De Vespa GTS 300 Supersport is het topmodel in de klassieke lijn scooters van het Italiaanse Piaggio. Al bij de eerste aanblik overtuigde hij ons met zijn klassieke looks. Maar overtuigt hij ook in het rijden?
Rijtest Vespa GTS 300 supersport 1

Klassiek als altijd

Als sinds 1946, toen de eerste Vespa’s de door de oorlog verarmde middenklasse van Italië weer mobiliteit boden, zijn de kenmerkende lijnen van deze iconische scooters gemoderniseerd, maar nooit veranderd. En gelukkig maar. Want als er één ontwerp is dat de tand des tijds zonder moeite doorstaat, dan is het wel die van de Vespa.

Je herkent de Supersport meteen als een Vespa aan een aantal bekende klassieke elementen. Het meest in het oog springend zijn de nog altijd uit staal vervaardigde ‘zijbulten’, waarachter de motor zich schuilhoudt. En ook het luchtrooster aan de rechterzijde is een duidelijke knipoog naar het verleden.

Gecombineerd met een lang zadel, een iets bol voorscherm dat doorloopt in de onderzijde en een traditioneel voorspatbord, vormen het de ingrediënten voor een gerecht zo klassiek als Spaghetti alla carbonara. En zoals die overheerlijke pasta en deze nieuwe scooter ons laten zien, een goed recept moet je niet veranderen.
Rijtest Vespa GTS 300 supersport 1Stijlvol hoor

Onze testscooter was gespoten in een sjieke kleur grijs en op vele plekken voorzien van prachtige originele aluminium accessoires, waarvoor Piaggio de hulp van het eveneens Italiaanse Rizoma inriep. Prachtige spiegels, die uit één stuk gefreesd lijken te zijn, een klein maar oh zo mooi neusje op het voorspatbord en zelfs een speciale cartercover, alles is even mooi en elegant. Die Italianen weten wel wat stijl is.

Ook het sportieve windscherm(pje) is van Rizoma en hoewel erg fraai, verdient het misschien niet de term windscherm. Of er moet mee bedoeld worden dat hij voor extra wind op het lichaam en hoofd van de rijder zorgt. Beter is om een echt windscherm te bestellen, of je moet echt alleen voor de looks gaan.
Rijtest Vespa GTS 300 supersport 1De techniek

De nieuwe GTS 300 Supersport is voorzien van een 278 cc viertakt ééncilinder met 22 pk, die in deze meest sportieve variant zorgt voor topsnelheid van 122 kilometer per uur. Gekoppeld aan een Continu Variabele Transmissie (CVT) hoef je je niet druk te maken over schakelen. Gewoon gas en gaan.

In de stad zijn die 22 pk meer dan genoeg. Bij ieder stoplicht en ieder sprintje heb je meer dan voldoende kracht. En mocht het te veel worden, dan grijpt de Traction Control in zodra je grip dreigt te verliezen. De eveneens standaard ABS zorgt dat je ook onder alle omstandigheden op tijd stil staat. Klassieke looks, maar een moderne scooter dus.

Ook op B-wegen zul je heerlijk genieten van deze fijne motorscooter en doet hij zijn naam Supersport eer aan. Hij stuurt zeer makkelijk en scherp en al snel schraap je met de zijstandaard over de grond; heel schuin kan nog altijd niet met een Vespa. Op de snelweg voelt de scooter zich echter een stuk minder op z’n gemak. Het gaat allemaal wel en zelfs boven de 100 kilometer per uur is hij nog bijzonder stabiel, maar je mist gewoon wat power om bijvoorbeeld even snel in te halen.
Rijtest Vespa GTS 300 supersport 1Insieme

Wie Vespa zegt, denkt natuurlijk meteen aan het romantische beeld van twee jonge geliefden in een stad als Rome, in zomerkleding op hun scooter door de stad scheurend op zoek naar een mooi uitzicht en een verkoelend ijsje. En gelukkig kan dat ook op de nieuwe GTS 300 Supersport want deze rijdt heerlijk met twee personen. Dezelfde stabiliteit en nog steeds genoeg power, op de snelweg na dan.

Er zijn zelfs twee mooi weggewerkte voetsteunen voor de passagier, die eenvoudig uit te klappen zijn. Puntje van kritiek: deze zitten dusdanig ver naar voren dat je bij stilstaan als bestuurder de voeten van je passagier in je kuiten voelt drukken. Rijdend heb je hier echter geen last van.
Rijtest Vespa GTS 300 supersport 7

Conclusie

De nieuwe Vespa GTS 300 Supersport, een mondvol, is een bijzondere mooie moderne scooter die gelukkig zijn klassieke schoonheid niet verloren is. Met een pittig motorblok en zeer fijne rijeigenschappen is het niet alleen een zeer stijlvolle manier om je te verplaatsen maar biedt het ook een fijne en sportieve rijervaring, zowel alleen als met z’n tweetjes. Je rijdt al met deze nieuwe telg uit een iconisch geslacht vanaf 6.219,- euro maar ons testexemplaar kwam door alle accessoires en de TomTom Vio op een totaal van 7.426,- euro.
Rijtest Vespa GTS 300 supersport 1

Vespa GTS 300 Supersport

Motortype: viertakt ééncilinder
Cilinderinhoud: 278 cc
Overbrenging: direct op de CVT
Vermogen: 22 pk
Koppel: 22.0 Nm at 5,000 rpm
Gewicht (rijklaar): 160 kg
Prijs vanaf: 6.219,- euro
Prijs testexemplaar: 7.426,- euro (incl 1.207.- euro accessoires)

 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: