“De meest innovatieve en dynamische Focus ooit”, belooft Ford ons. We reden er een test mee en schreven er een review over. In dit artikel gaan we dieper in op de technologieën die Ford in de Focus biedt.

De nieuwe Focus die sinds mei 2018 te koop is, is uitgerust met de meest geavanceerde reeks rijassistentie technologieën die Ford naar eigen zeggen ooit aan klanten heeft aangeboden. Aan de basis hiervan staan drie radars, twee camera’s en maar liefst twaalf sensoren. Laten we eens kijken wat we zoal in de Focus aantreffen.

Ford Focus Co-Pilot360 Driving-Dutchman

Ford Focus Co-Pilot360

Ford Co-Pilot360

Ford Co-Pilot360 is een pakket van geavanceerde technologieën, die de veiligheid, de rij- en parkeerprestaties verbeteren en zijn ontwikkeld om de rijbeleving comfortabeler, relaxter én veiliger te maken. Sommige kennen we al en vinden we ook in andere automerken. In het pakket van de Ford Focus vinden we onder andere de volgende zaken.

Adaptieve Cruise Control (ACC) in combinatie met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane-Centering laten de Focus in de file automatisch optrekken, afremmen en stoppen. ACC zorgt er tevens voor dat de Focus een veilige afstand ten opzichte van zijn voorliggers bewaart. Speed Sign Recognition past de snelheid van de auto aan op basis van informatie van het navigatiesysteem en verkeersborden langs en boven de weg. Lane-Centring houdt de auto in het rechte spoor en in het midden van de weg.

Ford Focus Pre-Collision Assist met Pedestrian en Cyclist Detection Driving-Dutchman

Ford Focus Pre-Collision Assist met Pedestrian en Cyclist Detection Driving-Dutchman

Eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen helpt Active Park Assist je met het vinden van een parkeerplek die ruim genoeg is en parkeert de auto voor je in. In auto’s met handgeschakelde versnellingsbak moet je zelf de rem, koppeling en de schakelpook bedienen. In auto’s met automatische transmissie hoef je alleen maar een knop ingedrukt te houden en de auto doet alles zelf!

Om kop-staart botsingen, voetgangers en fietsers te beschermen is er Pre-Collision Assist met Pedestrian and Cyclist Detection aan boord. Deze technologie herkent obstakels en remt de auto af. Nog zo’n mooi systeem is het Adaptive Front Lighting System met een op camera gebaseerde Predictive Curve Light en Sign-Based Light. Deze technologie zorgt ervoor dat de koplampen een aangepast lichtbeeld geven bij het naderen van een bocht, kruispunt of rotonde en het zicht zo optimaal mogelijk is. Dankzij Glare-free High Beam worden tegenliggers bovendien niet door jou verblind als je vergeten bent je grootlicht uit te zetten. In wezen kun je het grootlicht dus altijd aan laten staan.

Ford Focus Adaptive Front Lighting System Predictive Curve Light Sign Based Light

Ford heeft nu een fraai Head-up Display in de Europese Ford Focus geplaatst. Het Blind Spot Information System met Cross Traffic Alert waarschuwt je als je tijdens het uitparkeren voor aankomend verkeer achter je dat je normaal niet zou zien. Het systeem kan indien nodig zelf remmen om een aanrijding te voorkomen. Dankzij een Rear wide-view camera kun je de omgeving van de auto 180 graden rondom in de gaten houden.

Post-Collision Braking helpt om de impact van een aanrijding te verkleinen of indien mogelijk zelfs te voorkomen door de remkracht naar gelang de omstandigheden aan te passen als een mogelijke aanrijding gedetecteerd wordt. Dit systeem wordt geassisteerd door Evasive Steering Assist dat, zoals je uit de naam kunt opmaken, helpt om stilstaande of langzaam rijdende voertuigen heen te sturen en een ongeluk te voorkomen.

En, ooit wel eens spook-gereden? In de nieuwe Focus wordt die kans geminimaliseerd door Wrong Way Alert dat je met toeters, bellen en beeld waarschuwt als je een inrijverbod negeert of mist.

Geoptimaliseerd gewicht en aerodynamica

De uitstoot van auto’s moet steeds lager, dus moet het brandstofverbruik omlaag. Ford heeft een flink aantal foefjes toegepast om dit te bereiken. Zo zorgt een Active Grille Shutter ervoor dat de grill automatisch afgesloten en de aerodynamica beter wordt als de motor voldoende koeling krijgt. Dankzij Air-curtain bumper inlets wordt rijwind om de voorwielen heen geleid om turbulentie rondom de wielen te voorkomen. Three-dimensional front wheel air-deflectors onder de voorbumper verbeteren de luchtstroom rondom de voorwielen.

Air-curtain bumper inlets

Aan de achterzijde van de auto optimaliseert Air seperation de achterbumper, lichtunits, spoiler en speciaal geprofileerde profielen langs de ruiten de luchtstroom om werveling te voorkomen. Ook is er extra luchtgeleiding onder de auto bij de middentunnel en rondom de brandstoftank en achteras. Met al deze maatregelen heeft de nieuwe Ford Focus een luchtweerstand van 0.273, de beste in zijn klasse.

Ford heeft bij het ontwikkelen van de nieuwe Focus maar liefst 88 kilo gewichtsreductie ten opzichte van het vorige model gerealiseerd. 33 kilo hiervan komt op het conto van het onderstel. Zo heeft Ford onder andere zogenoemde ‘Bionische’ fusees toegepast. Het aluminium fusee is geïnspireerd op een skelet en is licht, maar toch stijf en sterk. Daarnaast zorgen een Holle stabilisatorstang voor en een Gewichtsbesparend remsysteem voor een nog lager gewicht.

Door gebruik van ultra sterke en lichte metalen en andere materialen heeft Ford het chassis 25 kilo lichter kunnen maken. In het interieur is de Focus 17 kilo afgevallen dankzij onder andere geoptimaliseerde Stoel designs en lichtgewicht deurpanelen. Door een op maat gemaakte kabelboom en gewichtsbesparende elektrische componenten wordt zeven kilo gewichtsreductie geboekt. Dankzij de gereduceerde hoogte van het motorblok, lichtgewicht drijfstangen en zuigers en het ingekapselde hitteschild van de uitlaat, haalde Ford tot slot nog eens zes kilo van het totaalgewicht af.

Veiligste Ford Focus ooit

In de veiligheidskooi van de nieuwe Focus gebruikt Ford boriumstaal, het sterkste staal dat in de auto-industrie wordt toegepast. Borium zorgt voor 40 procent meer bescherming bij een frontale botsing. De warmgeperste stalen onderdelen worden blootgesteld aan temperaturen tot 930 graden Celsius. Vervolgens worden de onderdelen door robots in een hydraulische pers geladen die een sluitkracht heeft van maximaal 1.150 ton.

Geavanceerde technologie en technische innovaties Ford Focus Driving-Dutchman

Geavanceerde technologie en technische innovaties Ford Focus

Door de onderdelen in slechts drie seconden te vormen en koelen wordt het boriumstaal zo sterk dat er een laserstraal heter dan lava voor nodig is om elk deel nauwkeurig in de uiteindelijke vorm te snijden.

De warm-perslijn is volledig geïntegreerd in de assemblagefabriek van Ford in het Duitse Saarlouis en is een integraal onderdeel van de productie van de Ford Focus. Mede dankzij dit geavanceerde productieproces, heeft de Focus van Euro NCAP de maximale veiligheidsscore van vijf sterren behaald.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: