Introductie
In de snel evoluerende wereld van elektrische voertuigen heeft Xpeng afgelopen jaar zijn intrede gemaakt op de Nederlandse markt. We reden eerder al met de P7, een sedan. Nu gaan we op pad met Xpeng G9. Op het eerste gezicht belooft de G9 een indrukwekkende combinatie van ruimte, geavanceerde technologie, comfort en een concurrerende prijs. In deze uitgebreide recensie zullen we de Xpeng G9 van dichtbij bekijken en ontdekken.
Design en interieur
Het ontwerp van de Xpeng G9 valt direct op door zijn kenmerkende front. De voorkant heeft een futuristische uitstraling met opvallende koplampen en dagrijverlichting. Net als bij zijn kleinere broertje loopt deze door over het gehele front en zijn de daadwerkelijke koplampen lager in de bumper geplaatst. Aan de achterzijde zien we dezelfde doorlopende lichtunit. Het design is imposant en wij vinden dat de G9 een aantrekkelijke verschijning is op de weg.
Binnenin biedt de Xpeng een ruim en goed ontworpen interieur. Met hoogwaardige materialen en een doordacht gebruik van ruimte creëert de G9 een comfortabele omgeving voor zowel bestuurder als passagiers. Het voertuig biedt voldoende beenruimte en hoofdruimte, zelfs voor lange ritten. De zitplaatsen zijn comfortabel en bieden een aangename rijervaring.
Wat betreft technologie is de Xpeng G9 voorzien van alles wat je van een hedendaagse elektrische auto mag verwachten. Het infotainmentsysteem is intuïtief en responsief, en het dashboard herbergt een indrukwekkend digitaal display dat doorloopt aan de bijrijderszijde. De bijrijder kan hier, ook tijdens het rijden, video’s op kijken.
Aandrijflijn en rijden
De Xpeng G9 is verkrijgbaar met drie verschillende aandrijflijnen, waarvan twee met enkel achterwielaandrijving, beide met 313pk en 430Nm. Het verschil zit hem in de batterijcapaciteit en daarmee het bereik. De Standard Range biedt een bereik van 460km, terwijl de Long Range een indrukwekkende 570km kan afleggen. Daarnaast is er de Performance-versie met vierwielaandrijving, goed voor 551pk, 717Nm koppel en een bereik van 520km volgens de WLTP-testcyclus.
Wij kregen de kans om met de Performance-versie op pad te gaan. De indrukwekkende cijfers vertalen zich in de praktijk naar een vlotte rijervaring, met voldoende vermogen beschikbaar op elk gewenst moment. De auto rijdt zoals hij eruitziet, als een grote comfortabele SUV. Echter, voor liefhebbers van bochtige wegen is het goed om geen al te hoge verwachtingen te koesteren. Wellicht is de Long Range ook meer dan voldoende voor een soepele rijervaring.
Conclusie
De Xpeng G9 positioneert zichzelf als een serieuze speler in de markt voor elektrische voertuigen, met een combinatie van indrukwekkend design, hoogwaardig interieur, geavanceerde technologie en een aantrekkelijke prijs. De G9 biedt ruimte, comfort en prestaties die kunnen wedijveren met bekende luxe merken, maar tegen een meer betaalbare prijs. Al met al biedt de Xpeng G9 een aantrekkelijk pakket.
Xpeng G9 Performance
Aandrijving Elektromotoren, 551pk en 717Nm, vierwielaandrijving
Batterij Li-Ion 93,1 kWh (nettocapaciteit)
Gewicht in kg (rijklaar) 2.340
0-100 in sec 3.9
Top in km/h 200
Vanafprijs in euro (Standard Range) 59.188 (incl. afleverkosten)
Prijs zoals getest: 74.688 (incl. afleverkosten)
1 Comment
Hoe vergelijkt deze auto zich met een Model Y. Biedt het meerwaarde, op basis van het prijsverschil zou dit meer moeten bieden dan een Model Y?