Met de PROACE Dubbel Cabine, een zeer belangrijk model in ons land, is Toyota weer helemaal terug in de wereld van bedrijfswagens. Eerder reden wij met de enkel cabine, maar nu was het ook tijd deze nieuwe variant aan een uitgebreid onderzoek te onderwerpen.

Dubbel cabine voor iedereen  
Zoals bekend is de PROACE ontwikkeld in samenwerking met Citroën en Peugeot, een constructie die we vaak tegenkomen bij bestelwagens. De verschillende merken voeren in feite exact dezelfde auto, hoewel ze wel alle drie een andere neus hebben. Die van Toyota past naadloos in de serie van personenauto’s die zij verkopen en geeft de bestelauto een sjiek tintje.

Wij gingen zoals gezegd op pad met de dubbel cabine, wat een zeer belangrijk model is voor ons land. De hoeveelheid zzp-ers in bijvoorbeeld de bouw stijgt nog steeds. Deze groep kleine ondernemers kiezen eigenlijk altijd voor een bestelbus met dubbele cabine, omdat de auto ook privé gebruikt wordt. Met kinderen is het dan maar wat handig dat je de extra zitrij heb. Maar ook voor mensen met een voorliefde voor outdooractivities is de dubbel cabine een goed alternatief voor de steeds meer van het toneel verdwijnende MPV’s.
Grijs kenteken maar wel genoeg laadruimte
Het is voor de ondernemer echter wel zeer belangrijk dat de auto op grijs kenteken kan, wat door de verlengde laadruimte van de PROACE geen probleem is. Een extra zitrij betekent natuurlijk wel dat je inlevert op laadruimte, maar met 4 m3 en een maximaal laadgewicht van 1.220 kilogram kun je nog altijd aardig wat meenemen. Daarnaast kun je de ruimte onder de achterste rij stoelen ook gebruiken voor lading, waardoor je objecten mee kan nemen tot een maximum van 2.365 meter.

De sterkste diesel en automaat
Onze testauto was voorzien van de sterkste motor die beschikbaar is: de 2.0 D-4D met 177 pk en 400 Nm die altijd geleverd wordt in combinatie met een soepel schakelende automaat. Hiernaast zijn nog vier andere diesels leverbaar met pk’s lopend van 95 tot 150. Alle motoren zijn goedgekeurd voor de Euro 6 norm.

De combinatie van de sterke 177 pk diesel en automaat is zeer prettig te noemen. Hoewel de motor wat rumoerig kan zijn, vooral als hij koud is, is hij beresterk. Je hebt altijd trekkracht in overvloed,waardoor deze PROACE ook 2.500 kilogram kan trekken. En omdat de Nm’s vroeg in de toeren beschikbaar zijn, kan de automaat vroeg opschakelen, wat het verbruik weer drukt. Desondanks is deze variant niet heel zuinig, deels geladen deels leeg en met een gemiddeld rijstijl kwamen we tijdens de testperiode niet beter uit dan 1 op 12,5.
Luxe
De PROACE Dubbel Cabine wordt geleverd in twee verschillende uitrustingsniveaus: Cool Comfort en Professional. De eerst is al voorzien van airconditioning, cruise control en een radio met Bluetooth en een goed zittend comfort stoel voor de bestuurder. De Professional, waar wij mee op pad gingen, heeft daarop onder andere navigatie,