Suzuki heeft Swift Sport lichter gemaakt en meer vermogen gegeven. Ook heeft de kleine Japanner voor het eerst een turbomotor. Reden genoeg om dit gele bommetje eens goed aan de tand te voelen.

De Swift Sport ziet er enorm gespierd uit. Hij onderscheidt zich duidelijk van zijn gewone Swift broers en zussen. We noteren: een sportievere voor- en achterbumper met een échte uitlaat aan elke zijde. 17-inch lichtmetalen velgen en sideskirts met carbonlook. Een grille met rode insert, privacy glass en standaard heeft de Sport LED voor- en achterlichten. Het is echt een opvallende verschijning. Bij ons testexemplaar kwam dat waarschijnlijk ook door de “Champion Yellow” kleur. Heerlijk!

Rijtest Suzuki Swift SportKoppel

Voor het eerst heeft de Swift Sport een turbomotor in het vooronder. Was de vorige nog voorzien van een atmosferische 1.6-liter viercilinder, de nieuwe heeft een 1.4-liter Boosterjet motor met 140pk en 230 Nm.

Door het toepassen van turbotechniek levert het 1.4-liter turboblok al vroeg zijn koppel. Aan de ene kant jammer, omdat het wat afbreuk doet aan het boenderen in een kleine hothatch als de Swift. Ook het geluid valt wat ons betreft wat tegen. Wat juist weer in het voordeel van de turbotechniek spreekt is dat je die trekkracht steeds vroeg tot je beschikking hebt en daardoor snel van bocht tot bocht kunt gaan en daarbij niet altijd terug hoeft te schakelen.

Interieur

Ook in het interieur maakt Suzuki er geen geheim van dat je met de sportiefste Swift op pad bent. Je ziet veel rode accenten in het interieur; op het dashboard, stiksels in het stuurwiel en zelfs een rode toerenteller!

Rijtest Suzuki Swift SportDe stoelen in de Swift Sport zijn zeer sportief gevormd en bieden daardoor enorm veel zijdelingse steun. Op de lange afstand zijn ze echter wel wat hard en we kunnen ons ook voorstellen dat de iets vollere medemens de zitting en rugleuning wat smal vindt. 

Het infotainmentsysteem werkt goed en ondersteunt zowel apple carplay als android auto. Wel is het storend dat het scherm in de avond niet vanzelf dimt. Suzuki geeft de Swift Sport alle mogelijke gadgets mee, lane departure warning, lane assist en adaptive cruise-control. Het zit er allemaal op en het werkt daarnaast ook allemaal verbazingwekkend goed. 

Rijtest Suzuki Swift Sport

Rijden

Tijdens het rijden valt op hoe stijf de Japanners de koets hebben weten te maken. De Swift heeft veel grip en gaat niet snel over de voorwielen glijden. Als je het bont wilt maken, kun je hem zelfs dwars krijgen door het gas los te laten in de bocht. Sturen gaat direct en precies, en stuur je scherp in, dan lift hij het binnenste achterwiel. Ook op langere afstanden op de snelweg voelt de Swift zich goed thuis en is daarbij niet te hard geveerd. 

De Swift geeft je een gevoel van directheid dat we soms missen bij andere merken. Je bent echt in control en kunt heerlijk gooien en smijten met de Swift. Hij voelt nooit afstandelijk aan.

Rijtest Suzuki Swift Sport

De Swift Sport met Turbo doet wat ons betreft weinig verkeerd. Hij heeft wat minder vermogen dan zijn directe concurrentie, maar maakt dat ruimschoots goed met zijn lage gewicht en uitrustingsniveau. We hopen hem vaak tegen te komen op de weg, liefst in het geel!  

Suzuki Swift Sport
Motor: 1373cc 4 cylinder lijn 
Vermogen: 140 pk bij 5.500 toeren
Koppel: 230 Nm bij 2500 toeren
Transmissie: Handgeschakelde 6-bak
Aandrijving: Voorwielen
0-100 km/h: 8,1 seconde
Topsnelheid: 210 km/h
Gewicht voor wegenbelasting: 945 kilogram 
Gemiddeld opgegeven verbruik: 6l./100 km
Co2 uitstoot: 125 g/km
Prijs: 24.999,- euro

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

Laat een reactie na: