Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    • Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric
    • Autotest Land Rover Discovery Sport R-Dynamic PHEV
    • Autotest Peugeot 308 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Scootertest Sym 2014, scooterrijden is best cool!

    Motor 11-04-2014Geen reacties

    Begin april was ik op uitnodiging van importeur Moteo in het Zuid Limburgse Vaals aanwezig bij de Sym persintroductie van de 2014 modellen.

    Ik bestempel mezelf als motorrijder en motorrijders rijden wat mij betreft niet op een scooter. Reden niet op een scooter moet ik eigenlijk zeggen, want mijn eerste impressie  -ja echt waar- van scooterrijden na 30 jaar motorrijden was positief. Heel positief.

    Positief gevoel bij scooterrijden

    De belangrijkste reden voor dit positieve gevoel over scooterrijden is de zithouding. Je zit heerlijk rechtop op het brede zadel achter een flinke ruit. Deze relaxte zithouding zorgt ervoor dat je lange ritten kunt maken zonder moe te worden. De grote ruit houdt je daarbij niet alleen uit de wind, maar zorgt er ook voor dat je niet bij het minst geringe buitje zeiknat regent. En regen heb ik gehad tijdens de introductie.

    Persintroductie-Sym-motorscooters-DrivingDutchman-38Scooter maakt me relaxt

    Extra relaxt werd ik omdat ik niet hoefde te schakelen. Je gaat zitten, start de motor en geeft gas, dat is alles. Na mijn testritten op verschillende modellen, is mijn conclusie dat scooters uitermate geschikt zijn voor woon-werkverkeer en rijden in de stad en op polderwegen. Hiervoor biedt Sym een breed assortiment scooters van 50 tot 600 cc.

    Mijn scootervuurdoop startte met de Sym Maxsym 400i. Ik had een extra helm en een flinke fototas bij me, die ik zonder moeite onder het zadel kwijt kon. En dan was er nog ruimte over voor een slot, een flesje water en een broodtrommel. Dat was lekker, geen rugtas op je rug, maar vrij zitten. De Maxsym 400i is een fijne en goed handelbare scooter. Ook in het heuvelachtige Limburgse landschap heb je voldoende vermogen om goed van je plek te komen en met het overige verkeer mee te rijden.

    Persintroductie-Sym-motorscooters-DrivingDutchman-01Sym Maxsym 600i geeft meer vertrouwen

    Na de 400 was het de beurt aan de Maxsym 600i. Onder het zadel had ik minimaal zo veel ruimte tot mijn beschikking als bij de 400. Een groot verschil was echter de wegligging. De 600i is zwaarder dan de 400 en dat merk je tijdens het rijden. Niet dat de 400 niet goed op de weg ligt, maar de 600 geeft simpelweg nog meer vertrouwen in zijn kunnen. De schokdemping van de 600 is overigens beduidend stugger dan die van zijn kleinere broertje, maar de schokken worden keurig opgevangen door het riante en luxe zadel.

    Na de ritten op de Sym 400 en 600 was het de beurt aan de lichtere 125 cc modellen. Ik had het echter heel graag andersom gedaan. De 125 cc’s zijn gewoon echt niet mijn ding. Toegegeven, in de stad, dorp of op provinciale wegen kun je er prima mee uit de voeten. Maar niet als die wegen in het heuvelachtige Zuid Limburg liggen.

    Met de Sym Joymax 125i voor het A1-rijbewijs zijn de Limburgse heuvels enigszins te doen, maar het houdt niet echt over. De zitpositie op de kortere en smallere Joymax is ok. Ik rij echter liever op een ranke lichte motorfiets dan op een kleine scooter. De Joymax voelt lichtvoetig aan, heeft een goede wegligging en kan best hard door een bocht, maar toch heb ik niet het gevoel dat ik controle over de scooter heb. Ik denk dat het komt door mijn motorervaring. Alles wat lichter dan 180 kilo is, komt bij mij voor een nee in aanmerking.

    Persintroductie-Sym-motorscooters-DrivingDutchman-16Sym Fiddle II 125 leuke Vespa-retro

    Als laatste reed ik met de Sym Fiddle II 125. Een hele leuke retro Vespa-replica, het oog wil tenslotte ook wat. Maar voor mij is gevoel belangrijker en dat was niet helemaal goed bij deze scooter. Ik kan me voorstellen dat er genoeg (vrouwelijke) liefhebbers zijn die de Fiddle II willen hebben, zoals wel blijkt in landen buiten Nederland, maar voor mij zit ook deze er niet in.

    Conclusie

    Met de Sym 600 en 400 is het prima rijden, toeren en heerlijk genieten. Je hebt lekker veel vermogen, hoeft niet te schakelen en je kunt aardig wat bagage meenemen. De 125’s zijn prima voor de stad en het vlakke platteland. Je moet er echter niet mee de heuvels in gaan, want dan word je links en rechts om je oren gereden. In algehele zin is het scooterrijden mij honderd procent meegevallen. In plaats van 17 duizend euro sparen voor een Allroad, zou een Maxsym 600 een heel mooi en relatief goedkoop alternatief zijn.

    Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Opel Insignia 2.8 V6 Turbo OPC
    Next Article Autotest Jaguar XF 2.0 SC Sport Business Edition

    Related Posts

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    By Yuri Van Koeveringe

    Te Luid is Uit

    By GastPublisher

    Met de elektrische Zero SR/S naar de Vogezen – Deel 1

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Ron op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?