1500 pk, van 0 naar 100 kilometer per uur binnen 1 seconde, een topsnelheid van 392 kilometer per uur en dat alles op twee wielen. Slechts een aantal van de verbijsterende cijfers van de snelste motor in Europa: de Gulf Oil Top Fuel Drag Bike.
Driving-Dutchman kreeg een unieke kans om deze waanzinnige machine van dichtbij te bekijken en te spreken met de man die mede verantwoordelijk is voor het ontwerp en het onderhoud: Marius van der Zijden.
Wil je eerst de motor in actie zien? Kijk dan onderstaand filmpje:
In een schuur ergens in Nederland
Achter een normaal huis in het midden van Nederland staat een houten schuur. Aan de buitenkant is hier niet te zien dat achter de simpele houten deur de tienvoudig kampioen van het European Drag Bike Championship staat. Maar zodra je binnen bent en Marius en de motor ontmoet, weet je dat de komende uren volledig in het teken staan van cutting-edge technologie.
Drag Bikes zijn ontwikkeld voor maar één ding: zo snel mogelijk accelereren in een rechte lijn op zogenoemde dragstrips die precies een kwart mijl (402 meter) lang zijn. Hierbij worden in zeer korte tijd enorme snelheden bereikt. De motoren die in de top van deze sport meedraaien zijn indrukwekkende technische hoogstandjes, waarvan de Gulf Drag Bike een van de meest geavanceerde is.
Engineering Porn
Als je de Gulf Drag Bike voor het eerst ziet, ben je direct onder de indruk. Zelfs zonder de 3,5 meter lange wheeliebar is de motor nog steeds 3,30 meter lang. Voorzien van een aantal bodydelen in die iconische Gulf-kleuren -Gulf is de hoofdsponsor van het team- , valt vooral de enorme 36 centimeter brede achterband en de indrukwekkende techniek op. De zijkant is voorzien van een kunstwerk aan radertjes, riemen, kabels en glimmende aluminium onderdelen, waar je uren naar kunt kijken.
Hoewel de motor in handen is van het raceteam van de Engelsman Ian King, is het de Nederlander Marius die dit apparaat voor een belangrijk deel heeft ontworpen, gebouwd en het onderhoud er aan doet. De basis van de Gulf Oil Drag Bike is een speciaal ontworpen 1.587cc vier-in-lijn motor met zoals gezegd 1.500 pk en 1000+ Nm. Deze enorme waardes worden onder andere verkregen door de combinatie van een grote compressor en te rijden met het hoogst explosieve nitromethaan als brandstof.
Het motorblok hangt in een op maat gemaakt frame dat de enorme krachten aankan, waarachter een immense wheeliebar hangt om te zorgen dat de motor niet achterover slaat. De power wordt via een tandriem overgebracht op de versnellingsbak met slechts twee versnellingen. Daarna wordt het via een ketting op het enorme achtertandwiel overgebracht die samen met het speciale rubber van de achterband moet zorgen dat de motor als een kanonskogel vooruit geschoten wordt.
Een automatische koppeling op lucht
Een snelle acceleratie, zo vertelde Marius ons, hangt van een aantal zaken af. Een van de belangrijkste zaken is de koppeling. Je kunt namelijk niet in één klap 1.500 pk op de achterband loslaten. De motor zou dan op z’n plek blijven staan en in no-time de achterband oproken. Spectaculair maar natuurlijk niet de bedoeling. Maar omdat alles zo snel gaat en de coureur zo snel moet reageren bij de start, kan hij niets anders doen dan vol gas geven, hij heeft zelf geen koppelingshendel om deze te bedienen.
En hier komt de grote beperking van de reglementen van deze sport: er is geen enkele vorm van Traction Control toegestaan. Het zou namelijk relatief eenvoudig zijn om een computer de mate van grip te laten berekenen en de koppeling te laten bedienen, maar dat mag dus niet. Sterker nog, er mag geen enkele data live gemeten en toegepast worden op welke manier dan ook. Alle instellingen moeten van tevoren in de motor staan.
Hiervoor is een mechanische oplossing verzonnen, uniek op deze motor, om de koppeling in verschillende stadia automatisch te bedienen. Dit gebeurt met speciale armen die de koppelingsplaten op elkaar drukken, iedere stap aangestuurd door een aparte luchtleiding. De aansturing van deze luchtimpulsen wordt gedaan door een timer, die voorafgaand aan de race wordt ingesteld. Op dezelfde wijze wordt ook automatisch de tweede versnelling ingezet, overigens zonder tussenkomst van de koppeling.
Meten is weten
Uiteraard is de motor voorzien van een datalogger, waarmee het team de ‘run’ kan analyseren. Met de verkregen data kunnen ze vervolgens de timers opnieuw instellen voor een nog betere acceleratie. Hierbij kunnen ook dingen aangestuurd worden als brandstofdruk en ontsteking, maar allemaal van tevoren ingesteld, nooit tijdens de run. Dit proces, zo werd ons verteld, is in feite never-ending. Elke dragstrip heeft een ander soort asfalt, het weer en temperatuur verschillen altijd, allemaal factoren waarop de motor moet worden ingesteld.
Dat de Gulf Oil Drag Bike tienvoudig Europees kampioen is en slechts 1 van de 8 motoren ter wereld die onder de 6 seconden de kwart mijl ‘doet’ (5.81 seconden) geeft wel aan hoe goed het team de motor voor elkaar heeft.
Dank Marius
2 Comments
Where and when did this bike make the ridiculous claimed speed? Was this an average from a 2 way run?
Waar en wanneer is deze fiets maken het belachelijk beweerd snelheid? Was dit een gemiddelde van een 2-weg run
Hi Jason
Thanks for your reaction.
These speeds are measured at different dragstrips, where- as you certainly know – bikes and cars drive only in one direction, as you can see in the short videoclip in the article. The speed is therefore not officialy confirmed as a speed records.
The speeds described above are in kilometers per hour, not miles by the way.
Kind regards
Yuri