Een eerste indruk maak je bij mij maar een keer. Het staat 1-0 voor de Seat Leon X-PERIENCE 2.0 TDI 184 pk DSG 4-DRIVE.
Het is geen geheim, ik hou van multifunctionele SUV’s, grote stationwagens en snelle sportauto’s. En daar voeg ik nu een nieuw segment aan toe. Ik noem het compacte multifunctionele stations. Het moment dat ik in de Leon stap is veel-bepalend. Hoe ziet de auto eruit, hoe voelt hij, hoe zit hij, hoe ruikt hij en natuurlijk, hoe voelen de eerste meters?
Lekker stevig en robuust
Vanaf het moment dat ik met de Leon wegrij voel ik het al. Dit is een degelijke en robuuste auto. Het sportieve stuur met goed en prettig bedienbare knoppen voor het voertuigmenu en entertainmentsysteem voelt precies goed en ligt lekker in de hand. Het entertainmentsysteem met navigatie, audio en voertuiginformatie verdient ook qua weergave en bediening een dikke pluim. De uitstraling binnenin de auto is premium, dat hebben ze bij Seat in deze auto goed gedaan. De Leon ziet er in deze uitvoering erg mooi uit. Ik doel hierbij op details zoals de stoelbekleding, het stuur en het dashboard.
Meer dan alleen maar van A naar B
De eerste meters voel je al dat dit een auto is die meer kan dan alleen maar van A naar B rijden. Het onderstel voelt stug, maar de auto is desondanks comfortabel. Seat heeft met de Leon X-PERIENCE een auto met een neutrale en goede wegligging neergezet. De rijprestaties zijn sportief en door het hoge koppel is de vierwielaandrijving geen overbodige luxe. En zelfs met die vier aangedreven wielen is het bij vol accelereren in een bocht nog even werken om de voorwielen in de juiste richting te krijgen.
Je staat met de Leon niet voor lul tussen ander grof geweld.
Weerstand in de besturing versterkt het sportieve gevoel van deze Leon. Je voelt dat al op lage snelheid en je weet altijd precies wat er onder je en met de banden op het asfalt (of in het terrein) gebeurt. Rijden met de 184 pk diesel in de relatief lichte Leon is een genot. De besturing is direct en kort, het voelt alsof je in een sportauto op het circuit zit. Het is heerlijk om met de X-PERIENCE harder dan normaal een bocht te nemen. Hij nodigt je er gewoon voor uit. En hij heeft met een sprint van nul naar honderd in zeven seconden en een topsnelheid van 225 kilometer per uur ook echt iets voor je in huis. Je staat er in ieder geval zeker niet mee voor lul tussen ander grof geweld.
Lekker soepel en snel
Van de vier beschikbare rijmodi Normaal, Sport, Eco en Individual gebruikte ik op de snelweg vooral de Normale. De Seat is in deze modus lekker soepel en snel. In de Eco modus rij je weliswaar zuiniger, maar de auto is in deze stand niet vooruit te branden. Omdat de X-PERIENCE met zijn DSG zo lekker sportief is, schakelde ik op binnenwegen (buiten de bebouwde kom natuurlijk) meestal over naar de Sport modus om zo heerlijk met de flippers zelf te kunnen bepalen wanneer er geschakeld wordt.
De automatische DSG versnellingsbak reageert in de Sportstand snel op de flipperbediening. Als je rond de 1.800 toeren per minuut opschakelt, begeef je je continue in de regionen met waarin de motor de meeste trekkracht heeft. Het is gewoon heerlijk om de stille diesel op deze manier de sporen te geven. Het genot van autorijden komt hierdoor bij mij weer helemaal terug.
Ook thuis in het terrein
Doordat de X-PERIENCE iets hoger op zijn wielen staat dan de gewone ST kun je er onder andere mee het terrein in zonder dat je na een paar meter in een karrenspoor met je uitlaat op de grond hangt. Nee niet de Sahara (wel als je op de ‘aangelegde’ wegen blijft). In ieder geval zorgt het 4DRIVE systeem ervoor dat je in de winter niet snel sneeuwkettingen nodig hebt. En je kunt er, net als met de Mazda CX-5 AWD en Subaru Forester een aanhanger of caravan mee door het onverharde trekken. Het maakt de Leon ST X-PERIENCE in elk geval multifunctioneler dan zijn soortgenoten.
Je kunt er net als met de Mazda CX-5 en Subaru Forester een aanhanger mee door de klei trekken
Van de prijs moest ik toch wel even slikken. Je krijgt er wat mij betreft een gave, fijn rijdende en kwalitatief goede auto voor. Maar als ik 47 duizend euro uit te geven had voor een auto met vier aangedreven wielen ging ik toch even bij dealer over de Japanse SUV’s praten want die zijn groter en dus multifunctioneler. Overigens reed ik wel met de meest luxe en prijzige aangeklede uitvoering van de X-PERIENCE. De basisuitvoering is er al voor bijna 40 duizend euro. En daarvoor heb je dan ook echt een aparte en hele leuke auto.
Conclusie
De Seat Leon ST X-PERIENCE is een hele fijne auto om lange ritten mee te rijden, ik voel me er fijn in. De auto is degelijk, de motor sterk en er zit van alles op, aan en in wat het goede gevoel versterkt. De Leon X-PERIENCE is een veelkunner en ondanks zijn compacte segment biedt hij toch veel ruimte.
De prijs is even slikken, maar als je in de markt bent voor iets anders, goeds, leuks, aparts en nieuws, dan ben je bij Seat met de Leon ST zeker aan het goede adres. En je kunt altijd nog kiezen voor een Leon X-PERIENCE met voorwielaandrijving (vanaf 26.950,-) waarbij je dezelfde looks hebt en iets inlevert op de terreincapaciteiten. De Leon X-PERIENCE is er ook met 20 procent bijtelling in de 1.6 TDI 110 pk (vanaf 30.950,-).
Technische gegevens:
Brandstof: diesel
Cilinderinhoud: 1.968 cc
Cilinders/kleppen: 4/16
Vermogen: 184 pk
Koppel: 380 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 7,1 sec.
Topsnelheid: 225 km/h
Versnellingsbak: 6 v., sequentiële automaat (DSG)
Gem. opgegeven verbruik: 4,9 l/100 km (gemeten: 5,8 l/100 km)
Gewicht: 1.429 kg
Prijs: vanaf: € 39.950*
* Voor deze motorisering, vanaf 34.950 voor 4-DRIVE en vanaf 26.950 voor voorwielaangedreven X-PERIENCE
Plus
+ Onderstel
+ Wegligging
+ Kwaliteit
Min
– Prijs met 4-DRIVE