Toyota heeft de populaire Yaris volledig vernieuwd. Nieuwe looks, een nieuw onderstel én een nieuwe hybride aandrijflijn. Hoogste tijd dus om deze compacte auto eens stevig aan de tand te voelen.
Test Toyota Yaris Hybrid 2020Totaal andere auto


Daar staat hij dan, de nieuwe Yaris! En wat een volkomen ander gevoel geeft dit nieuwe ontwerp. In eerste instantie heb je het idee naar een speciale sportuitvoering te kijken (die komt overigens binnenkort), maar dit is de standaard Yaris.

Wat een heerlijk gespierde en sportief ogende auto is dit geworden. Een lekkere agressieve neus, breed uitstaande wielkasten en dat alles in volkomen kloppende proporties. Wat ons betreft een ouderwets schot in de roos.
Test Toyota Yaris Hybrid 2020Interieur
Binnenin is de sportieve inborst terug te zien in de twee diepliggende tellers en een (optioneel) dik sportstuur. Ook over de zitpositie is nagedacht, want je zit lekker diep met het stuur precies goed voor je. Enige minpuntje is de wat matige zijdelingse steun bij (zeer) sportief rijden, waarover zo meer.

Verder zit het interieur op die typische Toyota manier in elkaar. Dat wil zeggen, steengoed, logisch en zonder kraakjes of piepjes. Natuurlijk wordt er in deze prijsklasse gebruikgemaakt van wat eenvoudigere materialen, maar Toyota heeft deze dusdanig behandeld dat de Yaris nooit goedkoop aanvoelt. 
Test Toyota Yaris Hybrid 2020Modern

Het infotainmentsysteem bedien je door middel van het 7 inch (vanaf Style 8 inch) touchscreen, dat voorzien is van alle moderne multimediasystemen, inclusief Android Auto en Apple Carplay. Ook qua moderne rijsystemen zit je in de Yaris goed, want zaken als Full Range Adaptive Cruise Control, Lane Trace Assist en Automatic High Beam zijn allemaal standaard.

Ook het uitgebreide Pre-Collision System, dat voertuigen, fietsers en voetgangers detecteert en assisteert met uitwijken, is op iedere Yaris standaard. Het helpt zelfs ongelukken op kruisingen te voorkomen door tegemoet komend verkeer in de gaten te houden en waar nodig zelf te remmen.
Test Toyota Yaris Hybrid 2020Sterk en mega zuinig

De Toyota Yaris wordt geleverd met drie aandrijflijnen: een 1,0-liter benzine met 72 pk, een 1,5-liter benzine met 125 pk en een 116 pk sterke hybride, waar wij mee op pad gingen. Deze nieuwe krachtbron combineert een 1,5-liter driecilinder benzinemotor met een elektromotor, die gekoppeld is aan nieuw ontwikkelde Li-Ion batterij.

Wat direct opvalt is hoeveel trekkracht deze nieuwe hybride aandrijflijn produceert. Al vanaf de eerste meters trekt hij bijzonder fel op en bovenin doet de benzinemotor daar nog een schepje bovenop. Als Toyota had gezegd dat er 50 pk meer in zat, hadden we het ook geloofd.

Maar de werkelijk verrassing komt als je naar het verbruik kijkt. Want zelfs met stevig doorrijden, lukte het ons niet om onder de 1 op 20 te komen. En met enig voorzichtig rijden, haal je zonder probleem de 1 op 25.

Het onderstel

De nieuwe Yaris is gebouwd op Toyota’s TNGA-onderstel, dat hij deelt met onder andere de C-HR en de Corolla, waar wij eerder mee reden. Hierdoor is niet alleen de spoorbreedte, maar ook de wielbasis vergroot, wat je direct merkt.

De auto biedt de rust van een veel grotere auto en heeft een wegligging om door een ringetje te halen. Het veel stijvere chassis gecombineerd met de wielen veel verder op de hoeken van de auto, zorgt dat je de Yaris met hoge snelheden een bocht in kan gooien, zonder enig onderstuur. En dat terwijl de auto tijdens normaal rijden een hoge mate van comfort kent.
Test Toyota Yaris Hybrid 2020Conclusie

De nieuwe Toyota Yaris is op alle vlakken geslaagd. Hij ziet er veel beter uit en heeft een briljante nieuwe hybride aandrijflijn, die niet alleen krachtig is maar ook nog eens bizar zuinig. Het nieuwe onderstel is daarbij een van de beste in zijn klasse en maakt dat hij aanvoelt als een volwassen, veel grotere auto. De Yaris is verkrijgbaar vanaf 17.895,- euro, de hybride is beschikbaar vanaf 21.195 euro. De door ons zeer rijk aangeklede Yaris komt op 25.585 euro.

Toyota Yaris Hybrid
Motor: 1.490 cc driecilinder benzine+ elektromotor
Vermogen: gecombineerd 116 pk
Transmissie: CVT, automaat
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 175 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 10,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.060 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 220
CO2-uitstoot: 64 g/km
Energielabel: A
Prijs vanaf: 17.895,- euro
Prijs testauto: 25.585 euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo 159 Ti, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: