Hij is 29 jaar en wilde van jongs af aan maar één ding: sleutelen aan vrachtwagens. Nu is hij Rolls Royce Master Technician bij importeur en dealer CITO Motors in Eindhoven. Frank van Dam heeft nog maar één ambitie: alles perfectioneren.
“Ik was dertien en wilde met mijn handen aan de gang. Ik kreeg interesse in vrachtwagens. Mijn overbuurman had een transportbedrijf met een werkplaats. Daar ben ik na school en op de zaterdagen mee gaan kijken. De buurman naast ons was automonteur, dat boeide me en wilde ik ook.”
Frank leerde op de LTS de basics van het autovak. “Ik begon onderaan de ladder, vanaf daar ben ik het gaan opbouwen. Ik vond het leren geweldig en ging overal heel makkelijk doorheen.”
Vieze handen boeiden me niet
Het mooiste van het sleutelen aan vrachtwagens vond Frank het echte zware werk. “Van nieuwbouw-vrachtwagens tot koppelingen, cabines met schade wisselen. Dat wilde ik doen. Vieze handen boeiden me niets.”
Vanaf zijn zestiende ging Frank vier dagen per week werken als leerling vrachtwagenmonteur bij een Mercedes dealer. De vijfde dag ging hij naar school voor de opleiding tweede monteur bedrijfswagentechnicus. Na zijn tweede-monteursopleiding ging Frank door voor eerste bedrijfsautotechnicus. “Toen ik 20 was ben ik een jaar te gaan werken, ik was klaar met school. In dat jaar heb ik APK, Tacho rit controlesysteem, mijn vrachtwagenrijbewijs gehaald en het opleidingstraject van Mercedes-Benz gevolgd.”
‘s Morgens werkloos, ‘s middags nieuwe baan
Door het zware werk en lichamelijke klachten, stapte Frank op zijn eenentwintigste over naar de Mercedes personenwagen-werkplaats. “Ik deinsde nergens voor terug, ik ging maar door en deed werk wat normaal een dag duurde in een halve. Dat heeft me lichamelijk genekt. Ik moest lichter werk doen, maar wilde wel vieze handen blijven krijgen, auto’s blijven maken en ben technisch specialist geworden.”
Frank zag zijn nieuwe werk als een uitdaging. “Personenwagens is toch helemaal anders en ik werk heel perfectionistisch. Bij een personenwagen kan je dat toch iets beter laten merken dan bij een vrachtwagen. Dat werd toch meer mijn ding, het paste beter bij mij. Hier kon ik de puntjes op de i zetten.”
Omdat hij meer van de wereld wilde zien, ging Frank op zijn drieëntwintigste aan de slag bij een Audi dealer die twee jaar later failliet ging. “Dat kregen we s‘ ochtends te horen en nog diezelfde middag zat ik met Marissa van Laarhoven van CITO Motors aan de telefoon. Ze wist van het faillissement, had goede dingen over mij gehoord en zocht iemand voor Jaguar Land Rover.”
Een oud Audi-collega ging ook naar CITO Motors naar de Rolls Royce en Aston Martin werkplaats. “Toen hij besloot iets anders te gaan doen, heb ik daar op ingespeeld. Ik zei tegen CITO MOTORS, ik kan en wil dat en denk dat we dat moeten gaan proberen.”
Ik dacht ‘is dit wel echt?’
Op zijn vijfentwintigste ging Frank aan de slag als Rolls Royce en Aston Martin monteur. “Ik was nog echt jong en het is een behoorlijke functie. CITO Motors wilde wel dat we de samenwerking voor lange tijd aan zouden gaan. Anders is het niet zinvol. Er zit een zwaar opleidingstraject aan vast en er is best veel gemoeid met de merken. En dat vond ik geen probleem.” De deal werd gesloten en Frank dacht: “ik heb nu al bereikt wat ik wil bereiken. In een heel hoog segment aan auto’s werken. Dit gaat verder dan de puntjes op de i zetten.”
Op zijn eerste dag als Rolls Royce monteur, liep Frank met een glimlach van oor tot oor de werkplaats in. “In het begin was het even aftasten, het zijn voor mij twee volledig nieuwe merken met totaal andere werkwijzen.”
Omdat CITO Motors sinds 2012 officieel Rolls Royce dealer is, waren zijn eerste klussen standaard werkzaamheden. “Toen ik de eerste auto de werkplaats inreed, dacht ik wel ‘is dit echt?’. Zo van, ‘WOW’, goeiendag hee. Zo voelde ik me. Een onbeschrijfbaar gevoel.”
Rolls Royce Master Technician
Iedere Rolls Royce dealer moet een Master Technician hebben. “Een half jaar nadat ik hier begonnen ben, ben ik aan de opleiding begonnen. Eerst word je junior technician. Dan leer je de basics, daarmee toetsen ze je. Je doet dan webbased trainingen voordat je naar het Sir Henry Royce institute gaat. Je leert dan ook alles over de historie van het merk. Dat duurde een jaar.”
Het volgende jaar volgde Frank de senior opleiding en vervolgens mocht hij beginnen aan de Master opleiding. “Veel wist ik al, het zijn vooral productgerelateerde opleidingen. Je leert er alle ins en outs van Rolls Royce zoals bijvoorbeeld over de ‘Magic Carpet Ride’.”
Magic Carpet Ride is het luchtveer-onderstel van Rolls Royce. “Het rijden in een Rolls Royce, kun je ervaren alsof je op een vliegend tapijt zit. Een Rolls Royce kijkt vooruit, denkt vooruit en adopteert zich aan hetgeen dat op hem afkomt. De Master Technician is vooral diagnosegericht, specialistisch werk, storingen zoeken en je leert er de details over elektronica.”
Frank heeft heeft er vier jaar over gedaan om Rolls Royce Master Technician te worden en is er nu een van de tien ter wereld en de enige in Nederland. Hij spreekt ook met klanten. “Bij de verkoop van een Rolls Royce, wordt het team voorgesteld aan de klant. Als het nodig is, maak ik met de klant een proefrit en desnoods kijkt hij ook mee in de werkplaats.”
Werken aan Rolls Royce is een beleving
De Rolls Royce klant is volgens Frank een hele andere klant dan een Mercedes of Audi klant. “De lat voor een Rolls Royce klant ligt veel hoger. Alles moet perfect zijn, er zijn geen toleranties. De klant heeft het hoogste verwachtingspatroon binnen de autobranche en daar werk ik naar. Rolls Royce rijders zijn ook liefhebbers.”
Als Master Technician, ververst Frank ook olie. “Het enige verschil met andere merken, is dat er een liter of zeven meer olie uit het blok komt. Maar verder gaat alles hetzelfde als bij andere merken.”
Rolls Royce kijkt op diagnose-gebied continue met Frank mee. “Onze diagnoseapparatuur is gekoppeld met de fabriek. Zodra ik de stekker van de computer in de EOBD stop, zien ze wat ik doe. Mocht er een elektrische storing zijn, zien ze iedere actie die ik onderneem. Dit is om het product te verbeteren en voor trainingsdoeleinden. We kunnen zo ook snel schakelen en problemen snel oplossen.”
Volgens Frank heeft Rolls Royce minder problemen dan andere merken. “Dat komt omdat onderdelen voor Rolls Royce langer zijn getest voordat ze gemonteerd worden.”
Iedere dag bij Rolls Royce is volgens Frank leuk. “Omdat ik iedere dag iets anders doe. Het ene moment ben ik met onderhoud bezig, het andere moment ben ik met personaliserings-accessoires bezig. Het is echt een beleving voor me om aan deze auto’s te werken.”