Introductie
Renault heeft de Austral geïntroduceerd als opvolger van de Kadjar, een model dat het merk geen windeieren heeft gelegd. Is het Renault gelukt om van zijn opvolger ook een succes te maken? Wij gingen op pad met de full hybrid Austral en zochten het uit.
Design en interieur
Het exterieurontwerp van de Renault Austral is opvallend en modern, waardoor het direct de aandacht trekt, zeker in de “bleu iron” kleur van onze testauto. Het stoere en robuuste design straalt kracht en avontuur uit. De hoge bodemvrijheid, beschermende skidplates en brede wielkasten dragen daar aan bij.
De door ons geteste Iconic uitvoering was voorzien van 20 inch lichtmetalen velgen die de wielkasten mooi vullen. Dit, gecombineerd met de agressieve grille, de opvallende koplampen en LED-dagrijverlichting, geven de Austral een imposante uitstraling op de weg. Wij vinden het een stuk beter geslaagd design dan de uitgaande Kadjar. Wel moet blijken of dit meer uitgesproken design ook bij de massa zal aanspreken.
Het interieur van de Renault Austral biedt een ruime en comfortabele omgeving voor zowel de bestuurder als de passagiers. De bagageruimte meet 500 liter en is met de optionele verschuifbare achterbank zelfs te vergroten naar 575 liter. Bij de full hybrid versie gaat daar weer een paar liter vanaf omdat de 12v accu zijn weg heeft gevonden naar de kofferruimte. Hoogwaardige materialen en goed doordachte details zorgen voor een fijne werkplek. De hemelbekleding is niet licht, ook niet donker maar gemêleerd grijs en dit geeft een extra sportief tintje aan het interieur. Over de ergonomie is goed nagedacht, alles zit op de plek waar je het verwacht. Met name de steun voor je pols, waardoor je beter het touchscreen kan bedienen, vinden we een echte vondst.
De stoelen bieden uitstekende ondersteuning en alle moderne functies zijn aanwezig in het infotainmentsysteem. Het laden van je telefoon kan draadloos en zowel Android Auto als Apple Carplay zijn aanwezig. Een aantal van de menu’s en instellingen zijn wat moeilijk te vinden, maar dat lijkt tegenwoordig eerder gemeengoed. Renault houdt gelukkig wel vast aan fysieke knoppen voor het bedienen van de temperatuur en ventilatie.
Aandrijflijn en rijden
Iedere Renault Austral wordt in Nederland geleverd met een 1.2-liter driecilinder motor geholpen door een elektromotor. Afhankelijk van de gekozen configuratie gebeurt dit met meer of minder vermogen. Wij reden met de full hybrid die kleine afstanden volledig elektrisch kan afleggen en standaard voorzien is van een automaat.
De aandrijflijn is erg prettig in het dagelijks gebruik, over het algemeen merk je weinig van het in- of uitschakelen van de benzinemotor. Zelfs bij fors accelereren moet je moeite doen om de krachtbron te horen. Met een systeemvermogen van 200 pk kun je prima mee in het verkeer.
Het 4-control systeem, waarbij de achterwielen kunnen mee- of tegensturen, heeft bij Renault zijn weg gevonden naar de Austral. Het systeem stuurt tot 60 km per uur tot wel 5 graden tegengesteld aan de voorwielen, daarboven stuurt het tot 1 graad mee. In de praktijk merk je dat de auto een kleinere draaicirkel heeft dan je in eerste instantie verwacht bij een auto van dit formaat. Erg prettig bij het parkeren of in kleine dorpsstraatjes. Wij vonden het stuurgedrag buiten de bebouwde kom op bijvoorbeeld een rotonde, soms wel wat zenuwachtig, omdat je al een behoorlijke draai maakt bij een kleine stuuruitslag.
De Renault Austral biedt een scala aan geavanceerde veiligheidsvoorzieningen. Met systemen zoals noodremassistentie, adaptieve cruisecontrol en dodehoekwaarschuwing, streeft Renault naar maximale veiligheid voor zijn bestuurders en passagiers.
Conclusie
Al met al heeft de Renault Austral een puike opvolger van de Kadjar neergezet. Met zijn opvallende design, prettige aandrijflijn en fijne interieur met doordachte ergonomie is het een ware allemansvriend. Of het nu gaat om dagelijks woon-werkverkeer of ritten op lange afstand, de Renault Austral staat garant voor comfort en gemoedsrust. We denken dan ook dat de Austral het succes van zijn voorganger moet kunnen evenaren.
Renault Austral E-Tech full hybrid 200
1.2 Liter E-Tech full hybrid 200
Gewicht in kg (rijklaar) 1.702
Energielabel A
0-100 in sec 8,04
Top in km/h 175
Vanafprijs in euro 39.830
Prijs testauto in euro 54.457