Wie 10 jaar geleden elektrische Subaru had gezegd, werd voor gek verklaard. Sinds 2023 is er toch een gekomen: de Solterra. Weliswaar gemaakt in samenwerking met Toyota, maar toch met een geheel eigen karakter. Wij reden met het vernieuwde 2024 model met volgens de importeur nog betere laadprestaties, meer veiligheid en acht jaar garantie.
Sol en terra, de zon en de aarde. Samen in de natuur. Dat is de Solterra volgens de Subaru filosofie. De uiterlijke gelijkenissen, en vooral de contouren met het crossover/SUV zustermodel, de Toyota bZ4X zijn groot. Toch heeft Subaru de voorzijde van zijn Solterra met andere koplampen en excentrieke lijnen een eigen gezicht kunnen geven.
Sneller laden
Daarbij was onze auto ook nog eens uitgevoerd in een fraaie rood-zwarte Two-Tone Package. Het design van de vernieuwde Subaru Solterra is aan de buitenzijde niet gewijzigd. Aan de binnenkant is het stuur aangepast om beter zicht op het instrumentenpaneel te hebben.
In technisch opzicht is er wel iets aan de Solterra veranderd. Subaru heeft bijvoorbeeld het laadsysteem gewijzigd naar 3-fase laden. Hierdoor is de laadtijd voor een volledige laadbeurt met 11 kW (was 6,6 kW) bijna twee keer sneller geworden en teruggebracht tot slechts zes en een half uur.
Ook thuisladen gaat dankzij deze aanpassing aanzienlijk sneller. De 150 kW snellader brengt de batterij in 30 minuten op 80 procent van zijn capaciteit waarmee je toch weer een flink aantal kilometers voort kunt.
Rijhulpsystemen
Ook het rijhulpsysteem van de Solterra heeft een aanzienlijke upgrade gekregen. Een opvallende toevoeging is het Emergency Steering Assist, dat niet alleen obstakels detecteert maar ook automatisch de remmen activeert en de auto om het obstakel heen stuurt.
Daarnaast zijn functies zoals Front Cross Traffic Alert, die gevaren bij kruispunten detecteert, Adaptive Cruise Control Automatic Start, waarmee de Solterra automatisch optrekt wanneer het voertuig voor je vertrekt, en Lane Change Assist, dat veiligheid bij rijstrookwisselingen bewaakt, toegevoegd.
Tijdens onze testrit met de Solterra bleek al snel dat Subaru de ADAS-systemen perfect voor elkaar heeft. De auto stuurt met minimale en nauwelijks voelbare stuurbewegingen zeer vloeiend tussen de wegbelijning. Ook als de belijning door slijtage of regen met het blote oog slecht zichtbaar is. De Solterra systemen doen het merkbaar verfijnder dan veruit de meeste andere auto’s waar ik tot nu toe mee gereden heb.
Permanent All Wheel Drive
De Solterra is verder een fijne stuurauto met een prettige en, dankzij het permanente AWD-systeem, bovengemiddeld goede wegligging. De eAxle-motoren op de voor- en achteras zorgen continu voor een optimale krachtverdeling en rem-vectoring waardoor maximale de grip op ieder afzonderlijk wiel optimaal is.
Als de ondergrond echt ruw wordt, zorgt X-MODE dat ook de zwaarste omstandigheden bedwongen kunnen worden. Subaru noemt de Solterra zelf ‘een echte SUV met off-road bodemvrijheid. De aanrij-, afrij- en overrijhoek zijn dusdanig berekend dat carrosserie en de batterij, ook in oneffen terrein, goed beschermd worden.
Windgeruis
In de Solterra zit je goed, voor- en achterstoelen zijn comfortabel en de ondersteuning van je bovenbenen is fijn waardoor ook lange ritten comfortabel blijven. Achterin de auto is het door de relatief lage zit en hoge daklijn ook voor langere personen goed toeven. Helaas hoor je boven de 110 km/h wel wat windgeruis bij vooral de B-stijlen. Iets wat je liever niet hebt in een auto in deze prijsklasse.
Hoewel de Solterra door zijn flinke gewicht heel degelijk aanvoelt (en klinkt), hoor je op wat minder goede ondergrond en over drempels toch her en der nog wel een rammeltje of een kraakje. Moet gezegd worden dat we dit ook ervaren bij sommige andere premium merken. Subaru is daarentegen zo overtuigd van zijn eigen (bouw)kwaliteit, dat het acht jaar Safe8 garantie zonder kilometerbeperking op de Solterra geeft.
Conclusie
Met betere laadprestaties en feilloos functionerende geavanceerde rijhulpsystemen, heeft Subaru de vernieuwde Solterra een flinke upgrade gegeven. De Solterra is vanwege zijn veelzijdigheid (on- en offroad) niet alleen een heel praktische keuze, maar ook een genot om mee te rijden.
Aandrijving: Elektromotor, 218 pk, 336 Nm, voorwielaandrijving
Bereik: 414 kilometer (WLTP)
Gewicht: 2.035 kg
Batterij: Li-Ion 71,4 kWh
Maximum laadsnelheid: 150 kW
Acceleratie: 0-100 in sec 6,9
Topsnelheid in km/h: 160
Vanafprijs in euro: 57.395,-
Prijs testauto in euro: 63.095,-