Suzuki blaast de legendarische modelnaam nieuw leven in. Dit heeft de Japanse fabrikant bekend gemaakt op de InterMot motorbeurs in Keulen.

In de gloednieuwe Katana naked bike zitten duidelijke verwijzingen naar de legendarische fiets die begin jaren 80 enorm populair was. Met de oer-Katana maakte Suzuki destijds niet alleen een designstatement, het was bij zijn introductie in 1981 ook de snelste productiemotorfiets ter wereld. Een Katana is het zwaard dat Japanse Samoerai-strijders gebruikten.

Het vlijmscherpe wapen werd met de hand gesmeed, en de naam past daardoor goed bij de scherpe vormen van de Soes. De GSX1100 S Katana had volgens Suzuki als een van de eerste motorfietsen een vrij hoge tank. Je zat als rijder echt in de motor en daarmee meer uit de wind en ontspannender rechterop.

Techniek toen en nu

In 1981 was de Katana met een topsnelheid van 220 km/uur de snelste productiemotorfiets op dat moment. Het viercilinder motorblok leverde 111 pk en een koppel van 97 Nm bij een drooggewicht van 232 kilo. De nieuwe Katana is niet de snelste motor ter wereld, maar toch mogen zijn prestaties er zijn. 

De watergekoelde 999 cc viercilinder krijgt namelijk een vermogen van 150 pk en een koppel van 108 Nm. Genoeg om de 215 kilo wegende naked bike lekker van zijn plek te krijgen.

ABS en Traction Control zorgen voor de nodige veiligheid om het vermogen en de remkracht efficiënt op het asfalt over te brengen. De genoemde specificaties zijn volgens Suzuki nog wel onder voorbehoud van mogelijke wijzigingen. Suzuki maakt de definitieve specificaties van de Katana in een later stadium bekend. De marktintroductie in Nederland wordt verwacht in voorjaar 2019.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: