Rijden in de Subaru WRX STI is een ervaring die je je leven lang niet zult vergeten. De wegligging en grip van deze auto zijn lastig te bevatten, zo goed. Zelfs na een week ermee rijden, blijft de snelheid waarmee je bochten kunt nemen intens verbazen, wat een machine!
Niet de meest subtiele
De STI is niet de meest subtiele auto op de markt. Een enorme spoiler siert de achterklep met daaronder twee dubbele uitlaten en een diffuser, die aan de voorkant worden geëvenaard door een enorme luchtinlaat op de motorkap. Voorzien van Scooby-blauw, is het een auto die je meteen ziet staan en waar veel mensen naar kijken.
Een WRX heeft helaas altijd een beetje het imago van een boy-racer. Het zijn ook voornamelijk jonge mannen met petjes die hun duim naar je opsteken als je langsrijdt, terwijl de boxermotor uit de uitlaten roffelt. Maar je doet deze auto echt te min door hem alleen weg te zetten als vervoersmiddel naar housefeesten en car-meetings. Want deze STI is namelijk een waanzinnige technische prestatie en een steengoede auto.
Een rally/race auto voor de weg
De STI is de meest extreme versie en niets minder dan een rally/race auto waar een aantal zaken aan toegevoegd zijn om hem bruikbaar te maken voor een leven op de openbare weg. Voorzien van een 2.5-liter viercilinder boxer motor met een enorme turbo, heb je de beschikking over 300 pk en 407 Nm, die via het Symmetrical All-Wheel drive systeem mechanisch verdeeld worden over alle vier de wielen.
Hoe, waar en hoeveel kracht er op het wegdek wordt losgelaten, kun jij als bestuurder zelf beïnvloeden door middel van het SI-Drive systeem en het Driver Controlled Center Differential (DCCD). Het eerste systeem biedt drie verschillende rijmodi: Intelligent, Sport en Sport Sharp. Hiermee verander je de gasrespons, turbodruk en koppelkromme. Intelligent is de zuinige stand voor als je rustig door de stad rijdt, in Sport reageert de wagen feller op het gas en trekt wat sneller op. In Sport Sharp is de auto extreem fel en snel.
Een hyperintelligent differentieel
Met het DCCD kun je zelf bepalen hoeveel kracht de auto naar de achterste wielen mag sturen. Hiervoor zijn drie automatische standen: een stand waarbij de auto het helemaal zelf regelt, een stand met meer kracht voor de voorwielen en een stand met meer kracht op de achterwielen. In 95 procent van alle gevallen is de stand waarbij de STI het zelf regelt verreweg het beste. Rij je op perfect asfalt, dan kan je wat meer kracht naar achteren doen, is het glibberig dan wat meer naar voren. Het DCCD kent ook een manuele stand, maar als je niet op het circuit rijdt of een echte rally, zou ik deze laten voor wat ie is.
Maar waar het uiteindelijk natuurlijk allemaal om draait, is hoe de WRX STI rijdt. Met een simpele druk op de startknop slaat de boxer met een donkere brom aan. De handgeschakelde zesversnellingsbak glijdt met een korte klik in zijn eerste versnelling en je zet de SI-Drive met een simpele draai naar rechts in Sport Sharp. Zodra je rijdt en het gas helemaal naar beneden trapt, wordt je hoofd tegen je hoofdsteun aangeduwd en schiet de STI er vandoor.
Een ware racer
Van nul naar 100 kilometer per uur duurt rond de vijf seconden, wat rap maar niet schrikbarend snel is. De ware kracht van dit rallymonster openbaart zich echter zodra er bochten in het spel komen. Dan merk je dat je te maken hebt met de STI, waarvan de harde demping en vering rechtstreeks uit de racerij komen. De snelheid waarmee je namelijk bochten in kunt knallen en waarbij de wagen nog steeds netjes zijn lijn blijft volgen, is zo ongelooflijk hoog dat het lastig in woorden uit te leggen is.
En dreig je iets te ver te gaan, dan hoef je alleen het gas vol in te trappen. Hierbij klauwt de vierwielaandrijving, geholpen door het intelligente differentieel, de banden diep in het asfalt, zand, grind of waar je dan ook op rijdt om je vervolgens als een raket de bocht uit te knallen. Niet alleen ongelooflijk maar ook zeer verslavend. En als je denkt dat het hard gaat,blijkt het allemaal nog veel harder te kunnen. Er zijn maar heel erg weinig straatauto’s die een dergelijke niveau van wegligging en grip kunnen evenaren.
Conclusie
De Subaru WRX STI is een waanzinnig apparaat dat ongekend snel bochten kan nemen dankzij een perfecte wegligging en een hyperintelligent computergestuurd sperdifferentieel en motormanagementsysteem. Qua uiterlijk is het niet de meest subtiele wagen, maar kenners zullen meteen begrijpen waarom je voor deze auto gekozen hebt. Een klein nadeel is echter wel de prijs in ons land, want vanaf bijna 86 duizend euro is een hele hoop geld. Een groot deel daarvan komt door de Nederlandse BPM regels die de hoge uitstoot van de STI direct afstraffen. Maar heb je het geld, maakt het je niet uit als je door een hoop mensen bekeken wordt en hou je van bochten, dan is de Subaru WRX STI echt jouw auto!
Technische informatie
Merk: Subaru
Type: WRX STI
Prijs: vanaf € 85.995,-
Prijs testauto: € 90.995
Motor: viercilinder boxer turbo
Brandstof: Benzine
Vermogen: 300 pk
Koppel: 407 Nm
Acceleratie 0 – 100 km/h: 5,2 seconden
Topsnelheid: 255 km/h
Versnellingsbak: 6 v., handgeschakeld
Gewicht: 1.482
Opgegeven verbruik: 10,4 l/100km
CO2-uitstoot: 242 g/km
1 Comment
Een leuke Subaru die veel vriendelijker geprijst is in België. €41.000.
Over een jaar of 4 is bij invoer in Nederland het bpm rest bedrag aardig laag.
Wie Den Haag graag dat hoge bpm gunt is niet goed bij zijn of haar hoofd.