De Subaru Outback heeft mijn hart gestolen. Dat deed hij al toen ik er tijdens de introductie kort mee reed, maar hij staat nu voorgoed in mijn lijstje van auto’s die ik aan zou schaffen als mijn budget toereikend zou zijn.
[grwebform url=”http://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]
Ik ben gek op auto’s met een robuust en degelijk imago en permanente vierwielaandrijving. Gewoon omdat vier aangedreven wielen onder de meeste omstandigheden maximale (rem)tractie en grip bieden en als er sneeuw ligt je sneller een stuk verder komt dan voor- of achterwiel aangedreven auto’s. Heerlijk is dat.
Subaru is een merk dat mij altijd een ander gevoel geeft dan de gevestigde Europese en Japanse orde. Mijn mening is dat Subaru ook onderscheidend is en een verschil maakt. Subaru is traditioneel, robuust, veilig en betrouwbaar. Dat zie je, dat hoor je en dat voel je ook daadwerkelijk als je er mee rijdt. De Outback is misschien geen schoonheid op wielen, maar mensen kijken er wel met een respectvolle blik naar. Ze steken nog net geen duim omhoog om te zeggen; wat een kar.
Motor en transmissie werken heerlijk samen
En dat gevoel krijg ik ook in en bij de Outback. De tweeliter diesel boxer diesel is dezelfde als in de Forester en geeft ook hetzelfde stootje bij wegrijden. Zeker als de motor koud is, is dat goed voelbaar en zelfs irritant. Ik wil gewoon rustig wegrijden en niet afgeschoten worden en het gevoel hebben alsof ik in een aan/uit-schakelaar rij.
Dit terzijde, werken de motor en traploze automatische transmissie heerlijk samen. Ze maken de auto ondanks zijn 150 pk sterk en soepel. Sterker dan Insiginia’s met 170 pk en zelfs 200 pk Citroën’s Hybrid4’s. Eigenaars daarvan vragen zich af hoe je met 150 pk sneller kunt zijn dan zij. De reden is onder andere de traploze automaat, die zorgt er namelijk voor dat de motor op ieder moment optimaal presteert.
Gevoel van veiligheid en veel vertrouwen
Man-o-man, wat geeft deze auto mij een gevoel van veiligheid en veel vertrouwen. Ik had het geluk om ook een hele dag in de regen te kunnen spelen. Er is geen plas, geen bocht en geen hobbel die je ook maar één moment het gevoel geeft dat je op de limiet of zelfs ook maar in de buurt daarvan rijdt.
Iedere kuil in de weg wordt gladgestreken als een hete strijkbout op een vochtig laken. Iedere bocht wordt zo strak genomen als een mes door de hete boter. En iedere diepe plas lijkt door de vierwielaandrijving en assistentiesystemen een droog wegdek. De Subaru Outback geeft mij het vertrouwen wat ik in een auto zoek.
Binnenin de Outback is niets gelikt
Natuurlijk is niet alles rozengeur en maneschijn aan de Outback. Het entertainmentdisplay bijvoorbeeld. Het werkt feilloos en reageert goed op de aanrakingscommando’s. Maar in daglicht is de informatie, zeker voor leesbrildragenden, niet heel goed zichtbaar. Ook met bril op moet je goed je best doen om het beeld goed te kunnen zien.
Binnenin de Outback is niets fancy en gelikt -eerder traditioneel (dus niet ouderwets!)- en daar is niets, maar dan ook helemaal niets mis mee. Alles wat je nodig hebt is beschikbaar, zit op de juiste plek en doet wat het moet doen. Dit is niet de eerste keer dat ik dat over een Subaru roep, het zal ook zeker niet de laatste keer zijn want Subaru houdt gewoon vast aan zaken die hun diensten en betrouwbaarheid bewezen hebben.
Ik ben gek op het design van veel moderne auto’s, maar ik kan ook genieten van traditie en vasthoudendheid. Ik kan daarom genieten van het design van Subaru. Net als de buitenkant, is ook de binnenkant van de Outback is robuust en oerdegelijk. En je hebt een zee aan kofferruimte, opbergruimte en ruimte voor bestuurder en passagiers. Ongeacht hoe lang of kort ze zijn. Alles en iedereen past er in. En dat zijn maar een paar redenen waarom de Subaru Outback mij een goed, heel goed gevoel geeft.
