SsangYong geniet nog steeds van een exclusieve status in het Nederlandse straatbeeld. Je ziet vaker een 911 rijden dan een SsangYong. Als je er dan al een tegenkomt is het meestal een Rexton met paardentrailer of marktkraam erachter. Het is een beresterke auto voor de ondernemer die een robuuste en toch relatief voordelige auto wil.
In Januari stonden we voor het eerst oog in oog met de nieuwe SsanYong Rexton. We waren erg onder de indruk van het design en de afwerking in het interieur. Tijd om hem eens uitgebreid aan zijn differentieel te voelen!
Voor de Nederlandse markt zet SsangYong vooral in op de grijs kenteken versie van de Rexton. Door de wetgeving omtrent BPM is de personenversie simpelweg te prijzig om echt potten te kunnen breken. In Belgie is het weer anders en worden er juist weer minder bestelvarianten verkocht, aldus de Nederlands-Belgische importeur.
Wat is dit een grote auto
Voorheen vroegen wij, en met ons vele anderen, ons bij het zien van een SsangYong af wat het hoofd design bezielde om de designs goed te keuren. Denk aan de eerste generatie Rodius die tussen 2004 en 2013 op de markt was. Of de Actyon van voor de facelift. Gelukkig lijkt het lek nu boven, want de modellen die SsangYong momenteel voert smoelen een stuk fijner. Zo ook de Rexton, het is een enorme auto en toch is het de Koreanen gelukt om een mooi lijnenspel neer te zetten dat Europees oogt. Zeker in de door ons geteste uitvoering, met zwarte (winter-)wielen, maakt hij indruk.
Indruk maakt hij ook door zijn formaat. Wat is dit een grote auto. In het laadruim dat zich achter het tussenschot achter de voorstoelen bevindt, kun je zon 2200 liter aan bagage, gereedschap of materiaal kwijt. De laadvloer is vlak en bereikbaar via de achterklep of de achterportieren. Handig is het geblindeerde glas in het rechterachterportier, in plaats van een zwarte plexiglasplaat, zodat de dode hoek niet zo groot is.
Wanneer we instappen voelen we ons goed. Je zit hoog en lekker, in de file kijk je over alles en iedereen heen. De stoelen in onze testauto zijn bekleed met fijn nappaleder en kunnen zowel verwarmd als gekoeld worden. De diamond stitching op zowel de stoelen als delen van het dashboard verhogen het aanzien van het interieur. Ware luxe! Het dashboard is opgetrokken uit overwegend zachte materialen en ziet er opgeruimd uit. Het grote 9,2 inch touchscreen is helder, scherp en werkt buitengewoon goed. Het systeem beschikt over goede navigatie en ook het audiosysteem laat weinig te wensen over. Ook Android Auto en Apple Carplay worden ondersteund.
Aangenaam stil en comfortabel
Tijd om op weg te gaan. We starten de 2,2 liter metende viercilinder diesel met de startknop en wat meteen opvalt is dat deze nauwelijks hoorbaar is. Hij levert 181 pk en 420 newtonmeter in onze testauto die is uitgerust met de zeventraps automaat. Kies je voor een Rexton met handbak, dan moet je het met 20 Nm minder doen. De Rexton is standaard altijd achterwiel aangedreven. Wil je off-road rijden dan kun je handmatig schakelen naar vierwielaandrijving met hoge of lage gearing. Doordat de Rexton gebruikt maakt van een ladderchassis mag hij in combinatie met automaat en vierwielaandrijving maar liefst 3.500 kilogram trekken. Onderweg merken we dat de Rexton een comfortabele metgezel is, de dieselmotor laat nauwelijks van zich horen en de automaat schakelt rustig. Ook het windgeruis heeft SsangYong opmerkelijk goed voor elkaar voor een auto met zo’n groot frontaal oppervlak. Sturen en remmen gaat licht en met gemak.
SsangYong mikt in Nederland vooral op ondernemers met de Rexton. Voor ongeveer 27.000 euro exclusief BPM en BTW heb je de basisuitvoering op grijs kenteken al voor de deur staan. Dit is aanzienlijk goedkoper dan de concurrentie. Tel daarbij op dat de Rexton goed rijdt en een comfortabel interieur heeft en je kunt je afvragen waarom je er nog zo weinig op de weg ziet.
SsangYong Rexton Y400 e-XDi220 Sapphire 4WD 7AT Grijs Kenteken
Motor: 2.157 cc, 4 cilinder
Vermogen: 181 pk bij 4.000 toeren
Koppel: 420 Nm bij 1.600 toeren
Transmissie: Automaat, 7-bak
Aandrijving: achterwielen en alle wielen indien gewenst
Topsnelheid: 185 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: niet opgegeven
Gewicht voor wegenbelasting: 2.130 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 8,3 l/100 km
CO2-uitstoot: 218 g/km
Basisprijs (rijklaar): 27.797,58 euro
Prijs testauto (rijklaar): 60.000 euro