De Toyota Yaris Cross doet het ontzettend goed. Waar je ook kijkt, zie je er altijd wel een paar rijden of staan. Na een week met de nieuwste variant gereden te hebben, is het ons duidelijk waarom dit een ideale auto voor de Nederlandse automobilist is.
Uiterlijk
Het is niet iets nieuws: een goed verkopend, klein model ‘verSUV-en’. Zo maakte Renault van de Clio ooit de Captur en deed Peugeot hetzelfde trucje met de 208 en de 2008. Toyota heeft wat dat betreft de kat wat uit de boom gekeken, maar kon uiteindelijk toch niet om het gigantische succes van de kleine SUV/Crossover heen.
En dus namen zij hun populaire Yaris en zette hem wat hoger op zijn poten. Nou ja, er is wel wat meer werk in gaan zitten natuurlijk. Want hoewel de Cross zeker dezelfde designtaal spreekt als de Yaris, is het aan alle kanten een totaal andere, en nieuwe auto. Hij straalt daarbij iets minder dynamiek uit als zijn lagere broertje, maar behoudt dezelfde prettige compacte vorm.
Techniek
De Cross staat op hetzelfde onderstel als de Yaris, met wel een 1 centimeter langere wielbasis. Ook is de kleine SUV zo’n 24 centimeter langer en 2 centimeter breder. Daarnaast heeft hij 2,5 centimeter meer bodemvrijheid, maar de werkelijke winst zit ‘m in een dikke 6 centimeter hogere instap; voor veel wat oudere mensen een zeer sterk aankoopargument.
Onder de motorkap vinden we in onze testauto de bekende hybride aandrijving, die bestaat uit een 1,5-liter driecilinder benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor. Het gecombineerd vermogen van 116 pk wordt via een Continue Variabele Transmissie op de voorwielen overgebracht. Dit resulteert in 0-100 km/u sprint van iets meer dan 11 seconden een topsnelheid van 170 km/u.
Het rijden
Het onderstel van de Yaris Cross is erg goed te noemen. Dynamisch wanneer hij het moet zijn- zo hangt hij in bochten nauwelijks over- met toch voldoende comfort en rust. De auto voelt daardoor aan alle kanten als een veel groter model, iets wat we ook al ervaarden in de Yaris.
De hybride aandrijflijn presteert voldoende, hoewel de sportieve rijder beter naar iets anders kan kijken. Bij flink doortrappen maakt de motor daarnaast een weinig inspirerend geluid. Maar daar is hij in eerste instantie ook niet voor ontwikkeld. Hij moet namelijk zo zuinig mogelijk zijn en in die opdracht is hij buitengewoon goed geslaagd. Want zonder enige moeite of aanpassing van je rijstijl, haal je een gemiddeld verbruik van rond de 1 op 20.
Interieur
Het interieur is eenvoudig maar volledig en wordt gekenmerkt door een rustige, haast minimalistische stijl. Een groot rechtopstaand touchscreen herbergt het infotainmentsysteem, dat logisch in elkaar steekt en uiteraard is voorzien van draadloze Apple Carplay en Android Auto.
Achter het stuur vinden we een combinatie van digitale en fysieke tellers, die deels naar eigen inzicht in te delen zijn. Ook hier heerst datzelfde gevoel van duidelijke eenvoud. De meeste materialen zijn van prima kwaliteit en de afwerking is van een typisch hoog Toyota niveau. Desondanks hoef je niet ver te zoeken voor de wat goedkopere, harde plasticsoorten. Dat is voor het instapmodel met een vanaf prijs van 27.995,- euro logisch, maar ga je voor de Adventure (vanaf 40.395,-) dan is dat wel een kleine tegenvaller.
De stoelen zitten prima, maar waar een eventuele koper rekening mee moet houden, is dat de ruimte achterin beperkter is, dan je op basis van het uiterlijk doet vermoeden. Uiteindelijk heeft de auto nagenoeg dezelfde wielbasis als de Yaris. Wel heeft hij dankzij zijn grotere lengte, aanzienlijk meer bagageruimte.
Conclusie
Een leuk, maar niet té uitdagend uiterlijk, een zeer zuinige aandrijflijn, een simpel te bedienen, maar volledig infotainment systeem, een uitstekende wegligging, een hogere instap en voldoende ruimte voor twee volwassenen (en wat kleine kinderen). Tel daarbij de bekende Toyota betrouwbaarheid op en is het niet lastig te bedenken waarom de Yaris Cross zo veel verkocht wordt in ons land. Het is namelijk typisch een auto voor het jonge Nederlandse gezin, of de steeds groter wordende groep van de vijftig plussers. En geef ze eens ongelijk!
Toyota Yaris Cross Hybrid
Aandrijving 1,5-liter benzine driecilinder + elektromotor, gecombineerd 116 pk
Versnellingsbak CVT
Gewicht in kg (leeg) 1.190
Energielabel A
0-100 in sec 11,2
Top in km/h 170
Vanafprijs in euro 27.995,-
Prijs testauto in euro 35.277,-