Niet duur, maar duurzaam
Tijdens mijn week met de Outback vertelde iedereen die ik sprak me dat Subaru’s duur zijn. Ik ben het daar pertinent mee oneens. Een Subaru is niet duur, een Subaru is duurzaam. Een Subaru gaat bij normaal onderhoud bijna niet meer stuk en levert ook na vele jaren en vele kilometers nog veel geld op. Een investering in een Subaru is geen belegging, maar je hebt wel lange tijd veel waar voor je geld. En kijk gerust eens naar de prijzen. Een Subaru is al lang niet meer duurder dan welk ander Europees, Japans of Amerikaans merk ook. Echt, ga maar eens op zoek.
De Subaru Outback is wat mij betreft een pure auto voor genieters. Als je 40 duizend euro aan een complete, degelijke, robuuste en vooral veilige auto met alles erop en eraan uit kunt even zou ik zeker eens bij de Subaru dealer gaan kijken. De Outback is nog een echte (rijders)auto met een super goede wegligging die je enorm veel vertrouwen geeft onder alle omstandigheden. De Subaru Outback is wat mij betreft in alle opzichten Puur genieten.
Technische gegevens
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Vermogen: 150 pk
Koppel: 350 Nm
Acceleratie: 0-100 km/h: 9,7 sec
Topsnelheid: 195 km/h
Versnellingsbak: traploze automaat
Gewicht: 1.664 kg
Prijs vanaf: 38.995- euro
Prijs testauto: 51.495,- euro
Plus
+ Veelzijdig
+ Wegligging
+ Degelijk
+ Waardevast
Min
– Entertainment display
– Gasrespons bij wegrijden
Foto’s exterieur: Alex Spinder. Bekijk meer foto’s van de Subaru Outback op onze Facebook pagina.
4 Comments
He, wacht even!
Een autojournalist hoort de traploze automaat niet te begrijpen! Je hoort te klagen dat hij loeit als je vol gas geeft. Handbakken doen dat namelijk niet, en komen pas als ze eerst een tijdje onder hun kunnen hebben gezeten op vermogen, op toeren, en op loeien.
Vandaar geniale uitvindingen als ECVT met flippers aan het stuur, en met voorgeprogammeerde tussenstappen. Lekker veel, want dan lijkt het een handbak met veel versnellingen.
Beste Karel,
Ga naar de dichtsbijzijnde Subaru dealer en met de Outback Boxer Diesel CVT rijden en dan ben ik benieuwd naar je nieuwe reactie op de CVT. Echt doen hoor!
Daarnaast pretendeer ik niet dat ik autojournalist ben, dat zijn jouw woorden. Ik schrijf wel op wat ik tijdens het rijden met een auto ervaar. Da’s een groot verschil. 😉
Desondanks leuk dat je het artikel gelezen hebt en bedankt voor je reactie!
Rob
Stukjesschrijver Driving-Dutchman
Hallo Rob,
ik ben bang dat ik onduidelijk geweest ben. Ik heb mijn verbazing uit willen spreken dat jij het systeem blijkbaar gebruikt waarvoor het bedoeld is: Rust als het kan, kracht als het moet.
In het echt zijn er vooral voordelen aan de ECVT, maar ‘de pers’ doet er vaak zo negatief over. Vandaag bijvoorbeeld bij AW over de Mitsubishi Outlander PHEV, en vrijwel altijd over de Toyota hybrides. In een ver verleden was het voor Audi bijvoorbeeld reden om totaal overbodige ‘versnellingen’ in de CVT te programmeren. Blijft ie bij optrekken toch een beetje klinken als een handbak.
Hoi Karel,
Geen probleem hoor. Het is me nu wel duidelijk wat je bedoelde te zeggen. Ik heb ook met de Outlander en Toyota’s gereden en noem bij die merken ook het gieren van de CVT. Al is dat bij de Outlander wel een stuk minder dan bij de Toyota’s. Neemt niet weg dat ik als negatief beschouw. Het hoort nu eenmaal bij het karakter van CVT. Bij Subaru hebben ze dat alleen beter onder controle.
Groet,
Rob