Voordat u na het lezen van dit verhaal direct naar de Toyota dealer rent: de GR86 is niet meer leverbaar en er komt helaas ook geen opvolger van. Deze pure sportauto is daarmee een van de laatste Mohikanen uit een tijd dat autorijden nog om plezier ging. Gelukkig voor ons was er nog een testexemplaar beschikbaar, waardoor wij nog één keer mochten genieten van haast vervolgen tijden.
Twee merken
Het begon allemaal in 2011 toen Toyota en Subaru gezamenlijk een sportauto op de markt zetten. In Subaru vorm heette deze de BRZ, Toyota noemde ‘m de GT86 (een hommage aan de 2000 GT en de Corolla GT Coupé, ook wel bekend als de AE86). Onderhuids en technisch waren het exact dezelfde auto’s. Het concept was door zijn eenvoud revolutionair: een turboloze boxermotor met relatief weinig pk, handgeschakeld, aandrijving op de achterwielen en een laag gewicht dat ideaal over de auto verdeeld werd. Een auto voor puristen die van echt rijden hielden, met hun kont wilden voelen wat er precies met de auto gebeurde en die niet bang waren het achterkantje van de auto los te laten.
Zowel de BRZ als de GT86 wisten een trouwe schare aan fans te verzamelen, die blij waren toen beide partijen in 2022 besloten de auto’s up te daten. Subaru bracht de nieuwe BRZ niet naar Europa, op een paar exemplaren na die bij de Duitse importeur belandden, maar de Toyota kwam in beperkte oplage wel naar ons land. Inmiddels was de naam veranderd, want hij heette vanaf toen de GR86, waarbij GR staat voor Gazoo Racing, een inmiddels gevestigde afkorting in Toyotaland.
De nieuwe
De GR86 werd gebouwd volgens hetzelfde recept als zijn voorganger, maar wel met enkele toonaangevende aanpassingen. De 2,0-liter boxer werd vervangen door een 2,4-liter die niet alleen 34 pk meer levert, maar tevens flink meer koppel onderin biedt. Daarnaast werd de auto een stuk stijver gemaakt en voorzien van Michelin Pilot Sport banden, die aanzienlijk meer grip bieden.
Ook het uiterlijk werd flink onderhanden genomen, waarbij de GR86 een stuk moderner en agressiever oogt dan de GT86, die wellicht iets te braaf was. Er zijn duidelijk stijlelementen van de Supra overgenomen, wat de kleine coupé erg goed staat.
Interieur
Het interieur is eenvoudig, wat precies past bij de doelstelling van deze auto. Je ogen zijn bezig de weg te scannen, niet het interieur in je op te nemen. Het infotainment scherm doet wat het moet doen en het digitale dashboard geeft de informatie weer die je nodig hebt. Geen spannende graphics of fancy kleuren.
De kuipstoelen pakken je steviger beet dan je eigen partner en houden je ten allen tijden perfect op je plek. Je rechterhand valt automatisch op het kleine pookje van de strak schakelende versnellingsbak. Kortom, een haast ideale rijpositie. Het enige punt van kritiek is dat het stuur niet in lengte te verstellen is, wat voor sommige mensen misschien een probleem kan zijn.
Het rijden
Genoeg achtergrond, hoe rijdt de auto? Er zijn twee zaken die meteen opvallen. Ten eerste de nieuwe motor: bij het wegrijden merk je direct dat hij veel meer koppel onderin heeft, maar nog steeds een flinke punch bovenin heeft. Met andere woorden, hij heeft een veel bredere en langere powerband. Niet alleen is de auto daardoor een seconde sneller in de 0-100 sprint, maar je hebt altijd kracht tot je beschikking, waardoor de auto zich zeer nauwkeurig laat bedienen.
Dat wordt versterkt door het duidelijk aangepast onderstel en de betere banden. De GR heeft beduidend meer grip en kan dus een stuk rapper door bochten heen. Ook bij snelle bochtenwisselingen blijft hij zeer stabiel, mede dankzij zijn relatief lage gewicht. Vergis je niet, de achterkant is nog steeds speels en zeker met de Traction Control uit, blijft het heerlijk speelgoed.
Conclusie
Dat de GR86 niet comfortabel is, to say the least, en dus een stuk minder geschikt voor dagelijks verkeer of lange afstanden, is onderdeel van datgene wat deze auto zo fijn maakt. In plaats van alles tegelijk te willen zijn, een manco van veel moderne auto’s, is de Toyota doelgericht en gefocust; gemaakt om één ding heel goed te doen. En dat werkt verfrissend. Helaas betekenen nieuwe (en in ons opzicht overdreven) eisen op het gebied van veiligheidssystemen het einde van deze eenvoudig opgezette auto. Er komt dus geen opvolger in deze vorm en daarmee verdwijnt wederom een juweeltje van de markt. Maar wie goed zoekt, kan er misschien nog ergens één vinden.
Toyota GR86
Motor: 2.387 cc viercilinder boxer
Vermogen: 235 pk, 205 Nm
Transmissie: 6 v., handgeschakeld
Aandrijving: achterwiel
Topsnelheid in km/h: 226
Acceleratie 0-100 km/h: 6,4
Gewicht voor wegenbelasting in kg: 1.268
CO2-uitstoot: 200 g/km
Prijs vanaf in euro: 70.695,-