Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    • Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric
    • Autotest Land Rover Discovery Sport R-Dynamic PHEV
    • Autotest Peugeot 308 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Speling in BMW X5 M waste-gate kleppen kost 367 euro per millimeter

    Techniek 15-09-2016Geen reacties

    Dat een BMW X5 M een snelle jongen is, is bekend. We praten tenslotte over een V8-motor code: S 63B44A met zo’n 408 kW (550 pk). Dat het volle vermogen ook regelmatig gebruikt wordt, blijkt uit de volgende casus.

    Onderwerp is een BMW X5 M uit het jaar 2010 met een tellerstand van 153 duizend kilometer. De auto stond bij een BMW dealer met de klacht dat af en toe de Malfunction Indicator Lamp (MIL) ging branden. Dit lampje op het display van de auto geeft aan dat er iets niet in de haak is. Na diagnose door de dealer, werd vastgesteld dat de turbo’s defect waren en vervangen moesten worden. En kostenplaatje van een slordige 6.600 euro inclusief btw was de reden voor de opdrachtgever om Tech|X te laten uitzoeken wat de oorzaak, de noodzaak en de ernst van de situatie is.

    Contact uit, storing weg en vermogen terug

    Als eerste werd de eigenaar van de auto geïnterviewd wat al enige richting gaf aan het vervolg. De eigenaar verklaarde namelijk regelmatig in Duitsland te rijden. Als hij tussen de 250 en 270 kilometer per uur reed en Zijn voet van het gaspedaal afhaalde, ging de MIL branden en verloor de motor verloor aanzienlijk vermogen. Als de bestuurder stopte, het contact uit en weer aan zette, kon de weg zonder de brandende waarschuwingslamp en met voldoende vermogen voortgezet worden.

    speling-in-bmw-x5-m-waste-gate-kleppen-kost-367-euro-per-millimeter-driving-dutchmanOm een goede diagnose te kunnen stellen, dient de dealer allereest een protocol te doorlopen. Alle turbo-gerelateerde vacuümleidingen, slangen en T-stukken werden vernieuwd. Een klusje van 339 euro, echter zonder resultaat. Ook werden voor de zekerheid een turbodruksensor en een drukveranderingselement vernieuwd, kosten: 405 euro! Omdat ook dit geen resultaat opleverde, moesten beide turbo’s gedemonteerd en geïnspecteerd worden.

    Na demontage turbo’s euvel zichtbaar

    De turbo’s demonteren is snel gezegd, maar bij deze V8 motor in de BMW X5 M niet zo snel gedaan. De in- en uitlaatspruitstukken moeten worden uitgebouwd net als een zeer groot aantal aangrenzende onderdelen. Maar, toen de turbo’s eenmaal vrijgemaakt waren, werd het euvel direct zichtbaar. De kleppen van de waste-gate van beide turbo’s hadden overmatige speling.

    speling-in-bmw-x5-m-waste-gate-kleppen-kost-367-euro-per-millimeter-driving-dutchmanDe kleppen werden door de dealer onder vacuüm gezet met een druk van 0.5 bar. Hiermee bleven de kleppen goed gesloten. Echter, tijdens extreme rijomstandigheden kunnen de kleppen ten gevolge van de speling gaan trillen en de waste-gate uitgang iets openen waardoor de turbodruk iets wegvalt. Dit gebeurt ongecontroleerd en zonder registratie van het gaspedaal, de voertuigsnelheid en luchtstromen.

    367 euro per millimeter speling

    Dit fenomeen wordt door de motorregel-eenheid geregistreerd als een fout waardoor de MIL gaat branden en de motor in een noodloop-programma (modus) gaat lopen. Na het vernieuwen van de turbo’s was het probleem verholpen, eind goed al goed. Ik schatte de speling op elke turbo zo’n acht millimeter (18 millimeter in totaal).

    speling-in-bmw-x5-m-waste-gate-kleppen-kost-367-euro-per-millimeter-driving-dutchmanDeze berekening resulteert dus in een schadepost van 366,66 euro per millimeter speling. Voorwaar geen slecht resultaat om eens 250+ kilometer per uur te kunnen rijden in Duitsland!

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleHyundai Santa Fe, gemaakt voor de snelweg!
    Next Article DD Roadtrip, reisverslag met de Jeep Renegade deel 2

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508

    By Rob Blom

    Mercedes-Benz S 450: technologisch huzarenstuk

    By Rob Blom

    Dynamo of laadsensor oorzaak lage accuspanning Volkswagen Amarok?

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Ron op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?