Als eerste volledig zelf ontwikkelde, batterij aangedreven elektrische Toyota, en tevens eerste in een hele reeks, is het van groot belang dat de bZ4X meteen hoge ogen gooit. En dus trok Toyota alles uit de kast en kwam met een model in het meest populaire segment van dit moment: de crossover/SUV. Wij gingen een week op pad met dit nieuwe model en vonden er natuurlijk vanalles van.
What’s in a name?
Als merk dat bekend staat als voorloper op het gebied van hybride en waterstof aangedreven auto’s, is Toyota rijkelijk laat met hun eerste volledig zelf ontwikkelde elektrische accu-aangedreven model. De reden daarvoor gaat wat te ver om te behandelen in deze korte rijtest, maar het komt er globaal op neer dat hun strategie gebaseerd was op reële cijfers in plaats van sterk door de politiek bepaalde ontwikkelingen.
De markt is nu echter dusdanig (haast blind) gericht op accu-aangedreven EV’s, dat ook Toyota niet anders kan dan daar op inspelen. Dat doen ze met een gehele reeks aan nieuwe auto’s, die allemaal qua naam beginnen met de letters bZ, die staan voor beyond Zero. De 4 in de bZ4X, de eerste in deze reeks, staat voor het formaat, ofwel de middenklasser, en de X geeft aan dat we hier te maken hebben met een Crossover.
Even wennen, hoor
Wie pas laat in een nieuwe ontwikkeling instapt, heeft als grote nadeel dat de concurrentie de kinderziektes inmiddels heeft weten te elimineren. En dus moet je wel meteen met iets heel goeds komen, om überhaupt mee te kunnen doen. Is de bZ4X die briljante nieuwe auto die het moet zijn?
Laten we beginnen bij het uiterlijk. De laatste jaren hebben Toyota en in nog sterkere mate zustermerk Lexus, ervoor gekozen de gezapige ontwerpen van vroeger achter zich te laten en voor zeer uitsprekende designs te gaan. De Mirai en de CH-R zijn daar goede voorbeelden van en veel van die designtaal is ook in de bZ4X terug te vinden.
Het is een coupé-achtige crossover/SUV met een aanwezig en vrij druk ontwerp. De voorzijde is minimalistisch met strakke lijnen, terwijl de achterzijde erg vol is met zijn brede lichtunit, dubbele spoilers en sportief aandoende bumper. En profil is het een elegante auto, die goed verbergt hoe groot hij is, hoewel de enorm aanwezige plastic randen om de wielen nou weer niet heel mooi te noemen zijn. Kortom, het is een auto die wel even tijd nodig heeft om te kunnen waarderen.
Techniek
De bZ4X wordt standaard geleverd met een flinke 71,4 kWh accu, die afhankelijk van de uitvoering een theoretisch (WLTP) bereik heeft van 418 (4WD) tot rond de 500 km (2WD). Tijdens onze test kwamen we met de voorwielaangedreven versie gemiddeld uit op een bereik van rond de 400-425 km met een volle accu.
Deze batterij is met een maximale laadsnelheid van 150 KW in een klein half uur van 20 tot 80% op te laden. Helemaal vol duurt zo’n drie kwartier. Hij drijft een 204 pk, 265 Nm sterke elektromotor aan, waarmee de 1.920 kilogram zware crossover in 8,4 seconden op de 100 km/u zit met een topsnelheid van 160 km/u.
Interieur
De bZ4X instappen is alsof je de deur naar Narnia bent doorgegaan. Uitgaand op zijn uiterlijk, kun je haast niet geloven hoe ontzettend ruim de auto van binnen is. Niet alleen op de eerste zitrij, maar ook vooral op de tweede. Zelfs de achterbak is ondanks de schuin aflopende daklijn ruim bemeten met 452 liter.
Het design is vrij uniek met een erg brede middentunnel die uitkomt in een mooi vormgegeven centraal bedieningspaneel dat ook het scherm van het infotainment herbergt. De digitale teller is nu niet achter het stuur, maar boven het stuur te vinden. Net als bij Peugeots is dat even wennen, maar het voelt al snel als een logische plek. Het kleine scherm zelf geeft zijn informatie duidelijk weer, alhoewel de graphics wel iets spannender hadden gemogen.
Hoe rijdt het?
De bZ4X rijdt precies zoals je van een Toyota verwacht. Ruim voldoende comfort, voorspelbaar weggedrag en genoeg grip om ook wat sportiever rijgedrag aan te kunnen. Onvolkomenen worden goed weg gefilterd en op lange afstanden treedt de auto naar de achtergrond en glijden de kilometers onmerkbaar onder je door.
De elektromotor levert meer dan genoeg directe kracht, zowel bij het stoplicht als bij inhalen op de snelweg. Er is wel wat weggeluid te horen, maar het komt niet in de buurt van storend. Kortom, de bZ4X biedt een haast perfecte compromis wat hem, net als de meeste andere Toyota’s, tot een allemansvriend maakt.
Conclusie
We hebben er even op moeten wachten, maar daar is ie dan: de eerste zelf ontwikkelde, batterij aangedreven elektrische Toyota. En wat ons betreft hebben de Japanners meteen een auto neergezet die past bij het bedrijf: wel doordacht, een goed bereik, uitstekende afwerking en prima rijeigenschappen. Het ontwerp is even wennen, maar net als de naam: als je het doorhebt, lijkt het wel degelijk te kloppen. De Toyota bZ4X is verkrijgbaar vanaf 48.995,- euro.
Toyota bZ4X
Aandrijving Elektromotor, 204 pk, 265 Nm, voorwielaandrijving
Getest bereik ca. 400-425 km
Batterij Li-Ion 71,4 kWh
Maximum laadsnelheid 150 kW
0-100 in sec 8,4
Top in km/h 160
Vanafprijs in euro 48.995,-
Prijs testauto in euro 50.990,-