De Renault Grand Scénic is volgens de Fransen de nieuwste generatie familieauto en is nu ook nog eens voorzien van een compleet nieuwe motor. Tijd dus om eens te kijken wat deze ruime wagen de moderne gezinsman en -vrouw te bieden heeft.
Rijtest Renault Grand ScénicTussen MPV en Crossover

De Multi Purpose Vehicle (MPV) was vroeger een van de meest populaire auto’s, maar de laatste jaren verdwijnen ze zoetjesaan om plaats te maken voor de Crossovers. De nieuwe Grand Scénic zit daar kennelijk precies tussen want hij wordt een Crossover MPV genoemd.

Nu zijn dit soort termen vaak het gebied van de marketingmanagers. Voor gebruikers gaat het er om wat een auto nu daadwerkelijk biedt. Kort samengevat biedt de Grand Scénic heel erg veel praktische ruimte. Daar is ie voor bedoeld en dat doet hij met verve.
Rijtest Renault Grand ScénicZee van ruimte

Was de Espace vroeger het ruimtewonder, de ruimte in de nieuwe Grand Scénic doet absoluut niet onder voor die van zijn wel wat luxere en duurdere nieuwe broer. De Grand Scénic is er in een vijfzits en zevenzits uitvoering, waarvan de achterste stoelen van deze laatste echt bedoeld zijn voor kinderen.

De stoelen zitten erg goed en bieden een goede mate van comfort, ook op wat langere afstanden. De achterste twee rijen stoelen zijn daarnaast eenvoudig in te klappen. Hierbij creëer je een zee van ruimte waar een klein bestelbusje jaloers op zou zijn.
Rijtest Renault Grand ScénicHet oog wil ook wat

Ruimte is leuk, maar natuurlijk moet het geheel ook een beetje smoelen. En ook op dat vlak heeft Renault het goed en slim aangepakt bij de nieuwe Grand Scénic. Het is een enorme auto maar door slim gebruik te maken van een omhooglopende lijn voorbij de B-stijl oogt hij helemaal niet zo groot. De voorzijde is lekker modern en ook de achterkant ziet er goed uit.

Het interieur oogt luxe en je vindt hier alles wat je verwacht in een moderne auto, tot aan Apple Car Play en Android Auto toe. De materialen zijn iets minder luxe dan in de Espace, maar je hebt echt niet te klagen in deze Grand Scénic.
Rijtest Renault Grand ScénicDe nieuwe motor

Renault heeft samen met Daimler (onder andere van Mercedes-Benz) een nieuwe zogenaamde TCe-motor ontwikkeld. Deze 1.3-turbo benzinemotor is voorzien van de nieuwste technologieën wat betreft cilindercoating (gebaseerd op die van de Nissan GT-R), variabele kleptiming en een zeer hoge inspuitdruk. Dit alles moet zorgen voor een hoger koppel bij lage toeren, een lager verbruik en een hogere betrouwbaarheid.

De TCe-motor is er in drie verschillende vermogensvarianten, 115 pk, 140 pk en de sterkste met 160 pk. Wij reden met de 140 pk variant en het moet gezegd worden: dit is een heel erg goed motorblok. Al bij 1.600 toeren heb je het maximale koppel beschikbaar waardoor de auto heel makkelijk rijdt. Daarnaast is het blok heerlijk soepel en biedt altijd meer dan voldoende kracht om de 1.443 kilogram zware Grand Scénic van zijn plek te krijgen. De eveneens soepel schakelende handbak past daar ook goed bij.
Rijtest Renault Grand ScénicHet rijden

Bij een grote MPV-achtige auto is het altijd afwachten hoe hij zich houdt in snel bochtenwerk. Er is een hoop massa en een deel daarvan bevindt zich hoog. Nu weten we door onze ervaring met de fantastische Mégane RS, dat Renault weet hoe een auto op de weg moet liggen.

Natuurlijk is de RS niet te vergelijken met de Grand Scénic, maar deze laatste stuurt wel vele malen beter dan MPV’s van weleer. Rustig stuurt hij in en zonder drama houdt hij tot hoge snelheden zijn lijn.
Rijtest Renault Grand Scénic

Conclusie

De Renault Grand Scénic is een ruimtewonder en zal iedere gezin gelukkig maken. De nieuwe TCe-motor is op alle vlakken een upgrade ten opzichte van de oude motoren en het uiterlijk, zowel binnen als buiten, maken van deze nieuwe Grand Scénic een moderne, fijne auto. Je rijdt er al één vanaf 30.090,- euro, voor onze luxe krachtige variant loopt de prijs op tot 36.480,- euro.
Rijtest Renault Grand Scénic
Renault Grand Scénic TCE BOSE

Motor: 1.330 cc viercilinder turbobenzine
Vermogen: 140 pk bij 5.000 tpm
Koppel: 240 Nm bij 1.600 tpm
Transmissie: 6 v., handgeschakeld
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 195 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 10,1 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.443 kilogram
Verbruik: 1 op 16
CO2-uitstoot: 125 g/km
Energielabel: C
Prijs vanaf: 30.090,- euro
Prijs testauto: 36.480,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: