Het elektrische mini-SUV B-segment barst uit zijn voegen. Ook Volvo heeft zich in de strijd gemengd in deze populaire klasse, en wel met de EX30. Wij reden met de Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra en analyseerden hem ten opzichte van zijn rivalen.
De auto wordt in China geproduceerd en deelt het Geely platform waarop onder andere ook de Smart #1 en Zeekr X worden gebouwd. Maar zeg je Volvo, dan zeg je premium. De EX30 moet dus voldoen aan de hoge eisen die Volvo aan al zijn modellen stelt.
Zweeds
De basis EX30, voorzien van een nominaal 51 kWh bruikbare batterij, één elektromotor en een door WLTP geschat bereik tot 337 kilometer, kost 36.795 euro. Onze testauto met één elektromotor, een tot 476 kilometer vergroot geschat bereik, optionele Cloud Blue lak, Breeze interieur, extra getint glas achter, 20-inch 5-spaaks Aero wielen en verwarmde voorstoelen en stuurwiel heeft een consumentenadviesprijs van 51.215 euro.
De onderscheidende kracht van de EX30 is vooral zijn minimalistische design . Volgens Volvo is ongeveer 25 procent van al het aluminium en 17 procent van al het staal en kunststof in de EX30 gerecycled materiaal. Deze minimalistische ontwerpbenadering en efficiënt gebruik van materialen heeft de reststroom volgens de Zweedse fabrikant verminderd of teruggebracht tot nul.
Hoewel… Zweeds… De Volvo EX30 wordt namelijk in China geproduceerd door de Chinese Zhejiang Geely Holding Group. Een fabrikant met fabrieken waar ook merken als smart, Lync & Co, Lotus, Polestar en het in Europa minder bekende Zeekr van de band rollen .
Design
Heel groot is de EX30 niet, maar strakke lijnen zonder tierelantijnen laten ‘m (vooral in de folder en op foto’s) een stuk groter lijken dan hij in werkelijkheid is. Het design is net als bij veel andere Zweedse producten minimalistisch, waarbij de voorkant voor een beetje sjeu zorgt. De futuristisch vormgegeven koplampen verbonden door een zwarte sierstrip geven de EX30 een tevreden grijns.
Als we verder naar achteren kijken, zien we een fraaie, schuin naar achteren licht aflopende, zwarte daklijn, die de EX30 de sportieve looks die geeft die een Sports Utility Vehicle tegenwoordig nodig heeft. De two-tone kleurcombinaties versterken deze sportieve lijnen. Die verdwijnen deels als je de auto het zwart koopt.
Binnenin voegt Volvo een extra dosis minimalisme toe. Op het dashboard zijn nauwelijks bedieningsknoppen te vinden. Vrijwel de hele auto wordt via het 12,3 inch centrale display bediend en dat is vooral even wennen.
Stevig onderstel
De sportief gedesignde voorstoelen zitten comfortabel, waarbij de ruimte voor bestuurder en voorpassagier ruim voldoende is. Achterin is het iets krapper en zit je al snel met je benen tegen de achterzijde van de voorstoelen aan. Als je niet groter dan 1 meter 70 bent, is het prima te doen, maar ben je langer, dan wordt het afzien op de langere ritten.
Ritten die met de EX30 overigens goed te doen zijn. Wel is het even wennen aan de stevige demping. Mede in combinatie met de korte wielbasis is de Volvo daardoor een beetje te stug en daardoor wat onrustig op slechte ondergrond en drempels.
De Volvo EX30 biedt verder een uitstekende rijervaring, met een 272 pk sterke motor die in 5,3 seconden van 0 naar 100 km/h sprint. Het rijgedrag is verder probleemloos en comfortabel, met een goed uitgebalanceerde besturing en een degelijk onderstel. De optionele ‘one-pedal-drive’ biedt een sterke regeneratieve remwerking bij het loslaten van het rijpedaal, maar kan soms lastig te doseren zijn in druk stadsverkeer.
Conclusie
De Volvo EX30 is een solide concurrent in het elektrische mini-SUV B-segment. Met zijn premium uitstraling voldoet hij volledig aan de verwachtingen die men van het merk Volvo heeft. Hoewel geproduceerd in China, behoudt de EX30 zijn Zweedse minimalistische ontwerpbenadering en maakt hij indruk met zijn efficiënt gebruik van gerecyclede materialen.
Zowel van buiten als van binnen straalt de EX30 sportiviteit uit, met strakke lijnen en een futuristisch interieur. Ondanks de beperkte ruimte achterin biedt de EX30 een comfortabele rijervaring met een krachtige motor en goed uitgebalanceerd rijgedrag, zij het met enige stugheid op slechte wegen.
Aandrijving: Elektromotor, 272 pk, 343 Nm, achterwielaandrijving
Bereik: 476 kilometer (Extended Range versie volgens WLTP)
Gewicht: 1.960 kg
Trekgewicht: 1.600 kg
Maximum laadsnelheid: 64 kW
Acceleratie: 0-100 in sec 5,3
Topsnelheid in km/h: 180
Vanafprijs in euro: 36.795,-
Prijs testauto in euro: 51.215,- euro (Extended Range versie en bovengenoemde opties)