Met de PROACE Dubbel Cabine, een zeer belangrijk model in ons land, is Toyota weer helemaal terug in de wereld van bedrijfswagens. Eerder reden wij met de enkel cabine, maar nu was het ook tijd deze nieuwe variant aan een uitgebreid onderzoek te onderwerpen.

Dubbel cabine voor iedereen  
Zoals bekend is de PROACE ontwikkeld in samenwerking met Citroën en Peugeot, een constructie die we vaak tegenkomen bij bestelwagens. De verschillende merken voeren in feite exact dezelfde auto, hoewel ze wel alle drie een andere neus hebben. Die van Toyota past naadloos in de serie van personenauto’s die zij verkopen en geeft de bestelauto een sjiek tintje.

Wij gingen zoals gezegd op pad met de dubbel cabine, wat een zeer belangrijk model is voor ons land. De hoeveelheid zzp-ers in bijvoorbeeld de bouw stijgt nog steeds. Deze groep kleine ondernemers kiezen eigenlijk altijd voor een bestelbus met dubbele cabine, omdat de auto ook privé gebruikt wordt. Met kinderen is het dan maar wat handig dat je de extra zitrij heb. Maar ook voor mensen met een voorliefde voor outdooractivities is de dubbel cabine een goed alternatief voor de steeds meer van het toneel verdwijnende MPV’s.
Grijs kenteken maar wel genoeg laadruimte
Het is voor de ondernemer echter wel zeer belangrijk dat de auto op grijs kenteken kan, wat door de verlengde laadruimte van de PROACE geen probleem is. Een extra zitrij betekent natuurlijk wel dat je inlevert op laadruimte, maar met 4 m3 en een maximaal laadgewicht van 1.220 kilogram kun je nog altijd aardig wat meenemen. Daarnaast kun je de ruimte onder de achterste rij stoelen ook gebruiken voor lading, waardoor je objecten mee kan nemen tot een maximum van 2.365 meter.

De sterkste diesel en automaat
Onze testauto was voorzien van de sterkste motor die beschikbaar is: de 2.0 D-4D met 177 pk en 400 Nm die altijd geleverd wordt in combinatie met een soepel schakelende automaat. Hiernaast zijn nog vier andere diesels leverbaar met pk’s lopend van 95 tot 150. Alle motoren zijn goedgekeurd voor de Euro 6 norm.

De combinatie van de sterke 177 pk diesel en automaat is zeer prettig te noemen. Hoewel de motor wat rumoerig kan zijn, vooral als hij koud is, is hij beresterk. Je hebt altijd trekkracht in overvloed,waardoor deze PROACE ook 2.500 kilogram kan trekken. En omdat de Nm’s vroeg in de toeren beschikbaar zijn, kan de automaat vroeg opschakelen, wat het verbruik weer drukt. Desondanks is deze variant niet heel zuinig, deels geladen deels leeg en met een gemiddeld rijstijl kwamen we tijdens de testperiode niet beter uit dan 1 op 12,5.
Luxe
De PROACE Dubbel Cabine wordt geleverd in twee verschillende uitrustingsniveaus: Cool Comfort en Professional. De eerst is al voorzien van airconditioning, cruise control en een radio met Bluetooth en een goed zittend comfort stoel voor de bestuurder. De Professional, waar wij mee op pad gingen, heeft daarop onder andere navigatie, DAB+-radio, mistlampen en in carrosseriekleur gespoten bumpers.  Onze testauto was verder nog voorzien van nog meer luxe zoals stoelverwarming en een heus panoramadak.

Al deze luxe zorgt ervoor dat bestelauto’s als deze een steeds betere vervanging worden voor een MPV. Zeker met het comfort van een automaat en de snelste diesel vergeet je al snel dat je in een busje rijdt. Het is dat je met niets in de laadruimte wel voelt dat ie berekend is op wat extra gewicht, maar bij lange na niet zoals we dat kennen van oudere busjes en zeker niet dusdanig dat je met zakken zand in je bak zou moeten rondrijden.

Conclusie
De Toyota PROACE Dubbel Cabine is een zeer welkome aanvulling op het gamma van deze bedrijfsauto in ons land. Ruimte voor vijf personen, een luxe interieur en een sterke diesel gecombineerd met een soepele automaat zorgen voor een rijervaring die dicht tegen een personenauto aan schuurt. Tel daarbij een voldoende laadruimte en trekgewicht op en je hebt een ideale bedrijfs- of vrije tijd auto. Je rijdt al een PROACE Dubbel Cabine voor 23.345,- euro (ex BPM ex BTW), maar voor onze luxe Professional uitvoering vraagt Toyota 36.895,- euro (ex BPM ex BTW).

Informatie:
Merk: Toyota        
Model: PROACE
Type: Dubbel Cabine Professional
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.997 cc
Vermogen: 177 pk
Koppel: 400 Nm
Uitstoot: 155 gram CO2/km
Emissienorm: Euro6
Topsnelheid: 170 km/h
Versnellingsbak: 6-traps automaat
Gewicht: 1.870 kg
Prijs vanaf: 23.345,- euro  (ex BPM ex BTW)
Prijs gereden model: 36.895,- euro (ex BPM ex BTW) 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

2 reacties

  1. Deze bus is niet de Proace (bedrijfsuitvoering) maar de Proace Verso (de personen uitvoering), die weer luxer is dan de bedrijfsuitvoering. In dit artikel gaat het wel over de Proace terwijl de test auto de Proace Verso is. Zo heeft de Proace Verso grijze inleg of bruine inleg in de deuren, schuifdeuren en over het dashboard, chroom om de ventilatie roosters, opbergkastje bij passagierskant, lederen stoelen die automatisch verstelbaar zijn met verwarming en massage functie, lederen stuurwiel met stiksels, panoramadak en airco tussen de panoramadak, uitschuifbare zonnescherm in schuifdeuren, uitklapbare tafels achter de voorstoelen, 2 captainseats op rails draaibaar met loungetafels, HiFi systeem met 9 speakers inclusief subwoofer. De meeste dingen die ik net op noemde gaat dan wel over de luxe pack: Executive.

    Owen (14)

Laat een reactie na: