Het is al weer even geleden dat Volvo zijn eerste volledige elektrische auto toonde: de XC40 Recharge P8 AWD. Met 408 pk uit twee elektromotoren verdeeld over beide assen, begonnen de Zweden hun elektrische offensief direct met het topmodel. Pas later kwam het instapmodel: de XC40 Recharge single motor. Dat model krijgt binnenkort een flinke update, maar wij gingen op de valreep nog met het ‘oudere’ model op pad en vroegen ons aan het einde af waarom je nog meer zou willen?
Design
Dat Volvo zijn designs op orde heeft, is overduidelijk. Alle modellen spreken dezelfde, duidelijke Scandinavische beeldtaal, maar zijn toch ieder uniek in hun ontwerp. Het meest in het oog springend van de XC40, ontworpen door de Duitse designer Thomas Ingenlath, is de omhooglopende taillelijn. Hierdoor voelt deze kleinste SUV nog iets compacter en dynamischer.
De achterlichten en de bekende ‘Hammer of Thor’- voorlichten, zijn nog altijd even fraai en zorgen voor dat belangrijke familiegezicht. Ook het interieur ademt Scandinavië uit met zijn minimalistische design, voorzien van bijzondere details. Zo zijn delen van het dashboard en de deurpanelen van een soort plastic dat een bepaald reliëf heeft. Overdag is dat al mooi, maar in het donker licht dat heel bijzonder op.
Techniek
Zoals de naam doet vermoeden was onze elektrische testauto voorzien van slechts één elektromotor, die de voorwielen aandrijft. Binnenkort komt de nieuwe versie, waarbij de aandrijving op de achterwielen plaatsvindt. De 238 pk, 330 Nm sterke motor haalt zijn energie uit een 70 kWh batterij, die moet zorgen voor een WLTP-rijbereik van 467 km; wat in de praktijk neerkomt op een bereik ergens tegen de 400 km aan, afhankelijk van je rijstijl en of er veel snelweg gereden wordt. De acceleratie van 0-100 km/u gaat in 7,4 seconden en de Volvo heeft een topsnelheid van 160 km/u.
Opladen kan door middel van een snellader, waarbij van 0 tot 80 % ongeveer 40 minuten duurt. Die overige 20 % duren, zoals bekend, een stuk langer. Uiteraard kun je ook opladen aan een openbare laadpaal of thuis, waarbij je aan een uur of 7 á 8 moet denken om tot 100 % te komen.
Het rijden
In basis is de Volvo XC40 een zeer prettig rijdende auto met een ideale combinatie van comfort en sportiviteit. De volledig elektrische variant heeft dankzij de accu’s ten opzichte van de oude benzine uitvoering echter bijna 500 kilo aan extra gewicht. Dat stelde de Zweedse ingenieurs voor de nodige uitdagingen. Hoe behoud je het comfort en de dynamiek met zoveel extra kilo’s?
Hoe ze dit precies gedaan hebben, is een te lang verhaal voor deze rijtest, maar ze hebben hun werk opvallend goed gedaan. Het onderstel biedt ruim voldoende dynamiek met veel grip, zowel in acceleratie als in het bochtenwerk. Als je goed oplet, en wel eens gereden hebt met de benzine-uitvoering, dan merk je inderdaad dat de auto een stuk zwaarder is, maar dat het om bijna 500 kilogram gaat, zou je nooit hebben verwacht.
Fijne reisauto
Die zwaarlijvigheid is overigens iets waar veel EV’s aan lijden. Het betekent dat de vering en demping een stuk steviger moeten zijn, waardoor je al snel een deel van het comfort moet inleveren. Maar ook op dat punt hebben ze het bij Volvo goed voor elkaar. De XC40 Recharge is en blijft een heerlijk comfortabele reisauto.
Dat wordt geholpen doordat er overduidelijk veel aandacht is besteed aan de reactie van het versnellingspedaal. In de (doorgeslagen) queeste naar steeds meer prestatie, lijkt dat bij sommige EV’s wel een aan/uit-knop. Maar niet bij de Volvo XC40. De elektromotor laat zich zeer fijn en goed doseren.
Interieur
Zoals het Volvo betaamt, zitten de stoelen in de XC40 buitengewoon goed. Perfecte ondersteuning, zelfs op zeer lange afstanden. Achter het stuur bevindt zich een volledig digitaal dashboard dat alle rijinformatie op een kalme en rustige manier laat zien. Het is enigszins naar eigen wens in te stellen, maar de ware gadgetfreaks zullen het wat karig vinden.
Het infotainmentsysteem wordt aangestuurd door een Google-systeem, waardoor de navigatie uit Google Maps bestaat. En dat is een grote plus. Je kunt ook simpel inloggen met je eigen Google-account, maar ook Apple Carplay is beschikbaar. Hoewel volledig, voelt het systeem soms wat verouderd. Zo moet je flink wat menu’s door voordat je het one-pedal-drive systeem aan of uit kan zetten. Wat voor nieuwe rijders ook even wennen zal zijn, is het volledig ontbreken van een startknop. Je activeert de auto namelijk met je kont. Door op de rijdersstoel te gaan zitten, gaat het contact aan en zodra je opstaat, schakelt de auto uit.
Conclusie
Wat al snel tijdens deze rijtest duidelijk werd, is dat deze instap elektrische Volvo XC40 nergens aanvoelt als karig of verouderd. De kleine SUV is een volwassen auto met een fijn interieur en bovengemiddeld goede rijeigenschappen. Het bereik is prima (slechts 80 km minder dan het topmodel), en ook de acceleratie is met de direct aanwezige kracht ruim voldoende. De vraag die wij binnenkort voor jullie zullen beantwoorden, is dan ook wat de nieuwe versie aan verbeteringen met zich mee brengt.
Volvo XC40 Recharge single motor
Aandrijving Elektromotor, 238 pk, 330 Nm, achterwielaandrijving
Getest bereik ca. 380 km
Batterij Li-Ion 70 kWh
Gewicht in kg (rijklaar) 1.940
0-100 in sec 7,4
Top in km/h 160
Vanafprijs in euro 44.995,-
Prijs testauto in euro 59.639,98