingesteld, waardoor de auto ook anders aanvoelt. En hoewel ze hetzelfde onderstel, inclusief vering en demping, hebben, voelt de Peugeot iets strakker aan, zonder daarbij overigens aan comfort in te leveren.
Conclusie
Bij de Opel Astra E schreven wij dat het ging om een ‘verdomd fijne auto’ en eigenlijk geldt dat net zo goed voor de Peugeot e-308. Toch is de Fransman een andere auto, die een andere doelgroep zal aanspreken. Zijn veel uitbundigere design en strakke interieur met de unieke i-cockpit indeling maken het optisch tot een totaal andere auto, die ook anders aanvoelt. Qua rijden zijn de verschillen begrijpelijkerwijs minder groot, maar desalniettemin aanwezig. Dan de prijzen: de Peugeot e-308 is verkrijgbaar vanaf 43.585,- euro, wat bijna 4.000 euro duurder is dan de Astra E. Hij is dan standaard wel voorzien van iets meer opties. Of hij deze flinke meerprijs waard is, zal sterk afhangen van waar u het meeste belang aan hecht. De Astra rijdt minstens net zo fijn, is misschien zelfs iets comfortabeler, maar voelt als iets minder bijzonder aan dan de flamboyante Peugeot in zijn strakke maatpak. Kortom, de keus is aan u.
Peugeot e-308
Aandrijving Elektromotor, 156 pk en 270 Nm, voorwielaandrijving
Getest bereik ca. 385 km
Batterij Li-Ion 54 kWh
Gewicht in kg 1.659
0-100 in sec 9,8
Top in km/h 170
Vanafprijs in euro 44.885,-