Bij de Subaru Outback denk ik aan een stoere stationwagon met vierwielaandrijving. Ik realiseerde me echter niet dat de auto een bodemvrijheid biedt die vergelijkbaar is met die van een Jeep Grand Cherokee. De zitpositie is dan ook vergelijkbaar met die van een SUV. Het beste van twee werelden?
Intelligent én sportief
Het rijden met de 175 pk sterke Outback is even wennen. Het gaspedaal laat zich wat lastig doseren en het karakter van de CVT, een automatische transmissie die niet gebonden is aan een vast aantal verzetten, vraagt ook wat gewenning. Maar dat stadium eenmaal voorbij zorgt de aandrijving voor een heerlijke rust tijdens lange ritten. Zeker als ik de sport mode heb ontdekt. De auto reageert een stuk directer op mijn wensen.
In veel auto’s is de sportstand leuk voor even, maar wordt de drammerigheid snel vervelend. Zo niet in de Outback. Voor mij is er maar een Intelligent mode bij de Subaru, waarin de auto het rijcomfort en plezier biedt dat hij moet bieden: Sport. Een snelheidswonder wordt het echter niet. Op basis van het genoemde motorvermogen had ik meer verwacht. Toch heeft die constatering me de rest van de week niet meer gestoord. Ruim voldoende reserves voor het vlakke en drukke Nederland. Subaru realiseert zich dat ook en biedt de 256 pk sterke 3,6-liter zescilinder boxer hier terecht niet aan.
Functioneel interieur
Het interieur past bij het karakter van de auto. Waar je in Japanse auto’s nog weleens een zonnebril nodig hebt om je te beschermen tegen de kakofonie van licht die je van schermen en knoppen tegemoet straalt, is dat in de Subaru gelukkig een stuk minder. De focus is duidelijk gericht op functionaliteit, vorm en uniformiteit zijn niet vergeten maar wel ondergeschikt. Het centraal geplaatste aanraakscherm laat zich redelijk goed bedienen. Nadeel is dat de menuknoppen zijn geïntegreerd waardoor je niet voelt of je een knop correct indrukt. Je kunt je ogen dus niet volledig op de weg houden.
Subaru zou echter Subaru niet zijn als het merk daarvoor geen oplossing zou bieden. EyeSight, standaard op alle uitvoeringen, geeft je een tweede paar ogen dat de weg voor je in de gaten houdt via twee camera’s, die een driedimensionaal beeld vastleggen vergelijkbaar met hoe menselijke ogen dat doen. Het systeem waarschuwt bij potentieel gevaar en grijpt in wanneer je dat als bestuurder zelf niet doet. In de Verenigde Staten wordt het systeem al enkele jaren aangeboden, maar voor de introductie in Europa is het herontworpen om met onze smallere, drukkere wegen en een grotere variatie aan verkeersaanbod om te kunnen gaan.
Eigen weg
Subaru gaat zijn eigen weg in een tijd van lifestyle, allroad en cross modellen op hoge wielen en met plastic bumpers die veel beloven maar weinig waarmaken. Alleen dat is al een reden om het merk meer krediet en sympathie te geven dan het in Nederland krijgt. Als dat niet genoeg is voor je, kijk dan de betrouwbaarheidscijfers er vooral ook even op na, of lees je in op de werking van de permanente vierwielaandrijving die je grip, stabiliteit én vertrouwen biedt in slechte weersomstandigheden en op bochtige wegen.
De Subaru Outback heeft mij in ieder geval overtuigd: een technisch vooruitstrevende stationwagon met karakter, die je tot rust laat komen. Bijkomend voordeel is dat de kans dat de buurman in je vinexwijk dezelfde auto rijdt vooralsnog tot een minimum beperkt is.
Informatie
Merk: Subaru
Model: Outback
Type: 2.5i Premium Lineartronic CVT EyeSight
Brandstof: Benzine
Motor: 4-cilinder boxer, 2.498 cc
Vermogen: 175 pk
Koppel: 235 Nm
Topsnelheid: 198 km/h
Versnellingsbak: Lineartronic CVT
Gewicht: 1.573 kg
Prijs vanaf: 45.295 euro
Prijs gereden model: 49.495 euro