Introductie
De elektrische revolutie heeft de autowereld in zijn greep en Tesla staat bekend als een pionier op dit gebied. Met de lancering van de Tesla Model S Plaid heeft het merk opnieuw de lat hoger gelegd. Hoe hoog? Dat zochten wij uit door op pad te gaan met deze geweldenaar.
Futuristisch Design
Het design van de Tesla Model S Plaid is een toonbeeld van moderniteit en futurisme. Met strakke lijnen, vloeiende vormen en een gestroomlijnd profiel trekt deze elektrische sedan direct de aandacht, zeker in de rode kleur van onze testauto. De kenmerkende Tesla-grille heeft plaatsgemaakt voor een gladde voorkant, wat bijdraagt aan de aerodynamische efficiëntie van de auto.
Bovendien zorgen de slanke LED-koplampen en de minimalistische designdetails voor een tijdloze uitstraling. De geüpdatete Model S is een stuk indrukwekkender doordat de wielkasten zowel voor, maar met name achter, een stuk breder zijn.
Interieur
Stap in de Tesla Model S Plaid en het eerste dat je op valt is het meest besproken kenmerk van de Model S Plaid; de “steering yoke”. Een rechthoekig stuur, vergelijkbaar met een vliegtuigstuur. Het vergt wat gewenning als je op pad met de Model S en ons advies zou zijn om deze gimmick van 250 euro lekker te laten voor wat hij is. Achter het stuur zijn geen hendels meer aanwezig, ruitenwissers en richtingaanwijzers worden nu met knoppen op het stuur bediend. De juiste versnelling (voor- of achteruit) wordt indien gewenst automatisch door Tesla voor je gekozen, je kan dit ook handmatig doen via het touchscreen.
Het interieur is door het Amerikaanse merk naar een volgend niveau getrokken en doet kwalitatief hoogwaardig aan. De materialen voelen goed aan en alles zit goed in elkaar. Centraal in het verder minimalistische ontwerp vinden we een groot, vrijstaand touchscreen. Het 17-inch display kan nu naar zowel bestuurder als passagier gedraaid worden en biedt via een heldere en duidelijke menustructuur toegang tot alle functies van de auto.
Fysieke knoppen en schakelaars zijn er alleen voor het bedienen van de ruiten. Door de grote en de horizontale plaatsing van het beeldscherm valt er wel een deel weg achter het stuur. Hierdoor moet je af en toe om het stuur heen kijken om zeker te weten dat je op de juiste plek tikt.
De Model S Plaid biedt veel ruimte aan zijn passagiers. Er is voldoende been- en hoofdruimte en ook qua bagageruimte stelt de grote sedan niet teleur. Voor wat betreft de stoelen valt op dat deze voorin wat zijdelingse steun missen en dat je achterin altijd een krap gevoel houdt, doordat je voeten hoger staan en je bovenbenen steun missen. Op langere afstanden is dit voor de achter passagiers onprettig.
Aandrijflijn en rijden
De Model S Plaid is een van de snelste productieauto’s die ooit geproduceerd zijn. De acceleratie is werkelijk verbluffend en plaatst de grote sedan in het gezelschap van enkele van ‘s werelds snelste supercars. De indrukwekkende prestaties worden mogelijk gemaakt door een krachtige aandrijflijn bestaande uit drie elektromotoren, één aan de voorzijde en twee aan de achterzijde. Dit resulteert in een totaal vermogen van 1.020 pk.
Wil je maximale acceleratie, dan kan je gebruik maken van de launch control. Met deze geactiveerd kan de auto met optimale tractie en controle vanuit stilstand worden gelanceerd. De elektromotoren werken nauw samen met het elektronische stabiliteitscontrolesysteem om de vermogensafgifte te optimaliseren en slippen te minimaliseren. De voorkant van de auto wordt in cheetah stance lager gepositioneerd in afwachting van het loslaten van het rempedaal.
Als je je schrap hebt gezet kun je de rem loslaten. Het resultaat is een adembenemende acceleratie die je diep in je stoel drukt en een gevoel van pure opwinding geeft. Het is werkelijk net een achtbaan. Op het display achter het stuur wordt de plaid referentie van de film spaceballs getoond. En met recht, want het voelt ook alsof je in een ruimteschip gelanceerd wordt.
Om de enorme kracht van de Model S Plaid in goede banen te leiden, heeft Tesla ook het onderstel en de wegligging aangepast. De auto is uitgerust met adaptieve luchtvering en actieve demping, waardoor de rijeigenschappen kunnen worden afgestemd op de voorkeuren van de bestuurder. Dit zorgt voor een comfortabele rit tijdens lange afstanden en tegelijkertijd voor een scherpe en responsieve handling in bochten.
Voor wie het allemaal niet hard genoeg kan levert Tesla in Amerika sinds kort ook een optioneel track pack met keramische remmen. Dan kan je door accelereren tot 322 km/u in plaats van de 282 die de plaid zonder die upgrade haalt.
Conclusie
In conclusie biedt de Tesla Model S Plaid een ongeëvenaarde combinatie van prestaties, technologie en luxe. Met zijn indrukwekkende acceleratie, geavanceerde functies en verfijnde interieur legt Tesla met de Model S Plaid de lat weer een beetje hoger. Met dit vernieuwde model demonstreert het merk wederom dat elektrische auto’s niet alleen milieuvriendelijk kunnen zijn, maar ook spannend en leuk om in te rijden.
Tesla Model S Plaid
Aandrijving tri-elektromotor
Vermogen 1020 pk 1400 Nm, vierwielaandrijving
Batterij Li-Ion 100 kWh
Gewicht in kg (leeg) 2.165
0-100 in sec 2,1
Top in km/h 282
Vanafprijs in euro 132.490,- (op moment van publicatie)
Prijs testauto in euro 148.090,-