Dat je dankzij de All Wheel Drive van Subaru buiten de gebaande paden kan gaan is wel bekend. Helaas gaan weinig kopers van de gebaande paden af om een Subaru te kopen. En dat is jammer. Hopelijk gaat dat met de nieuwe Subaru Levorg wel gebeuren, want deze auto heeft heel veel in huis!
De Subaru Levorg staat sinds kort in de showroom, ik reed hem heel kort tijdens de Nederlandse persintroductie. Mocht je denken waar de naam Levorg vandaan komt, het is een samenvoeging van de letters uit Legacy, Revolution en Touring.
Nieuwe 1.6-liter boxer
De Subaru Levorg is een sportief gelijnde stationwagen, die Subaru zelf Sports Tourer noemt. Welke van de twee versies (Comfort en Premium) je ook kiest, de ruime standaard uitrusting is behoorlijk, met onder andere permanente vierwielaandrijving, CVT automatisch transmissie, LED-verlichting, achteruitrijcamera, lichtmetalenvelgen en licht-en regensensor.
Onder de motorkap met kenmerkende ‘hood scoop’, ligt een nieuw ontwikkelde 1.6-liter boxermotor met directe benzine-injectie. Door de ‘platte’ boxermotor ligt het zwaartepunt erg laag, wat de wegligging van de auto ten goede komt. En dat was goed te merken. Ik had het genoegen om de Levorg op het circuit van de Politie in Lelystad te testen, en ik kan niet anders zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben van de rijeigenschappen.
Bovengemiddeld goed
De Levorg geeft geen krimp bij uitwijkmanoeuvres en tijdens een paar snelle rondjes, voel je dat het chassis en de carrosserie van de Sports Tourer bovengemiddeld goed zijn. Ze passen goed bij de sportieve aspiraties van de Levorg, maar Subaru heeft comfort ook niet uit het oog verloren. De Active Torque Vectoring zorgt voor meer grip in bochten, en ook dat merk je.
De 170 pk’s zijn voldoende, de CVT is me behoorlijk is meegevallen. De ‘bak’ heeft zes voorgeprogrammeerde standen, waardoor je toch het gevoel hebt dat hij schakelt. Dit heeft Subaru speciaal voor de Europese markt aangepast. Schakelen kan overigens ook met de ‘peddels’ aan het stuur. Dit raad ik wel af, de CVT schakelt met behulp van de Subaru Intelligent Drive (SI-Drive) namelijk beter dan ik.
Concurreren met Mazda6 en Skoda Octavia
Het interieur heeft een hele mooie en fijne uitstraling. Mooi instrumentarium, duidelijk LCD display en mooie graphics die alle informatie weergeven. Stoelen zitten goed en geven veel zijdelingse steun, de zitting had wat langer gemogen. De ruimte op de tweede zit rij is goed en ook qua bagageruimte kan je het veel slechter treffen. Met de Levorg gaat Subaru onder andere de concurrentie aan met de Mazda6 en Skoda Octavia. Of de Levorg die strijd gaat winnen weet ik niet, maar hij heeft er in ieder geval wel alles voor in huis!
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.600 cc
Vermogen: 170 pk
Koppel: 250 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,9 sec.
Topsnelheid: 210 km/h
Versnellingsbak: Continu Variabele Transmissie
Gewicht: 1.526 kg
Prijs vanaf: € 34.995
1 Comment
Deze auto krigt de gemiddelde koper niet van de gebaande paden af.
Het manco is een beperking in het motorenaanbod of liever gezegd het ontbreken daarvan.
Het Suzuki Kizashi effect noem ik het zelf.
Benzine is duur, Diesel minder duur, LPG spotgoedkoop.
Heb je altijd 4 wielaandrijviing nodig? Nee.
1. Het brandstofverbruik is hoger
2. Het sneeuwd niet permanent in Nederland.
Wat moet Subaru doen?
1. zorgen voor meer motoren keuze.
de 1.6 zoals hier. een 2.0 benzine, een 2.0 boxerDiesel, een 2.2 V6 atmospherisch, een 1.6 van 140pk en die Levorg economic lease edition noemen.
Ook een voorwielaandrijver aanbieden met een 6bak.