Op de valreep van 2018 reden we met de elektrische Kia Niro, ofwel de e-Niro. In dit artikel gaan we dieper in op de techniek van de Zuid-Koreaanse EV waar, net als op andere Kia’s, zeven jaar garantie gegeven wordt.
Kia heeft goed nagedacht over de Niro. Er moest een crossover komen in het bovenmatig populaire C-segment die de wensen van alle autorijders wereldwijd kon inwilligen. De Niro werd ontworpen en is tot nu toe de enige crossover met drie alternatieve aandrijflijnen.
In 2016 trapte Kia af met de hybride versie. In 2017 volgde de gestekkerde plug-in hybrid en eind 2018 werd zoals gezegd de elektrische versie geïntroduceerd. Kia verwacht dat de Niro een doorbraak zal zijn in de auto-industrie. De speerpunten hiervoor zijn volgens de Koreanen de geavanceerde aandrijvingen in combinatie met het moderne en dynamische crossover design en high-tech systemen.
Actieradius
Laten we eens naar de aandrijflijn van de elektrische voorwielaangedreven e-Niro kijken. Kia introduceert een Mid Range & Mid Power en High Range & High Power uitvoering. De 39,2 kWh Mid Range & Mid Power accu is vanaf eind 2019 beschikbaar, heeft een vermogen van 136 pk en een actieradius van 290 kilometer. De 64 kWh grote High Range & High Power uitvoering bereikt een vermogen van 204 pk en heeft onder gunstige omstandigheden een actieradius van 455 kilometer.
In de e-Niro zit een CSS lader die de grootste accu met een 100 kWh snellader in 42 minuten en met een 7,2 kWh thuis wallbox in iets minder dan zes uur vol pompt. Om ruimte te maken voor de accu is de e-Niro 25 millimeter hoger en 20 millimeter langer dan zijn hybride en gestekkerde familieleden.
De elektrische e-Niro heeft een paar belangrijke uiterlijke verschillen met zijn fossiele broeders. Standaard zijn de full LED koplampen, gesloten grille met klep waarachter de stekker ingeplugt moet worden, gewijzigde voor- en achterbumper met daytime running lights en blauwe eco accenten. Het elektrische pakket wordt vervolledigd met nieuw ontworpen 17 inch lichtmetalen wielen.
Het hart
Hoewel Kia met de Soul al wat elektrische ervaring heeft, hebben de Koreanen ervoor gekozen om de e-Niro uit te rusten met een volledig nieuw ontworpen elektromotor met geïntegreerde EPCU vermogensregelaar. In de regelaar vinden we onder andere de boordlader, elektronische regeleenheid en de 150 kW sterke aandrijfmotor in de sterkste uitvoering. De accu in de e-Niro is de eerste watergekoelde van Kia die er zeven garantie op geeft.
Omdat een accu een auto zwaarder maakt, heeft Kia een aantal wijzigingen aan het onderstel van de e-Niro doorgevoerd. Om bijvoorbeeld het extra gewicht van de accu te compenseren, zijn de voorste draagarmen en fusees nu van het lichtere aluminium gemaakt. Achter zijn de draagarmen nu ook van aluminium en is er een dynamische demper op de achteras gemonteerd. De aluminium onderdelen dragen daarnaast ook bij aan een lagere onafgeveerde massa waardoor het comfort van de auto beter wordt.
Kia heeft ook op detailniveau een aantal comfortverhogende wijzigingen in de e-Niro toegepast. Zo is onder andere geluidsreductie gerealiseerd door het fusee te versterken, door geoptimaliseerd dempingsmateriaal op de bodem van de auto te plaatsen en door het voorzien van de wielkasten van een binnenbekleding.
Elektrische rem
Met een gewicht van 1.712 kilo, moest er ook het een en ander aangepast worden aan het remsysteem. Uiteindelijk is dit een nieuw regeneratief systeem met geïntegreerde elektrische rem geworden. Om de wrijving tussen de remblokken en schijven tijdens het rijden te minimaliseren zijn er veranderingen doorgevoerd aan de remklauwen.
Veranderingen zijn er ook aan de carrosserie geweest. Om de accu te beschermen tegen impact van buitenaf, zijn er namelijk her en der verstevigingen in de carrosserie aangebracht. Dit is ook voordeel voor de inzittenden, die nu nog beter beschermd zijn tijdens aanrijdingen.