Geely, het Chinese moederbedrijf van merken als Volvo, Polestar en Lotus, heeft in 2023 een nieuw merk geïntroduceerd: Zeekr. Dit merk richt zich op de Europese markt en wil zich positioneren als een premium concurrent voor de gevestigde Europese merken. De Zeekr 001 is het eerste model dat in Europa werd geïntroduceerd, later volgde de Zeekr X. Wij gingen met de Zeekr 001 op pad.
Design en interieur
De Zeekr 001 heeft een opvallend design met een zelfverzekerde uitstraling. Met een lengte van net geen 5 meter kan deze auto zeker niet als een kleintje worden beschouwd. Het uiterlijk is in ieder geval uniek, met kenmerkende details aan de voor- en achterzijde en prominent aanwezige verlichting.
Het interieur is ingericht met comfort als prioriteit. De stoelen kunnen zeer uitgebreid worden versteld en ogen kwalitatief goed afgewerkt. Naar onze smaak zit je echter nog steeds wat te hoog in de Zeekr, ook bij de laagste stand. De hoogwaardige afwerking is ook doorgetrokken in de rest van het interieur, waar geen kraakjes of rammels te horen zijn. Het centrale touchscreen (15,4 inch), smalle instrumentencluster (8,8 inch) en de head-up display (met vrij klein weergegeven informatie) ogen wat generiek, maar functioneren goed.
Ruimtelijk gezien scoort de Zeekr 001 ook goed. Zowel voor- als achterin is er voldoende beenruimte, zelfs met de aflopende daklijn. Ook de kofferruimte van ruim 530 liter is groot. De grote achterklep maakt het in- en uitladen bovendien eenvoudig. Een frunk is er ook, maar die is slechts groot genoeg voor je laadkabel.
Aandrijflijn en rijden
Onderhuids maakt de Zeekr 001 gebruik van het SEA-platform, een familie van onderstellen die Geely gebruikt voor modellen variërend van de smart #1 tot de Lotus Eletre en de Polestar 4 en 5. Dit betekent dat de 001 beschikt over de meest moderne elektrische technologie.
Elke Zeekr 001 heeft een accupakket van 100 kWh (94 kWh netto), met opladen tot 22 kW AC en 200 kW DC. Dit resulteert in een bereik tot 620 kilometer voor de Long Range RWD-versie. Voor meer prestaties is er ook een AWD-variant, met twee elektromotoren goed voor 544 pk en 686 Nm. Daarmee sprint de Zeekr in 3,8 seconden naar 100 km/u, terwijl het bereik daalt naar 590 kilometer.
De Zeekr 001 profileert zich als een grote, vriendelijke reus. Het comfort is goed voor elkaar. Met een gewicht boven de 2.200 kg is het geen lichtgewicht. Zeekr heeft weliswaar alles uit de kast gehaald om dit gewicht te verdoezelen, maar de wetten van de natuurkunde blijven gewoon gelden. Dit merk je zowel bij het remmen, maar ook als je wat sportiever een bocht wil nemen.
Er is dus wel nog wat werk aan de winkel, want de ophanging kan beter afgestemd worden op de krachtige motoren, je merkt nu dat bij sterk accelereren het weggedrag wat instabiel wordt.
Een ander punt van kritiek is dat er in de software behoorlijk wat geluiden en piepjes zitten waarvan soms op de schermen niet helemaal duidelijk van wordt waar ze voor dienen. We kunnen ons voorstellen dat dit met software updates in de toekomst beter wordt.
Conclusie
De Zeekr 001 is net als veel andere Chinese EV’s uitgerust met een flinke dosis extra’s. Hij biedt een kwalitatief hoogwaardig interieur, een laag verbruik, tal van veiligheidssystemen en een uniek design. Daarmee mikt hij duidelijk op een ander klantenbestand dan de traditionele premium merken. Voor 59.490 euro krijg je een ruime, opvallende en goed uitgeruste elektrische auto. Of het Zeekr lukt om definitief voet aan de grond te krijgen op de Europese markt valt nog te bezien. Maar één ding is zeker: met de 001 heeft het merk een krachtig statement afgegeven op de Europese markt.
Zeekr 001
Elektromotoren op voor- en achteras
Batterij Li-Ion 100 kWh
Gewicht in kg (rijklaar)
Energielabel A
0-100 in sec
Top in km/h
Vanafprijs in euro
Prijs testauto in euro