Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort
    • Test elektrische Fiat 500 3+1
    • Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Riley Elf: een merkwaardige Mini

    Auto 28-02-2014Geen reacties

    Het wordt Mini nog wel eens verweten dat het té vaak en té veel afwijkt van de oorsprong. Met modellen als de Coupé en de Roadster, de Paceman en de Countryman, is er volgens de critici weinig ‘Mini’ meer aan Mini. En nu komt daar binnenkort ook nog eens de nieuwe zesdeurs (!) Mini Clubman bij!

    Riley Elf een merkwaardige Mini Driving-DutchmanTekst Igor Stuifzand • Ach, in de jaren zestig was het Mini-aanbod niet minder gevarieerd. Naast de gewone tweedeurs Mini had je de Traveller, de Clubman, een pick-up, de Countryman, de Van en de Moke, plus nog tal van varianten die door kleine bedrijfjes als Marcos, Broadspeed en Radford werden gebouwd. Maar de meest merkwaardige Mini is misschien nog wel de Riley Elf …

    Successen op Le Mans

    Velen zullen nog nooit van Riley gehoord hebben. Dat is ook niet zo vreemd, want het merk bestaat sinds 1969 niet meer. Toch heeft Riley een aantal zeer indrukwekkende en belangrijke auto’s gebouwd, met name in de tijd dat het bedrijf nog zelfstandig was. Ook op het circuit was Riley erg succesvol. Tijdens de 24-uursrace van Le Mans in 1934, werden de auto’s uit Engeland als 2de, 3de, 5de, 6de en 12de afgevlagd, waarmee zij de Rudge-Whitworth Cup voor het meest succesvolle team in de wacht sleepten.

    Riley Elf een merkwaardige Mini Driving-DutchmanIn 1938 werd Riley ingelijfd door de Nuffield Organisation, het concern waar ook de Britse merken Morris, Wolseley en MG waren ondergebracht. In 1952 fuseerde Morris Motors Limited met de Austin Motor Company, waaruit de British Motor Corporation (BMC) ontstond. Al die kleine merken konden niet los van elkaar opereren, zodat er veel modellen onder meerdere merknamen verkocht werden. De MG Magnette verschilde nauwelijks van de Wolseley 4/44 en de Riley One-Point-Five was weer nauw verwant aan de Morris Minor.

    Extra lengte

    Toen de originele Mini in 1959 verscheen, werd de auto onder verschillende merknamen verkocht. Eerst had je de Austin Seven en de Morris Mini Minor, maar in 1961 kwam daar de Riley Elf bij. Samen met de nagenoeg identieke Wolseley Hornet was de Riley Elf een stuk langer dan de standaard Austin en Morris: doordat de achterspatborden verlengd waren, veranderde de Elf in een tweedeurs sedan.

    Riley Elf een merkwaardige Mini Driving-DutchmanDe ‘aangeplakte’ kofferbak werd keurig verhuld met kleine staartvinnetjes en mooi geïntegreerde achterlichten. Maar ook van voren verschilde de Riley Elf wezenlijk van de standaard Mini. Het liggende luchtrooster had plaatsgemaakt voor een staande grille, waar aan weerszijden een verchroomd roostertje tegenaan lag. Extra sierlijsten onder de ramen maakten het chique plaatje compleet.

    Doordat de achterspatborden verlengd waren, veranderde de Elf in een tweedeurs sedan.

    Ook vanbinnen ging het er een stuk luxer aan toe dan in de Mini. Waar in de Austin en de Morris ruimtelijkheid werd geschapen door de compacte centrale snelheidsmeter op een brede plank te zetten, beschikte de Riley Elf over een heus dashboard, compleet met wortelnotenhouten afwerking en maar liefst twee handschoenenkastjes. Tegen de portieren waren mooiere deurpanelen geplaatst en de stoelen en de achterbank werden bekleed met leer.

    Nooit met Cooper-motor

    Technisch was er helemaal niets anders aan de Riley Elf. Net als in de Austin Seven en de Morris Mini Minor, zorgde een dwarsgeplaatste 848 cc A-series motor met 34 pk voor de aandrijving op de voorwielen. Helaas heeft John Cooper zich nooit met de Elf beziggehouden…

    Riley Elf een merkwaardige Mini Driving-DutchmanOnder de auto treffen we het onderstel met de bekende rubberen vering. Bij het verschijnen van de Elf Mk II in 1963 werd het vermogen met 4 pk opgeschroefd en verscheen het Hydrolastic-veersysteem. Dit bestaat uit vier rubberen veerelementen met een geïntegreerde vloeistofkamer. Aan beide zijden staan de vloeistofkamers met elkaar in verbinding. Het rubberen element dient als vering, de vloeistofcirculatie zorgt voor de demping.

    In 1969 viel het doel voor de Riley Elf. Een opvolger kwam er niet. In 1968 fuseerde BMC met de Leyland Motor Corporation, om British Leyland te vormen: nóg meer merken binnen hetzelfde concern die met elkaar concurreerden. Riley was een van de eerste namen die werd geofferd.

    Riley Elf een merkwaardige Mini Driving-Dutchman

    Totaal zijn er tussen 1961 en 1969 maar 30.912 Rileys Elf gebouwd, een fractie van de 1,5 miljoen Mini’s die er tot oktober 2000 van de band rolden. Doordat de auto zo zeldzaam is, kom je er maar zelden eentje tegen. Helaas voor de Riley Elf maakt onbekend onbemind.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAchterste differentiëel Volvo XC 90 maakt irritant bijgeluid
    Next Article Doorgeslagen koppakking Lotus Elise met 18K4F motor – ruilmotor of koprevisie?

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort

    By Yuri Van Koeveringe

    Test elektrische Fiat 500 3+1

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?