Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort
    • Test elektrische Fiat 500 3+1
    • Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Ssang-Yong XLV doet bijna een Kia’tje

    Auto 28-06-2016Geen reacties

    Ssang-Yong heeft na de introductie van de Tivoli de smaak in Europa te pakken gekregen en introduceert nu de XLV, een crossover-achtige ruimteauto in het C-segment met 4WD kenmerken. En de Koreanen hebben ‘m de dynamische naam eXciting smart Lifestyle Vehicle gegeven. Of de XLV zijn naam eer aan doet mocht ik tijdens de Nederlandse persintroductie ervaren.

    Ssang-Yong XLV voorkant Driving-DutchmanOm maar meteen met de deur in huis te vallen, exciting kan ík de Ssang-Yong XLV niet noemen. Zijn uiterlijk is excentriek, de één vindt het mooi, maar ík niet. Kleur bepaalt hierin heel veel, ik reed met een zwarte, maar in het wit of blauw met zwarte accenten, word ik iets milder. Wel fraai is het interieur. Dit is mooi vormgegeven met veel aandacht voor materiaal en kwaliteit. De XLV biedt daarnaast bijzonder veel ruimte aan passagiers en bagage. Hij is dan ook maar liefst 25 centimeter langer dan de Tivoli die op hetzelfde platform geproduceerd wordt.

    Ruimte en kwaliteit, maar ook minpuntjes

    Je zit in de Ssang-Yong. De stoelen zijn comfortabel, stevig en geven aan zowel zitvlak als rug fijne steun. Dat maakt de XLV een fijne auto voor de lange afstanden. Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Zo is het stuur alleen in hoogte verstelbaar en niet in diepte, al komt hier volgens de importeur binnenkort verandering in. Nog een puntje: de armsteun is wat ver naar achteren geplaatst waardoor hij als je dicht bij het stuur zit niet lekker tot zijn recht komt.        

    Ssang-Yong XLV achterzijde Driving-DutchmanEn als ik dan toch met de minpuntjes bezig ben, dan ook meteen maar het entertainmentsysteem benoemen. De audiogeluidskwaliteit is echt niet om over naar huis te schrijven. En mocht je gebeld worden, dan is de kans dat jij de beller en de beller jou niet of niet goed kan verstaan. Zowel audio- als telefoongeluid klinkt schel.  

    Ontworpen voor Europa

    Ik reed met de 1.6-liter turbodiesel met 115 pk en handgeschakelde versnellingsbak. Het motorblok is al vanaf 1.500 toeren goed sterk waardoor de auto lekker en soepel rijdt. Bij 100 kilometer per uur maakt de motor slechts ongeveer 1.700 toeren per minuut, waardoor het brandstofverbruik laag blijft. Zowel de handgeschakelde diesel als benzine versie staat na de zomervakantie vanaf 27 duizend euro in de showroom. Automatische versnellingsbakken en vierwielaandrijving staan op de optielijst.

    Ssang-Yong XLV dashboard Driving-DutchmanDe Ssang-Yong XLV is oorspronkelijk ontworpen voor Europa en dat voel je. De carrosserie wordt degelijk afgeveerd en heeft sportieve aspiraties. Bochten neem je door de directe besturing gladjes, zonder het gevoel te hebben dat je, ondanks zijn hoge koets, overhelt. Op oneffen ondergronden geeft het onderstel echter wel wat rijgeluiden door naar de passagiersruimte. Iets meer isolatie was hier op zijn plaats geweest.

    Ssang-Yong doet een Kia’tje

    Ssang-Yong doet een Kia’tje. Dat is mijn belangrijkste conclusie na mijn rit met de XLV. De Koreanen bieden veel waar én ruimte voor je geld. Veel marketingbudget is er echter niet en onbekend maakt onbemind. Het zal wel een tijdje duren voor we de Ssang-Yong XLV wat vaker in het Nederlandse straatbeeld zullen tegenkomen. De Koreanen worden daarbij ook niet echt geholpen door het Nederlandse fiscale autoklimaat. Dat is anders dan in een aantal van de ons omringende en nabij gelegen landen zoals België, Polen, Duitsland en Zwitserland. Ze gaan daar nog niet als warme broodjes over de toonbank, maar 16 duizend euro in België voor een auto met deze kwaliteit en ruimte is een zeer interessante investering.

    Ssang-Yong XLV bagageruimte Driving-DutchmanDe prijs is dan waarschijnlijk ook de doodsteek voor de Ssang-Yong XLV. Want voor 27 duizend euro is er een boel ander lekkers in dit segment te koop. Misschien niet met zoveel ruimte als de XLV, maar wel met bijvoorbeeld zeven jaar garantie en standaard een automatische versnellingsbak zoals de Kia Niro. Als Ssang-Yong de XLV voor drieduizend euro minder in Nederland op de markt kan zetten, worden ze spekkoper. Wellicht een kwestie van tijd als de productie door de stijgende Europese verkopen opgeschroefd kan worden.       

    Plus
    + Ruimte
    + Rijprestaties (diesel)
    + Kwaliteit

    Min
    – Audiogeluidskwaliteit
    – Rijgeluiden interieur
    – Prijs

    Ssang-Yong XLV zijkant Driving-DutchmanInformatie

    Merk: Ssang-Yong
    Model: XLV             
    Type: 16L e-XDi 160 Sapphire 
    Prijs: vanaf € 27.000,- (ovb)
    Prijs testauto: € 35.750,- incl. navigatie en metallic lak
    Motor: 1.597 cc viercilinder, 115 pk
    Versnellingsbak: 6 v., handgeschakeld
    Brandstof: Diesel
    Topsnelheid: 170 km/h
    Opgegeven verbruik: 5,1 l/100km
    CO2-uitstoot: 121 g/km
    Energielabel: F
    Garantietermijn: 5 jaar, 100.000 km
    Carrosserie: 5-deurs, SUV
    Aantal zitplaatsen: 5
    Laadvolume: 720 – 1440 liter
    Laadvermogen: 565 kilo

    Ssang-Yong XLV cockpit Driving-Dutchman

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleNooit meer anoniem in de Mercedes-Benz C 180 Coupé
    Next Article Tesla Model S P90DL Ludicrous computer op wielen met raketaspiraties

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort

    By Yuri Van Koeveringe

    Test elektrische Fiat 500 3+1

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?