Dat de Suzuki Vitara een interessant alternatief voor grote (en dus kostbaardere) crossovers is, heb ik vorig jaar al ontdekt want toen reed ik met de dieseluitvoering. Recent ben ik meer dan duizend kilometer met de Vitara met nieuwe K14C-DITC benzinemotor, handgeschakelde versnellingsbak en AllGrip op pad geweest.
De nieuwe 1.4-liter benzinemotor is zowel in de normale als in de sportmodus fijn, heel fijn. Er is, ondanks zijn vierwielaandrijving waar normaal gesproken nogal wat vermogen verloren gaat, in de normale stand al vanaf 1.200 toeren lekker veel trekkracht. Hierdoor hoef je maar weinig te schakelen. De sportmodus doet er een flinke schep vermogen bovenop en geeft je het gevoel in een pittige middenklasser te rijden. Het blok is sterk en maakt de Vitara heerlijk soepel en relaxt om mee te rijden.
Comfortabel, veilig en vertrouwd
De handgeschakelde zesversnellingsbak schakelt eveneens heerlijk soepel. Alleen grijpt de koppeling vanuit stilstand wat bruusk aan waardoor je een schokje voelt als je het koppelingspedaal op laat komen. Ondanks zijn prima prestaties, valt het brandstofverbruik mee. Tijdens een rit van Amsterdam naar Brussel en terug en wat stadswerk, kwam ik tot een gemiddeld verbruik van 6,4 liter benzine op 100 kilometer. Dit zijn voor een permanent vierwielaangedreven auto prima cijfers.
Sturen doet de Vitara ook lekker. De auto reageert vlot op stuurbewegingen. Dit maakt de Vitara sportief, maar heeft ook een keerzijde. Door de kleinste beweging aan het stuurt, reageert de koets snel. Bij lage snelheden merk je hier niet veel van, maar boven de 80 kilometer per uur is het wat minder fijn. De wegligging is voor een auto in dit segment verder prima. Het onderstel is strak, zonder stug te zijn. De Vitara geeft mij een comfortabel, veilig en vertrouwd gevoel.
Ruimte en comfort
Over de diesel waar ik vorig jaar mee reed, had ik wat opmerkingen over rijwindgeluid van het panoramadak. Deze Vitara had geen panoramadak en was beduidend stiller. Wel was de auto uitgerust met winterbanden waarbij je merkt dat de Suzuki gevoelig is voor het afrolgeluid daarvan. Er is geen herrie, maar je hoort de banden met het groffere profiel wel duidelijker dan in andere auto’s.
De voorstoelen in de Vitara voelden voor mij wat hard aan, maar zitten goed en geven goede steun. De lendensteun onderin de rug is duidelijk voelbaar, maar helaas niet instelbaar. Ook is de rugleuning niet traploos verstelbaar, waardoor ik net niet de voor mij lekkerste zit-stand kon vinden. De ruimte voor- en achterin de Vitara S is ruim voldoende. Door de hoge daklijn ben je niet snel te groot voor de Suzuki. Passagiers achterin de auto lieten zich complimenterend uit over de comfortabele zit.
Conclusie
Je hoeft niet altijd veel geld uit te geven voor een manusje van alles. Suzuki bewijst dit met Vitara telkens opnieuw. Klein detail: de adaptieve cruise control schakelt niet uit als je de koppeling intrapt. Dus na koppelen en terug- of opschakelen zonder te remmen geeft de auto weer gas bij en dat is even wennen.
Het onderstel van de Suzuki Vitara S AllGrip is, vooral op klinkers en andere oneffen wegen, aan de stugge kant. Desondanks is de Vitara niet oncomfortabel en rij je er met gemak lange stukken mee. Laatste puntje, de deuren van de Vitara moet je iets harder dichtgooien dan ik bij andere auto’s gewend ben. In ieder geval voelt het degelijk en deugdelijk aan. En dat is positief.
Plus
+ Prijs
+ Kwaliteit
+ Ruimte
+ Motor
Min
– Stoelverstelling
– Koppeling
Informatie
Merk: Suzuki
Model: Vitara
Type: AllGrip S
Prijs vanaf: € 19.999,-
Prijs testauto: € 31.199
Motor: 4, in lijn, 1.373 cc
Versnellingsbak: 6 v., handgeschakeld
Brandstof: Benzine
Opgegeven gem. verbruik: 5,4 l/100 km
Gemeten gemiddeld verbruik: 6,4 l/100 km
CO2-uitstoot: 127 g/km
Energielabel: D
Garantietermijn: 3 jaar, onbeperkt km
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid: 200 km/h